Peter Molyneux pasován na rytíře

1. 12. 2008

Sdílet

Peter Molyneux ze známého týmu Lionhead Studios má za sebou pěknou řádku vynikajících herních titulů (například...


Peter Molyneux ze známého týmu Lionhead Studios má za sebou pěknou řádku vynikajících herních titulů (například Populous, Syndicate, Black & White a Fable), jež se zapsaly do srdcí miliónů hráčů z celého světa. Za své zásluhy získal zhruba před třemi lety Řád britského impéria, nyní jej odměňuje Francie. Francouzská vláda mu nedávno udělila titul rytíře umění a literatury (Order of Arts and Letters). Tento řád nevyžaduje francouzské občanství a již v minulosti jej získali Shigeru Miyamoto (Mario), Frederick Raynal (Alone in the Dark, Fade to Black) nebo Michel Ancel (Rayman, Beyond Good & Evil). Nejočekávanějším titulem od Lionhead Studios je v současné době pokračování skvělého fantasy RPG Fable, jež je vyvíjeno exkluzivně pro konzolu Xbox 360.

Filmový Hitman se konečně natáčí

Společnost Eidos oznámila, že natáčení filmového zpracování krvavých dobrodružství holohlavého zabijáka s kódovým označením 47 konečně začalo, a to na konci března letošního roku. První fáze probíhá v okolí bulharské Sofie, kde se bude pokračovat celkem 12 týdnů. Poté se celý štáb přesune do jižní Afriky a Petrohradu a náročnou pouť ukončí v Londýně. Na režisérskou židli usedne Xavier Gens a mezi producenty zazáří Luc Besson. Role holohlavého zabijáka se ujme Timothy Olyphant (Deadwood), což nám nepřijde jako nejšťastnější řešení, ale budeme to muset zvládnout. Mezi dalšími herci jsou např. Robert Knepper (Prison Break) nebo Michael Offei (Casino Royale), hlavního záporňáka si vystřihne Dougray Scott z Mission Impossible II. O distribuci filmového Hitmana se postará Twentieth Century Fox.

Nové informace o filmovém Prince of Persia

Na známém serveru IESB.net se objevily nové informace o chystaném filmu na motivy slavné herní série Prince of Persia. Nový snímek se objeví v létě roku 2009 a při jeho tvorbě opět spojí síly producent Jerry Bruckheimer a režisér Michael Bay (např. Armageddon, Pearl Harbor, Skála). Bay v současné době dokončuje filmové Transformers a natáčení Prince z Persie tak musí ještě chvíli počkat. Příběh filmu by rozhodně neměl být přesnou kopií virtuálního dobrodružství, každopádně se můžete těšit na stejné prostředí a zpracování několika nezapomenutelných momentů, od nichž se filmový Prince of Persia odrazí. Na tvorbě scénáře se podílí Jordan Mechner a Jeffrey Nachmanoff.

Akční Lost Planet na PC již letos v červnu

Přestože se Capcom ještě na konci března dušoval, že úspěšné akce Dead Rising a Lost Planet zůstanou exkluzivní pro Xbox 360, nové zprávy hovoří o tom, že hra vyjde také v PC verzi, a to dokonce ještě letos v červnu. Oproti konzolové sestřičce nabídne vylepšené grafické zpracování (podrobnější textury a stíny nebo extrémně vysoké rozlišení 2 560 x 1 600 px). Capcom totiž počítačový Lost Planet: Extreme Condition předvedl novinářům na sanfranciské akci GamersDay, kde rovněž odhalil nový vývojový systém, který umožňuje jednoduchou tvorbu her pro různé platformy. Je tedy jasné, že zasněžený Lost Planet nebude jediným konzolovým titulem, jež se objeví na PC, možná se tak brzy dočkáme i počítačové verze skvělé zombie akce Dead Rising.
Marketingový ředitel Capcomu Jack Symon rovněž nevyloučil verzi Lost Planet pro PlayStation 3 a naznačil i možný vývoj Lost Planet 2. Aktuální první díl nabídne na PC kromě singleplayerové kampaně i multiplayer až pro 16 hráčů a do budoucna je plánován volně stažitelný bonusový obsah. Lost Planet: Extreme Condition si kromě DirectX 10 poradí i s předchozí "devítkou" a k jeho spuštění tak naštěstí nebude zapotřebí nová grafická karta a operační systém Windows Vista, i když se v tomto případě nedočkáte tak nablýskaných grafických efektů.

