Apple - historie jablka se píše již 25 let
Nejen fanoušci technologií milují výročí. Umožňují jim připomenout si události, které formovaly jejich oblíbené hračky a které vlastně v době, kdy probíhaly, nevypadaly většinou tak důležitě, jako se jeví dnes.
Právě takové výročí v letošním roce prožívá společnost Apple, konkrétně jejich marketingově nejdůležitější a nejznámější výrobek – počítač Macintosh, dnes většinou zkráceně nazývaný jako Mac. Ten byl roce 1984 uveden reklamou, která se brzy stala kultovní. Tehdy relativně malá firma najala specialisty z Hollywoodu v čele s Ridley Scottem, kteří pro ni natočili „nechutně drahý“ minutový klip. Ten byl poprvé zveřejněn v „nechutně drahém“ vysílacím čase – v přestávce amerického Super Bowlu, který sledovaly v jednu chvíli snad desítky milionů lidí.
Astronomická investice do reklamy se vyplatila, jak je vidno z dosavadního úspěchu společnosti, hlavně na americkém trhu. V dnešní době totiž zažívá Mac docela slušný boom. Je však důležité si uvědomit, že ne vždy byla pozice firmy Apple tak výborná. V jejím vývoji za posledních 25 let se kromě vzestupů objevily i pády. Kdo ví, co by se stalo, kdyby se věci vyvíjely jinak. Microsoft by dnes mohl být prakticky monopolem, stejně jako srovnatelným konkurentem jiných společností (třeba i Apple). Ale nechme spekulací a podívejme se na reálné statistiky.
Windows je stále nejpopulárnějším operačním systémem, pokud jde o podíl na světovém trhu, ovšem vykazuje i první slabiny. Operační systémy Apple (Mac OS X) mají již celkově 10-procentní podíl na trhu (a to hlavně díky výše zmíněnému úspěchu ve Spojených státech). Stalo se tak poprvé v historii, jak ukazují zveřejněné výsledky průzkumu společnosti Net Applications.
Ať už jste fanoušky či zarytými odpůrci u nás zatím relativně okrajového standardu od Apple, jedno je nutné mu přiznat – výzkumy a vývoj Macintoshů v 80. letech výrazně přispěly k formování počítačového trhu založeného na Windows PC standardu, tak jak ho známe dnes, zejména v Evropě.
Co se vlastně Apple za poslední čtvrtstoletí povedlo a jaké události a nešikovné kroky společnosti zase způsobily, že Microsoft získal drtivou převahu? Podíváme se nyní společně na 5 úspěchů, kterých společnost dosáhla, a 5 chyb, které ji posunuly daleko za jejího největšího konkurenta.
Chytré kroky firmy Apple
Human Interface Guidelines – uživatelsky přijatelnější rozhraní
Pamatujete si, jak vypadaly počítače v roce 1983? Co vás zaujalo, když jste se na ně podívali? Po pravdě řečeno, nic moc. Zelený kurzor na černé obrazovce. Nic moc intuitivního, nic „user-friendly“, tedy uživatelsky příjemného. Při práci s počítačem jste museli vědět přesně, jaké kroky právě provádíte, tudíž se jednalo spíše o zábavu pro nadšence.
První Mac byl něco, co se zcela vymykalo těmto zvyklostem, něco totálně nového, co upoutalo pozornost i těch, kteří jinak do té doby neměli s počítači nic společného. Okna, ikony, prostředí s ukazatelem myši (Wimp), to vše bylo na pohled srozumitelné a v podstatě nastavilo standard pro prakticky všechny dnešní operační systémy.
Všechno toto bylo ale důsledkem dlouhodobého a pečlivého vývoje skupiny Human Interface, jejíž členové zkoumali reakce lidí na rozpracované verze uživatelského rozhraní a podle těchto reakcí vzhled a ovládání systému upravovali. Principy ovládání a aplikace rozhraní Macintoshe specialisté této skupiny kodifikovali a zveřejnili v tzv. Human Interface Guidelines (směrnice lidského rozhraní – dále jen HIG), které definovaly všechny detaily – od návodu, jak vytvořit tlačítko, po informaci o tom, jak rychle by měla po kliknutí naběhnout nápověda.
Zveřejnění HIG poté využili vývojáři, kteří systém přizpůsobili potřebám uživatelů a vytvořili aplikace, které se později staly mezi těmito uživateli familiárními. Lidé pracující se systémem už nebyli zmateni, intuitivně věděli, co mají dělat při ukládání, přesouvání a další práci se soubory.
Zamozřejmě, věci se vyvíjejí a mění, největší změny přišly s vydáním operačního systému Mac OS X, který je dnes mezi uživateli Apple v podstatě monopolem.
