Počet stažení mobilních aplikací ukazuje na gigantický trh

20. 5. 2013

Sdílet

 Autor: © Ch_Alexandr - Fotolia.com
Pro platformu iOS byla stažena aplikace s pořadovým číslem 50 miliard a Apple na nich vydělal téměř 4 miliardy dolarů během pět let.

Podle údaje Applu bylo od července 2008, kdy byl aplikační obchod otevřen, staženo více než 50 miliard aplikací. 30 procent z ceny, které si Apple ponechává, představuje 3,86 miliardy dolarů a autoři či vlastníci aplikací si vydělali přes 9 miliard dolarů.

Google není v počtu stažených aplikací daleko, staženo bylo přes 48 miliard aplikací pro platformu Android, a pomalu Apple dohání i co se týče zisku – zatímco ještě před rokem jeho obchod Google Play vydělal necelých deset procent toho, co App Store, dnes je to už 38,5 procenta.

Obě firmy na svých obchodech nabízejí přibližně 800 000 aplikací, všechny ostatní mobilní platformy se krčí daleko vzadu. Windows Phone Store má 150 000 a BlackBerry World 205 000 aplikací. Při těchto počtech je ovšem pro vývojáře obtížné se prosazovat a zviditelnit se pro koncové uživatele, bez ohledu na to, jak se jejich řešení může zdát být originální.

Největším problémem obchodu Google Play je pirátství, více než 90 procent her mezi uživateli není legálních. Většina analytiků z toho viní Google, který k tomuto problému zaujal velmi liknavý přístup. Je to dáno především tím, že pro Google je primárním zdrojem zisku prodej reklam a podíl na prodeji aplikací není pro něj tak zajímavý.

Apple se zase průběžně dostává do konfliktu s velkými a klíčovými partnery díky jasně danému a neměnnému 30procentnímu podílu na všech prodejích, ke kterým došlo prostřednictvím App Store – včetně nákupů přímo v aplikacích, tedy objednávek, které provedly samotné aplikace. To by například v případu Amazonu znamenalo podíl na všech knihách, které byly zakoupeny prostřednictvím iPhone či iPadu. Řada prodejců tak raději stahuje své aplikace a vrací se k webovým verzím.

V každém případě ale žádný z vývojářů nemůže svět mobilních zařízení ignorovat. V současnosti chytré telefony používá takřka jedna miliarda lidí a tento počet se stále ještě může zvětšovat. Mobilní uživatelé mají ovšem odlišné návyky a požadavky. Typická komerční aplikace v osobních počítačích je komplexní produkt nabízený za desítky až stovky dolarů.

Proti tomu mobilní aplikace je střídmé specializované řešení, které lze často zakoupit za zlomky dolarů. Maximální důraz je kladen na eleganci rozhraní a jednoduchost používání, tedy naprostý opak toho, na co si uživatelé za poslední desetiletí  u PC byli nuceni zvykat. Součástí těchto změn je i fakt, že za úspěšnými mobilními produkty stojí menší týmy a velké společnosti řešení raději nakupují, než by je vyvíjely samotné. Vzhledem ke zmiňovaným problémům s prosazením a zviditelněním na to sází stále více vývojářů, kteří se ani nepokoušejí o konkrétní obchodní model a služby svých aplikací nabízejí koncovým uživatelům zdarma.