Opposing Fronts jako pokračování Company of Heroes

Všichni fanoušci vynikající realtimové strategie Company of Heroes se mohou začít těšit na chystané pokračování, jehož vydání je plánováno na letošní podzim. Novinka s podtitulem Opposing Fronts nemá být plnohodnotným druhým dílem ani samostatným datadiskem, ale spíše jakousi druhou kapitolou, jež přinese dvě nové singleplayerové kampaně a obohatí stávající multiplayer.
V novém titulu si zahrajete za 2. britskou armádu, s níž budete osvobozovat francouzské Caen, ale o vaši přízeň se překvapivě přihlásí i záporňáci German Panzer Elite při obraně před spojeneckými vojsky v operaci Market Garden. Dvě nové frakce samozřejmě nabídnou další jednotky a rovněž obohatí multiplayerovou hru, jelikož Opposing Fronts bude kompatibilní s původní Company of Heroes a počet stran v multiplayeru se tedy vyhoupne na čtyři. Velkou změnou má být i značně vylepšený Essence Engine, který přinese podporu DirectX 10 a tím nabídne podstatně lákavější vizuální efekty pro všechny hráče, kterým to grafická karta a operační systém dovolí. S tím ostatně souvisí i systém počasí, jež má navíc přímo ovlivňovat dění na bojišti. Autoři dále slibují vylepšené strategické i taktické prvky, náročné mise nebo kvalitnější umělou inteligenci bojových vozidel a tanků.

Nový datadisk pro HoMaM V

Nejen fanouškům vynikající tahové strategie Heroes of Might and Magic V přijde vhod nový samostatný přídavek (ke spuštění nevyžaduje původní hru) s názvem Tribes of the East, který se v obchodech objeví letos na podzim a v českých luzích a hájích se opět dočká lokalizované verze. Datadisk vyvíjejí maníci z Nival Interactive a připravují pro hráče zajímavý nášup v podobě nové kampaně, jednotek, budov, artefaktů, kouzel nebo deseti multiplayerových a pěti samostatných singleplayerových map. Jde o poslední kapitolu epického zápasu, který začal přerušeným svatebním obřadem královny Isabel. Hráči povedou kroky Necrolorda Arantira, který odkryje proroctví Temného Mesiáše (Dark Messiah of Might and Magic) a spiknutí vládce démonů. Pokud jste hráli skvělou first person akci Dark Messiah of Might and Magic, v chystaném datadisku oceníte frakci hrdých orků, mezi nimiž najdete jednotky obyčejných orků nebo goblinů, ale rovněž kyklopů a pověstných draků Pao Kai. Zajímavým zpestřením pro všechny hráče je další stupeň upgradu pro veškeré bojové tvory ve hře, díky čemuž se jejich celkový počet zvýší o 170 kusů (s novými schopnostmi).

Milované i nenáviděné

Násilí ve hrách

Násilí ve hrách je v kurzu! Jednou za čas se sejde pár zahraničních politiků a místo podnětné diskuze o zavedení tradičních manga kostýmů do starobinců "zasvěceně" hovoří o vhodnosti virtuálního zabíjení. Nakonec se ten nejvykutálenější praští do čela, až to zaduní, a rozhodne se založit na boji proti násilným herním titulům svoji volební kampaň. A co třeba nechvalně známý právník Jack Thompson? Ten by bez her od Rockstaru asi živořil, ale o něm se tentokrát bavit nebudeme. Na krku totiž máme další studii o násilí ve hrách, kterou mají na svědomí studenti ze Swinburne University of Technology.
Ti se rozhodli prozkoumat vliv násilných herních titulů na děti a zjistit, zda jsou mladiství hráči náchylní k agresivnímu chování. 120 respondentů z jižní a východní části australského Melbourne ve věku od 11 do 15 let si tak na 20 minut zahrálo Quake II a studenti následně sledovali jejich chování a případné agresivní sklony. Nakonec došli k závěru, že většina virtuálních "násilníků" byla adrenalinovou first person akcí naprosto nedotčena a určité známky agrese se projevily pouze u jedinců, kteří měli k poruchám chování dispozice (úzkostné stavy, neurotické chování, skrytá a potlačovaná agrese). Výzkum rovněž dokázal, že vliv násilných scén na hráče závisí i na aktuálním rozpoložení každého jedince. Pokud děti se sklony k násilí před samotným hraním relaxovaly, Quake II je nepatřičně rozdováděl. Hyperaktivní hráči se akčním řáděním naopak odreagovali.


Seznam výherců soutěží z čísla 4

Soutěž LOGITECH 9

Wireless Headphones for PC

Lukáš Choulík, Baarova 19, 301 00 Plzeň

X-540

Roman Kukuczka, Rolnická 36, 747 05 Opava

Chillstream Controller for PC

Marie Kaiserová, Koněvova 116, 130 03 Praha 33

Soutěž iiyama

19" LCD monitor iiyama E1900WS

Tomáš Jeřábek, Seifertova 720, 790 01 Jeseník

Bunda iiyama

Tomáš Černý, Selská 521, 739 31 Řepiště

Batoh iiyama

Lenka Dvořáková, Sládkova 439, 377 01 Jindřichův Hradec

Malé velké odhalení StarCraft 2?