MacPaint a MacWrite
Společně s původním Macem získal zákazník dvě převratné aplikace, které mu umožňovaly jednak malovat klikáním a tahem myší, jednak vytvářet a editovat text tehdy novou metodou WYSIWYG (What You See Is What You Get - tedy v přímém překladu „co vidíte, to dostanete“) - MacPaint a MacWrite. Tehdy prakticky každý Mac vystavený v obchodě měl zapnutou jednu z těchto aplikací, což fungovalo jako interaktivní reklama.
Tyto aplikace se svými panely nástrojů a vyskakovacími menu určila směr pro každou následující aplikaci svého druhu – mezi jinými i pro Microsoft Word.
Vzhled „vše v jednom“
První Macintoshe přišly v tehdy zcela novém hávu – jednalo se o stroje tzv. „vše v jednom“. Samozřejmě kromě klávesnice a myši. Měly dokonce v horní části zabudované ucho pro snadné přenášení, a pro maximální mobilitu byly navrhnuty a prodávány speciální obaly – i když se jednalo o pěkně těžkou záležitost, a to doslova. I přesto šlo o mnohem jednodušší řešení než složité zamotávání se do kabelů, kteréžto martyrium museli při každé manipulaci přetrpět uživatelé konkurenčních zařízení.
Následně se z praktických důvodů Apple konceptu Mac + monitor zbavilo, což uživatelům dalo jednak možnost přemisťovat monitor dle libosti a také snadnější přístup k rozšiřovacím slotům a podobně. V roce 1998 však výkonný ředitel Apple Steve Jobs přišel s revolučním návrhem s názvem „iMac“. To „i“ v názvu bylo zkratkou pro internet a iMac se svým jednoduchým nastavením přinesl zpět koncept „počítače pro nás ostatní“, který měl za úkol „spojit svět“.
Nástupci iMacu, mezi nimi i eMac, se stali ikonami, a zařadili se mezi nejprodávanější produkty v historii společnosti Apple. Ve skutečnosti měla řada iMac za úkol přesunout zaměření Apple od desktopových počítačů profesionální série, které nebyly obnoveny už drahnou dobu.
Jednoduchý upgrade
Uživatelé operačních systémů Linux a Unix se rádi chlubí, jak si umí vybrat tu správnou verzi systému, přestavují, čtou manuály, projíždějí online fóra pro nové konfigurace hardware a občas se jim i podaří dosáhnout cíle – přesně nakonfigurovaného operačního systému jejich snů běžícího na hardware jejich snů. Nicméně korporace s rozsáhlou a technicky ne tak zdatnou uživatelskou základnou prostě musí, co se týče změn, svým zákazníkům nabídnout jednodušší cesty.
Microsoft nám už mnohokrát ukázal, že to není tak lehké. Stačí se podívat na vadné ovladače při přechodu z XP na Vista, problémy se 64-bitovým software či pokračující noční můry se zpětnou kompatibilitou.
Společnosti Apple se přechod na novější technologie úspěšně vydařil ne jednou, ne dvakrát, ale minimálně čtyřikrát. Úspěšně „přesunul“ uživatele například z 68k na Power PC, poté na počítače s procesory Intel. Apple se povedlo provést každou ze změn pro svého řadového uživatele zcela bezbolestně. S každým pohybem vpřed přišla od samého počátku přechodu transparentní technologie emulace.
A přechod z Mac OS 9.0 na OS X, přestože trval několik let, byl zjemněn možností „klasického vzhledu“ nového operačního systému, a tudíž nebyl tak nárazový a uživatel si na nový software mohl zvykat postupně. V OS X byla stále k dispozici bezpečnostní řešení z OS 9.0, a tak mohl uživatel bez problémů pracovat i s aplikacemi, které ještě nebyly převedeny do nového systému.
iPod, iPhone a obchod iTunes
Projekt iPod nebyl zdaleka prvním přenosným přehrávačem hudby v její digitální podobě, ovšem díky různým faktorům, mezi jinými reklamě a dobrému načasování, se brzy stal fenoménem a kultem – dalo by se říci, že byl jednou z věcí, které v poslední době měnily a stále mění svět. O iPhone ani nemluvě – tento telefon otřásá celým segmentovým trhem, a podobně jako u nás koncem 80. let u Favoritů (nebo dnes u lístků na Cimrmany), i u iPhone v době uvedení nového modelu vždy nocují davy lidí před obchody, aby si jej mohli koupit.
Samozřejmě, že se jedná o vydařený reklamní tah, který však nejen vydělává spoustu peněz, ale i rozšířil a rozšiřuje povědomí lidí o společnosti Apple exponenciální řadou. Navíc byl obchod iTunes konceptován meziplatformně, tudíž i uživatelé Windows si mohou připojit iPod ke svému PC. A obě výše uvedené hračičky mají také svůj „haló efekt“: Máte rádi svůj iPod? Potom by vás možná mohly zajímat další produkty Apple.
Dokonce i ve světě netbooků by iPhone mohl být prvním krokem k skutečně mobilním počítačům. Sice nejde o zmenšené PC, přesto jde o fenomén, který by se časem mohl stát něčím více.
K dispozici je i další pokračování tohoto článku.