PayPal odvážně používá rozpoznávání tváře

12. 8. 2013

Sdílet

 Autor: © Andrea Danti - Fotolia.com
V Londýně od vás přijmou paypalovou platbu a stačí vám k tomu jen váš obličej. Což ovšem někteří bezpečnostní odborníci nepovažují za příliš rozumné řešení.

PayPal začíná na hlavních třídách Londýna používat pro identifikaci platebních technologii rozpoznávání tváří, metodu, kterou řada bezpečnostních expertů označuje za rizikovou.

Na firemním blogu PayPal prohlásil: „Vaše profilové fotografie byly vždy branami do vašeho online sociálního světa, ale nyní vám otevírají cestu k platbám ve světě fyzickém.“ Podle tohoto giganta elektronických plateb se obchody v Richmondu, jihozápadní části Londýna, pustily do bitvy, jejichž výsledkem může být odsouzení peněženek na smetiště dějin.

Obchodníci umožňují zákazníkům zaplatit pouze pomocí jejich mobilního telefonu a jejich fotografie. V mobilní aplikaci PayPalu přibyla záložka nazvaná „Místní“, kterou lze použít pro vyhledání obchodů a restaurací poblíž uživatelovy pozice, které akceptují mobilní platby PayPalu. Vlastník konta se potom může přihlásit stejně, jako by to udělal na sociálních sítích Facebook nebo Foursquare, a okamžitě zaplatit přímo z aplikace.

Jakmile se zákazník přihlásí, jeho jméno a fotografie se objeví na obrazovce pokladny obchodu a obsluha zúčtování odsouhlasí dotekem na obrázek nakupujícího. Prakticky ve stejný okamžik na telefon zákazníka dorazí zpráva o tom, kolik bylo zaplaceno, a přes email je zaslána standardní elektronická faktura PayPalu.

Mezi obchody v Richmondu, které systém využívají, zatím patří Cook & Garcia, The Farmery, The Tea Box, The Bingham Hotel, Revolution, Caffé Paolo, The Cedar Coffee Shop, Urban Diner, Pier 1 Fish and Chips, Noble Jones, Hill Café a Knot Coffee and Pretzel. Samozřejmě lze očekávat, že stejné obchodní řetězce v pobočkách v jiných městech i zemích budou opět první, kteří novou službu do dané lokality přinesou.

Podle Roba Harpera, ředitele retailových služeb PayPalu, jde pro místní obyvatele o zcela novou životní zkušenost. „Nyní mohou nechat peněženky doma a vyrazit bezstarostně nakupovat. Navíc tak jde o velkou pomoc pro místní obchody bez ohledu na jejich velikost, které nemusí přijít o žádný prodej, který se nezrealizuje jen proto, že zájemce u sebe nemá dostatečnou hotovost.“

Méně nadšeni jsou ovšem odborníci na bezpečnost. Například podle Andyho Kemshalla, technického ředitel bezpečnostní firmy SecurEnvoy, která se specializuje na vícefázové ověřování: „Nový systém PayPalu je první ve Velké Británii, který k autorizaci plateb využívá fotografií zákazníků. Proběhnutí transakce závisí na prodavačích, kteří porovnávají tváře s fotografií. Jde o riskantní metodu, kde může velmi snadno dojít k chybě, ať už úmyslné či neúmyslné. Jiné principy ověřování na mobilních zařízeních, jako je například potvrzování přes SMS, jsou bezpečnější a cenově efektivnější. Bezpečnostní technologie musí mít spolehlivé na 99,9 procent a současná biometrie se k této míře spolehlivosti ani zdaleka nepřibližuje.“

Autor článku