O velké oblibě StarCraftu v Asii rozhodně není pochyb. Zápasy s profesionálním komentářem jsou zde pravidelně vysílány na specializovaných televizních kanálech, a tak by jistě nikoho nepřekvapilo, kdyby Blizzard právě na chystané akci v Koreji oznámil očekávané pokračování. Zatím nejsou k dispozici žádné oficiální informace, ale na korejské stránce Fighter Forum se objevily další zvěsti o obsahu hry. StarCraft 2 vstoupí údajně do konce letošního roku do fáze betaverze, a tak bychom se finální hry mohli dočkat v prvním čtvrtletí příštího roku. Ve hře se kromě tří známých ras (Zerg, Protoss, Terran) objeví ještě čtvrtá strana z Kerriganu. Nová superrasa by měla být jakousi kombinací Zergů a Protossanů, přičemž trojice starých známých se dočká přírůstku asi dvou jednotek. Příběh StarCraft 2 údajně naváže na konec původní hry a rovněž se šušká, že Blizzard po spuštění finální verze hry plánuje zavřít StarCraft servery, aby si zajistil úspěch druhého dílu. Necháme se tedy překvapit a počkáme si na oficiální oznámení.

Operation Flashpoint 2 konečně ohlášen

Českým vývojářům z Bohemia Interactive vynikající Flashpoint už nikdo neodpáře, ale vzhledem k neshodám s Codemasters jde vývoj druhého dílu zcela mimo ně. Nově oznámený Operation Flashpoint 2 je již dva roky v pre-produkci, a tak bychom se plné verze měli dočkat během příštího roku. Opět samozřejmě půjde o vojenskou first person akci, která se nyní kromě PC objeví i na PlayStation 3 a Xbox 360. Na vývoji pracuje nově sestavený interní tým Codemasters a hráči se prý mohou těšit na intenzivní, realistický zážitek, situovaný do současného prostředí. Operation Flashpoint 2 poběží na upraveném enignu Neon, použitém v chystané závodní simulaci Colin McRae: DIRT (PC, Xbox 360, PS3). Na veřejnost se rovněž dostal první záběr ze hry, který však na screenshot vypadá až moc uhlazeně. Uvidíme tedy, co se nakonec z nového Flashpointu vyklube.

Tom Clancy‘s Ghost Recon Advanced Warfighter 2

Dlouhý název Tom Clancy‘s Ghost Recon Advanced Warfighter 2 evokuje mnoho věcí. Kromě licencovaného příběhu, na kterém se podílel oblíbený autor špionážních románů, samozřejmě také fakt, že se jedná o druhý díl čehosi. Pokud herní trh sledujete, dobře víte, že první GRAW byl jedním z úvodních titulů pro konzolu Xbox 360, a i když se dočkal konverzí na jiné platformy, právě na microsoftím stroji slavil největší úspěchy.

Vojenská elita

Druhý díl opět hráče postaví do role kapitána Mitchella, velitele malé jednotky speciálně vycvičených vojáků, kteří díky svým schopnostem a špičkovému vybavení eliminují různé hrozby, jež není možné ať už z faktických či politických důvodů řešit pomocí konvenční armády. Ač se po prvním díle zdálo, že Mitchell a jeho svěřenci zvládli zažehnat chaos a občanskou válku v Mexico City, opak je pravdou a nebezpečí je ještě větší než dříve. Jednotka Duchů sestávající z několika specialistů, z nichž jdou do akce vždy maximálně čtyři včetně svého velitele, bude nyní operovat zejména v pohraniční oblasti. Těšte se na různá prostředí, od vojenských táborů ve skalnatých oblastech až po klasický boj v městských ulicích.
Tříčlenný tým, jehož složení si před každou akcí můžete sami zvolit, lze docela snadno usměrňovat pomocí jednoduchých příkazů. Kolegům ve zbrani zadáváte třeba místo pro přesun, agresivní či opatrný postup nebo cíl jejich palby. Můžete taktéž požádat medika, aby se mrknul na vaše zranění, pokud se necítíte úplně fit. Od velení si ale občas odpočinete, jelikož na některých misích, nebo alespoň v některých fázích příslušné operace bude hlavní hrdina jednat sám. Ghost Recon nikdy nebyl klasickou střílečkou, ani aktuální díl není výjimkou. A nemáme na mysli pouze již zmíněnou kooperaci v týmu, ale také schopnosti vojáků jako takových. S Mitchellem se můžete různě krýt, vykukovat zpoza překážek, plížit se, ale také třeba hodit mezi sebe a protivníky kouřový granát a využít clony k rychlému přesunu do výhodnějšího krytu. Spolubojovníci se samozřejmě budou snažit o totéž, docela dobře využívají úkryty a snaží se neposkytnout protivníkům snadný terč.

