Plazmovým obrazovkám se daří

11. 8. 2009

Sdílet

 Autor:
Výroba plazmových obrazovek ve druhém čtvrtletí navzdory očekávání vzrostla o 14 procent, přes 57 procent byly 40“ panely.

Mnoho lidí předpovídalo plazmovým (PDP) obrazovkám pomalý ústup od slávy a vyklízení trhu v prospěch konkurenční technologie LCD, zejména když počátkem roku přestaly plazmy vyrábět japonské společnosti Pioneer a Hitachi. Nejnovější údaje analytické společnosti Displaybank však ukazují na trend přesně opačný - ve druhém čtvrtletí 2009 vzrostl počet vyrobených PDP obrazovek o 14 procent na 3,27 miliónu z 2,86 miliónu v prvním letošním kvartálu. Nerostla však jen výroba, výnosy z prodeje plazmových panelů se zvýšily o 9 procent.

Jedním z vysvětlení tohoto vývoje je, že odchod Hitachi a Pioneeru posloužil jako signál konkurentům, kteří naopak svou produkci zvyšují. Jde hlavně o Panasonic, Samsung SDI a LG Electronics. K nim se v březnu připojil čínský výrobce COC, nicméně jeho výsledky nejsou zatím příliš oslnivé.

Velkou trojku výroby PDP panelů tvoří Panasonic s přibližně 43 procenty, následuje Samsung SDI s 31 a LG s 26, jejich výroba tak dohromady dává skoro 100 procent, zbylí konkurenti mají jen kousky trhu a žádné razantní změny v tomto nelze očekávat.

Největší růst zaznamenaly velké ~50“ obrazovky, ty tvoří 36 procent všech vyrobených PDP. Na prvním místě jsou však stále ~40“ panely s 57 procenty. Poměrně překvapivé je, že jen 29 procent všech ve druhém čtvrtletí vyrobených obrazovek mělo Full HD rozlišení (1920x1080 bodů - 1080p), 69 pak jen „HD Ready“ 720p.

Navzdory růstu však analytici Displaybank neočekávají, že by tento trend dlouhodobě pokračoval, natož že by plazmy ohrozily dominantní postavení LCD technologie.