Palm se svým WebOS u uživatelů propadl

27. 2. 2010

Sdílet

Nová platforma WebOS, která byla uvedena v loňském roce spolu s novými smartphony, příliš Palmu nepomohla v boji proti konkurenci na trhu. Budoucnost pro tohoto výrobce proto nevypadá příliš růžově.

Po oznámení, že očekávaný obrat za třetí kvartál loňského roku bude nižší o 25 % než odhady analytiků akcie Palmu prudce padají, neboť jeho nová generace smartphonů nedokázala i přes řadu očekávání a velký počáteční optimismus obstát v konkurenci na trhu.

PalmPre, první zástupce nové generace smartphonů s novým WebOS, postaveným na linuxovém jádru, byl představen v loňském roce na veletrhu CES a do prodeje byl uveden v červnu, ovšem jen exkluzivně u amerického operátora Sprint. Po přístroji, jenž byl s mnoha nadějemi označován jako „iPhone killer“ přišel ještě menší sourozenec Pixi. I přes pochvalu, kterou si od komentátorů sklidila platforma WebOS, byly nově uvedené přístroje kritizovány hlavně pro špatnou kvalitu a také nízkou výdrž baterie. Nepříjemná byla i chybějící podpora paměťových karet a nekompatibilita se staršími aplikacemi pro dřívější Palm OS (existoval sice emulátor, ale ten nebyl dodáván zdarma, což byl pro mnoho uživatelů dřívějších přístrojů Palmu velký problém). Již prodeje za první měsíce naznačovaly, že PalmPre nebude hitem, jako je tomu u konkurenčních přístrojů a tento trend se dosud příliš nezměnil.

Palm se pokusil přijít s možností synchronizace přístrojů s WebOS pomocí iTunes od Applu pro možnost stahování mediálního obsahu, nicméně Apple jeho přístup začal blokovat a podal stížnost na tuto společnost u regulačních úřadů. Palm také udělal několik strategických chyb, mezi které patří právě zmíněná exkluzivní dohoda se Sprintem, která omezila možnost rozšíření těchto přístrojů. Sprint má v USA výrazně méně zákazníků, než např. konkurenční společnosti AT&T či Verizon. Palm se sice pokouší o dohodu i s těmito operátory, ale podle komentátorů je již pravděpodobně pozdě pro nastartování jeho nové platformy, neboť zákazníci preferují spíše designové a tenké přístroje jako je Droid od Motoroly nebo iPhone od Applu, takže se nezdá pravděpodobné, že by operátoři chtěli investovat do reklamy na ne příliš úspěšné přístroje od Palmu.

Závěr je tedy takový, že podíl WebOS na celkovém strhu smartphonů za rok 2009 je podle Gartneru méně než 1 % a skončil tak na sedmém místě. Otázka je, jaké možnosti má Palm v současnosti, zda se pokoušet dále bojovat již prohranou bitvu nebo se pokusit o další změnu, např. přechodem na OS Android a svézt se tak na vlně popularity této otevřené platformy. Zástupci Palmu ovšem tuto možnost nenaznačili. Spekuluje se také, že by jej mohl odkoupit některý z větších konkurentů, neboť i když jeho přístroje nedokáží na trhu prorazit, duševní vlastnictví Palmu může být pro firmy jako Nokia nebo RIM jistě zajímavé.

Současné trendy, jako boom smartphonů s Androidem, silná pozice iPhonu či potenciální revitalizace rodiny Windows Mobile od Microsoftu jsou všechno další hřebíčky do rakve Palmu bez ohledu na to, jak úžasné vlastnosti WebOS přináší.