Blízká budoucnost

Děj se odehrává v roce 2014, a tomu také odpovídá vybavení Duchů. Kromě různých zbraní současných i fiktivních se jedná zejména o taktický systém, který dovoluje na průhled přilby promítat důležité údaje a přepínat do pohledu jiných vojáků. To samozřejmě usnadňuje zadávání úkolů jednotlivým kolegům. Pomáhat vám ovšem budou nejen kamarádi z jednotky či mexičtí spojenci, ale také vychytané stroječky ke vzdušné sondě Cypher známé již z minulého dílu přibylo dálkově ovládané vozítko Mule, jež kromě zásobovací funkce může plnit i roli průzkumníka či mobilního krytu. Dočkáte se i nepřímé podpory obrněného transportéru či útočných letounů, zpestřením je i střelba z palubních zbraní vehiklů.
Grafická úroveň hry mírně kolísá, ale vesměs se jedná o parádní podívanou. Atmosféru dokreslují i videozáznamy a televizní přenosy mezi jednotlivými bojovými misemi. A co je nejdůležitější GRAW 2 se velmi dobře hraje, spolubojovníci se chovají dostatečně inteligentně, automatické ukládání pozice je dost časté na to, abyste se vyhnuli frustraci. I když nejde o přímočarou střílečku a ovládání může být pro začátečníky docela složité, volba nejnižší obtížnosti umožní i nezkušeným hráčům pohodový zážitek. Hodně kvalitní je i multiplayer, který nabízí akčně taktické vyžití až šestnácti hráčům. Ač se oproti prvnímu dílu nedočkáme tolika novinek a ani herní doba něco přes deset hodin není závratná, určitě jde o výbornou a chytrou akční hru. A to je fajn.



Hodnocení 8.7
Žánr: vojenská akce
Výrobce: Ubisoft
Vydavatel: Ubisoft
Distributor v ČR: Cenega Czech
Lokalizace: manuál
Cena: 1 999 Kč
Multiplayer: ano
www.ghostrecon.com

NBA Street Homecourt

A nemusí jít zrovna o špičkové sportovce, ale třeba o sídlištní "gangsta", kteří leckdy v džínách s rozkrokem u kolen a šátkem na kebuli předvádějí dost slušné triky. Konec konců, jejich pojetí basketbalu odpovídá i představované hře NBA Street Homecourt, dalšímu titulu ze série streetových sportů od EA.
Homecourt navazuje na předchozí řadu NBA Street, ale přináší jednodušší ovládání, ovšem při zachování či vylepšení většiny herních možností. A nemáme na mysli pouze pohyb, nahrávky a střelbu. Ve street basketu totiž samozřejmě nejde jen o střílení košů, ale rovněž o předvedení hustých fintiček a triků, kterými v reálu oblbnete přihlížející slečny a ve hře nasbíráte různé bonusy. Mluvíme tu o takových parádičkách, jako je třeba odraz od připraveného spoluhráče, který dopomůže k super výskoku, po němž následuje tvrdé zasmečování do koše, pokud možno ještě s nějakou tou otočkou či saltem.
Grafika je již tradičně na solidní úrovni, i když bychom ji asi neoznačili za vyloženě dech beroucí. Soundtrack je hodně povedeným mixem hip-hopu, rocku, elektroniky a bůhví čeho ještě, každopádně ke hře skvěle sedne, stejně jako zvukové efekty a hlášky hráčů. Potěší i všechny možné drobnosti okolo, jako výběr hráče, různá hřiště, skutečné hvězdy NBA a mnoho dalšího. I když Homecourt nepředstavuje ve sportovním žánru revoluci, jde o hodně zábavný kousek, u kterého se nejspíš pobavíte více než u simulace klasického basketballu.

Jiří Sládek

Hodnocení 8.4
Žánr: pouliční basket
Výrobce: Electronic Arts
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor v ČR: EA Czech
Lokalizace: žádná
Cena: 1 999 Kč
Multiplayer: ano
www.easports.com/nbastreet4

Kromě podrobněji rozebrané akce Ghost Recon Advacned Warfighter 2 a sportovního NBA Street Homecourt se na trhu objevily i další tituly. Mimo jiné jde o hry již dříve vydané pro jiné platformy konkrétně máme na mysli závodní Need for Speed Carbon, box Fight Night Round 3, mafiánskou akci The Godfather a golfovou simulaci PGA Tiger Woods 2007. Pro Xbox 360 se pochopitelně urodily i další kousky, jejichž stručný přehled vám nabízíme níže.

Bullet Witch

Akční hra z pohledu třetí osoby kombinující fantasy a sci-fi prvky. Speciálně vycvičená bojovnice bojuje v blízké budoucnosti proti démonům a dalším temným silám.
Vydavatel: Atari
Distributor v ČR: SeVeN M
Cena: 1 799 Kč
Další platformy: žádné
www.bulletwitch.com

Def Jam: Icon

Bojová hra z prostředí pouličních gangů, opepřená hip-hopovým soundtrackem a klasickým gangsta slangem.

Vydavatel: Electronic Arts
Distributor v ČR: Electronic Arts ČR
Cena: 1 999 Kč
Další platformy: PS3, PSP
www.ea.com/defjamicon

Championship Manager 2007

Další díl oblíbené a propracované manažerské simulace, s kompletními licencemi a podrobnými údaji o stovkách fotbalových týmů.
Vydavatel: Eidos
Distributor v ČR: Cenega Czech
Cena: 1 999 Kč
Další platformy: PC, PS2, PSP
www.championshipmanager.co.uk

TMNT (Teenage Mutant Ninja Turtles)

Hrdinové dětských let mnoha našich redaktorů ožívají v nadprůměrné multiplatformové akční řežbě. V PC sekci tohoto čísla naleznete podrobnou recenzi.
Vydavatel: UbiSoft
Distributor v ČR: Cenega Czech
Cena: 1 999 Kč
Další platformy: PC, PS2, PS3, PSP
tmntgame.uk.ubi.com

UEFA Champions League 06-07

Solidní fotbálek s licencovanými týmy a hráči, ozvláštněný sběratelskou karetní hrou. Recenzi PC verze tohoto titulu naleznete i v tomto čísle PC WORLDu.
Vydavatel: Electronic Arts
Distributor v ČR: Electronic Arts ČR
Cena: 1 999 Kč
Další platformy: PC, PS2, PSP
www.uefachampionsleague0607.ea.com
Otevřený svět, velká herní svoboda, řada nepovinných úkolů, spolupráce a dialogy s NPC, hutná atmosféra, bohatý inventář. Myslíte, že musí jít nutně o RPG?

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Hra S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl se svým způsobem stala legendou již před svým vydáním. Dlouhá léta se totiž pravidelně umísťovala v různých přehledech a žebříčcích nejočekávanějších, ale i nejodkládanějších her, a dokud to herní novináře nepřestalo bavit, chrlili na čtenáře jedno preview za druhým. Nyní počítáme-li dobře po dlouhých šesti letech, se akční titul s prvky sci-fi žánru konečně dostává na pulty obchodů.
Jelikož je jasné, že 99 % čtenářů si dříve než samotný text recenze stejně přečetlo finální verdikt, můžeme vám s klidným svědomím říci, že Stín Černobylu je povedenou first-person střílečkou. K dokonalosti mu však ledacos chybí a ti z vás, kteří bezmezně věřili všem slibům vývojářů, mohou být i zklamáni. I tak ale rozhodně stojí za to se ponořit do temné atmosféry částečně postavené na nápadech bratrů Strugackých a jejich novele Piknik u cesty. A nepolapí vás pouze příběh, ale rovněž herní svět jako takový, který kromě hlavního děje nabízí i několik multiplayerových módů.

Bylo nebylo...

Ukrajina, Černobyl, dvacet let po katastrofě v jaderné elektrárně. V okolí místa havárie se začínají působením změněných přírodních podmínek objevovat různé artefakty s nezvyklými vlastnostmi, předměty, které jsou na černém trhu hodně ceněné. Novodobí lovci pokladů stalkeři se do tajuplné a nebezpečné Zóny vydávají s nasazením vlastního života, aby urvali něco z jejího bohatství. Je to ale opravdu loterie, jelikož v Zóně číhají různí mutanti a nebezpečná stvoření, posílená a znetvořená radiací, a také různé přírodní anomálie, které zabíjejí s větší jistotou než kulka. Některé části Zóny navíc hlídají vojáci, jinde se zase pohybují nepřátelští stalkeři, kteří v rámci konkurenčního boje bez milosti likvidují každého, s kým by se museli dělit o bohatství skrývající se v artefaktech.

Neoriginální začátek

Hlavní hrdina je pochopitelně jedním ze stalkerů. Příběh začíná probuzením po bouračce, vy si samozřejmě nic nepamatujete, jen na ruce nacházíte výmluvné tetování a ve svém elektronickém diáři poznámku o jakémsi Střelci. Ztráta paměti je sice mnohokrát obehrané klišé, na druhou stranu nabízí dostatek prostoru pro odkrývání vlastní minulosti i různých souvislostí a také pro nesčtená překvapení. Hlavní příběh není striktně lineární (hra má dokonce několik různých konců) a docela záleží na tom, co všechno se rozhodnete zjistit. K dohrání příběhu jako takového totiž není nutné prosmýčit každý kout mapy, ale stačí jen plnit hlavní úkoly. Takový postup by vás ovšem ochudil o mnoho zážitků a navíc byste se při akci hodně zapotili. Výhodnější zejména zpočátku je řešit různé nepovinné zakázky a vedlejší úkoly, což je zaručená cesta k lepšímu vybavení a výzbroji.

Přežijí jen nejsilnější

Spolehlivý ochranný oblek, kvalitní zbraň a zásoba medikitů, to je společně s ostražitostí, opatrným postupem a rychlou reakcí jediná záruka přežití. A leckdy ani to ne. Hra je zvláště při volbě střední či vyšší obtížnosti poměrně dost těžká a nebezpečí číhá leckde. Umělá inteligence protivníků je místy docela kvalitní; protivníci se dokážou krýt, nebo vás obejdou a překvapí z nečekaného směru. Zároveň si na vás slabší nestvůry většinou netroufnou osamocené, ale jen ve větším počtu. AI přesto dokonalá není, stalkeři ať už přátelští, neutrální či nepřátelští občas úplně v klidu nakráčejí do nějaké anomálie a nechají se rozcupovat na kusy. Jindy zase protivníci trochu tupě naběhnou před hlaveň vaší zbraně nebo se snaží střílet skrze zeď.

Rozlehlé lokace

Atmosféře docela škodí nahrávání jednotlivých lokací. Sliby autorů, že půjde o jeden celistvý herní svět, zůstaly jen na papíře, i když slibovanou rozlohou podle vývojářů kolem třiceti kilometrů čtverečních hra disponuje. Tedy alespoň na základě našich dojmů, s krokometrem jsme to skutečně netestovali. S rozlehlým herním světem by měl jít ruku v ruce rychlý způsob přepravy, kterého se ovšem nedočkáme, jelikož ani slibované dopravní prostředky ve hře nenalezneme. Na světě ale už je několik amatérských modifikací, jež "přibližovadla" do hry implementují. Instalovat si je můžete třeba z našeho DVD.

RPG nebo střílečka?

Už před několika lety, v době postupného vypouštění informací, o hře některá média psala jako o "RPG bez RPG prvků". Ono to vlastně docela sedí, pokud těmi RPG prvky myslíme vývoj vlastností a dovedností postavy. Nějaké levelování zde skutečně nenajdeme, na druhou stranu si postupně budete vylepšovat svojí výstroj, zahánět jídlem hlad, léčit si zranění lékárničkami a obvazy, můžete prozkoumávat rozlehlý svět a popovídáte si s různými NPC postavami, kteří vám do cesty přijdou jinak než při přestřelce. S lidmi pohybujícími se po Zóně můžete obchodovat (i když je to leckdy dost k ničemu), vyzvíte zajímavé informace a hlavně často dostanete nějaký nepovinný úkol. "Vedlejšáků" zde najdete skutečně požehnaně a při jejich plnění oceníte solidní navigaci ve vašem PDA. Nepříjemně zdlouhavý je však již zmiňovaný náročný přesun, protože po splnění úkolu na jednom konci mapy leckdy musíte odměnu vyzvednout na opačné straně Zóny. A to nějaký čas zabere, zvlášť proto, že při nahrávání jednotlivých částí herního světa se znovu objevují někteří nepřátelé a jenom cesta i bez plnění úkolů je i v pozdějších fázích hry, kdy již máte solidní vybavení, občas dost náročná.

Česky i rusky

Tuzemské hráče jistě potěší kvalitní český překlad všech textů ve hře, přičemž se lokalizačnímu týmu podařilo zachovat ostrý ráz dialogů, ve kterých herní postavy zoufalou situaci rozhodně nekomentují výrazy typu "No toto, to je ale nepříjemné!" A ani nevadí, že při čtení českých textů budete poslouchat ruský dabing; ba naopak, možná vám to nevlídnou černobylskou Zónu ještě více přiblíží.

Skvělá atmosféra

Na technickém zpracování je znát neustálé odkládání a to ve zlém i v dobrém. Třeba některé textury a další grafické prvky rozhodně nejsou "up to date", což zamrzí. Na druhou stranu se dlouhé práce vyplatily zejména v oblasti designu, který je úžasný. Titul na hráče vyloženě dýchá atmosférou zmaru a katastrofy. A to ani nemluvíme o strašidelném pocitu v noci nebo za bouřky (nebo ještě lépe v noci za bouřky). Propracované efekty sice ukrojí slušnou porci výpočetního výkonu vašeho počítače, ale máte-li nadupané železo, budete mít dojem, že se po Zóně opravdu pohybujete sami. Atmosféra místy docela hororová je nejsilnější zbraní tohoto titulu a už kvůli ní se rozhodně vyplatí do nebezpečné Zóny vydat. Někteří hráči ale možná budou frustrovaní místy dost vysokou obtížností či zdlouhavými přesuny mezi důležitými místy.

Jiří Sládek

Hodnocení 8.7
Žánr: radioaktivní akce
Výrobce: GSC Game World
Vydavatel: THQ
Distributor v ČR: CD Projekt
Lokalizace: titulky
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano
www.stalker-game.com

The Elder Scrolls IV: Oblivion Shivering Isles

Titul Shivering Isles je klasickým datadiskem, alespoň v tom smyslu, že se jedná o rozšíření původní hry. Oblivion tedy musíte mít v počítači určitě nainstalovaný. K němu snadno doinstalujete přídavek a pustíte se do hry. Ať už startujete s novým hrdinou nebo pokračujete v rozehraném dobrodružství, po pár minutách hraní jste dialogovým oknem a přidáním nového questu do diáře upozorněni na nový obsah, který pro vás autoři přichystali. Vodítkem je tajemný magický portál, jenž se objeví na malém ostrůvku v Niben Bay. Pokud se ho vydáte prozkoumat, jste svědky toho, jak se z brány vyřítí pološílený chlapík a sebevražedně zaútočí na vojáka, který portál stráží. Pak už vás tajemný hlas zve dál; pokud vábení neodoláte (byla by škoda odolat), setkáte se s tajemným Haskillem, kancléřem Sheogoratha, boha šílenství. Sám lord Sheogorath otevřel portál do své říše, aby přilákal hrdiny, kteří jsou ochotni plnit jeho úkoly...

Chvála bláznovství

Shivering Isles, říše šílenství, je hodně zajímavým místem, plným podivných bytostí, bizarních rostlin i nebezpečných dungeonů. Zároveň se jedná o místo rozpolcené a lehce schizofrenické, rozdělené na dvě základní části. Mania je optimistickým krajem plným barev, jejímž vládcem je lehce sjetý vévoda Thadon; Dementia je naopak místem ponurým a temným, které má ve své moci paranoidní vévodkyně Syl. Thadon i Syl ovšem podléhají Sheogorathovi, ale navzájem se nemají příliš v lásce tedy alespoň na první pohled. Tyto tři nejdůležitější osoby vám pochopitelně budou zadávat různé úkoly, vesměs související s hlavní příběhovou linií.
V tajemné říši najdete i několik civilizovaných míst, tedy měst a vesniček s různými obchody, kovárnami či hostinci, ve kterých může znavený dobrodruh složit hlavu. Nejdůležitějším místem je hlavní město New Sheoth, sídlo prince i vévodů. Nechybí ani spousta obyvatel, s nimiž můžete pokecat, vyzvědět zajímavé drby nebo obdržet nějaký ten úkol. Kvalita questů je střídavá občas budete plnit relativně stereotypní úkoly spočívající v prozkoumávání ruin či kobek a hledání různých artefaktů, ale pak vás zase potěší originální quest, v němž se na chvíli proměníte v jakéhosi "dungeon mastera", který může zjednodušeným způsobem ukájet své zlomyslné choutky trápením několika dobrodruhů prozkoumávajících nebezpečné podzemí. Mnohé úkoly také vyžadují pokec s různými postavami, což bývá často dosti zábavné, jelikož mnozí obyvatelé říše šílenství jsou prostě... šílení.

Spousta novinek

Nový svět samozřejmě obývají různá individua, přátelská i nepřátelská, je rovněž prošpikován různými neokoukanými předměty. A tím nemáme na mysli jen nové zbraně, štíty či brnění. Jde i o takové drobnosti, jako jsou ingredience sbírané z různých padlých nepřátel či volně rostoucích hub, keřů a květin; virtuální alchymisté si určitě přijdou na své. Přínosem je také sbírání matric a surové rudy, kterou lze u řemeslníků využít k výrobě zajímavých zbraní. Potěšeni budou i magicky nadaní hrdinové, jelikož datadisk přináší i pár neokoukaných kouzel, včetně veselého zaklínadla pro přivolání kancléře Haskilla, oblíbeného to triku samotného Sheogoratha. Technické zpracování nové říše drží vysokou laťku nastavenou už základní hrou, hratelnost je až na pár méně zábavných pasáží hodně dobrá, každý fanoušek fantasy her si tedy přijde na své. Pro všechny majitele hry TES IV: Oblivion se jedná o jasnou volbu, jak si opepřit už tak zajímavé dobrodružství.

Jiří Sládek

Hodnocení 8.5
Žánr: fantasy RPG
Výrobce: Bethesda Softworks
Vydavatel: Take 2
Distributor v ČR: Cenega Czech
Lokalizace: manuál
Cena: 799 Kč
Multiplayer: ne
www.elderscrolls.com/games/shiveringisles_overview.htm

War Front: Turning Point

Vývojáři z Digital Reality nepatří mezi světovou špičku, nicméně příznivci válečných strategií je nejspíš alespoň z doslechu znají. Nyní přichází tahle partička s dalším kouskem a opět se jedná světě, div se o strategickou záležitost.

Zatímco minulé tituly výše jmenovaného studia např. Desert Rats vs. Afrika Korps či D-Day byly inspirované skutečným průběhem války a autentickými bitvami, War Front: Turning Point představuje alternativní průběh druhé světové války. To mimo jiné znamená, že se setkáte i s dost neotřelými bojovými jednotkami. Zahrát si můžete dvě kampaně, jednu za Spojence, druhou za Němce. Dohromady se těšte na zhruba dvacítku misí, přičemž průměrně schopný hráč se s nimi nebude potýkat déle než dvacet hodin, spíše méně. Na rozdíl od většiny současných válečných strategií zde nejde jen o boj (i když ten samozřejmě dominuje), užijete si v omezené míře i těžbu a relativně jednoduše pojatou výstavbu základny.
Cestou k vítězství je samozřejmě plnění úkolů a masakrování nepřítele. Vaši muži a stroje se přitom budou pohybovat na poměrně malých mapách, což je ve výsledku docela příjemné. Mise totiž probíhají opravdu dynamicky, úkoly jsou relativně variabilní a navíc se často v průběhu hry mění, přičemž navíc obsahují některá bonusová zadání. Díky intenzivní akci se nebudete nikdy příliš nudit, dlouho přesouvat své jednotky nebo se věnovat časově náročné výstavbě. Kampaně se skvěle hrají, navíc jsou prokládány povedenými a leckdy dost vtipnými filmečky, ve kterých budete sledovat osudy několika hlavních hrdinů. War Front: Turning Point má samozřejmě i své mouchy. Co se týče herních principů, nepřináší nic nového, oslnivá není ani umělá inteligence. Nicméně jako oddychová strategie s kvalitními kampaněmi a solidní hratelností v single i multiplayeru dokáže pobavit.

Jiří Sládek

Hodnocení 7.5
Žánr: válečná strategie
Výrobce: Digital Reality
Vydavatel: CDV
Distributor v ČR: nerozhodnuto
Lokalizace: nerozhodnuto
Cena: nerozhodnuto Multiplayer: ano
www.war-front.com

Silverfall

Akční RPG jsou pro vydavatele vděčným žánrem. V poslední době však nepřibyl do této rodiny žádný výraznější titul, snad s výjimkou antického Titan Quest. A zdá se, že na obzoru stále není žádný neotřelý přírůstek.
Hra nemusí být za každou cenu originální, nicméně úplné plagiátorství přece jen zamrzí. Silverfall vypadá "ohraně" už od úvodního hvizdu. Zápletka je vskutku tuctová spočívá v napadení rodného městečka hordou nemrtvých, útěku, odporu a cestě k poražení velkého zla, které ohrožuje celou říši, svět, vesmír, přilehlé galaxie a tak dále.
Hlavního hrdinu si v úvodu lehce uzpůsobíte alespoň co se týče rasy (člověk, elf, goblin či troll), pohlaví (nikoliv co do délky, ale výběru varianty muž či žena), nevelkých úprav vzhledu a jména. Poté, až se probijete desítkami i stovkami nepřátel a splníte nějaké ty questy, s nasbíranými zkušenostmi můžete zvyšovat čtyři základní vlastnosti opět klasika nejklasičtější: síla, obratnost, konstituce, magie. Můžete také volit speciální schopnosti a kouzla v rámci vývojových větví, jak to známe už ze stále v mnoha ohledech nepřekonaného titulu Diablo II. V různých fázích hry se k vám přidají i rozmanití pomocníci, kteří se zástupy nepřátel budou probíjet po vašem boku.
Hlavní myšlenka příliš nezaujme, tak co alespoň hratelnost jako taková? Bohužel, rovněž to není žádná sláva. V akčním RPG pochopitelně hrají prim hlavně boje, které zde však časem upadají do značného stereotypu a nejsou nijak extrémně zábavné. Za pokus o originalitu lze považovat možnost přiklonění hrdiny na stranu magie či techniky, což ovlivňuje třeba dostupné dovednosti nebo nabídku obchodníků. Kousek nad šeď průměru vytahují titul některé vedlejší questy, které hře dodávají alespoň nějaký punc nelineárnosti.
Komiksově laděná grafika není zlá, nicméně hra je neadekvátně náročná. Příliš povedená není ani kamera, s ozvučením si autoři také příliš vrásek nedělali. Přesto se Silverfall hrát určitě dá a pokud máte dohraný Titan Quest i s datadiskem, tolik jiných variant v rámci akčních RPG stejně nemáte.

Jiří Sládek

Hodnocení 6.4
Žánr: akční RPG
Výrobce: Kiev Games
Vydavatel: Monte Cristo
Distributor v ČR: Hypermax
Lokalizace: žádná
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano
www.silverfall-game.com