Důvody, které vedou firemní zákazníky i spotřebitele k využití služeb cloud computingu, jsou jasné a dobře známé. Nízké investiční náklady ve srovnání s budováním tradiční infrastruktury a nákupem softwarových licencí dokážou přesvědčit i ty nejkonzervativnější manažery v zavedených firmách. Stejně tak je snadné ocenit flexibilitu cloudu při výkyvech poptávky. Jak ale poznáte, pro co přesně se cloud hodí a jestli se opravdu hodí i vám?
Správné otázky
Pokud zvažujete zavedení služeb cloud computingu, znamená to, že ho nejspíše dokážete použít. Máte všechny předpoklady – vaše firma používá internet a počítače. Samozřejmě že je to zjednodušení, ale v základu je to takto prosté. Pokud firma potřebuje pro svůj provoz kancelářské aplikace a e-mail, a to potřebuje každá, existuje vhodné cloudové řešení.
Při trochu zodpovědnějším pohledu je přece jen nutné přemýšlet nejen o tom, kolik stojí nákup vlastních serverů ve srovnání s cenou pronájmu kapacity v cloudu. Hlavní otázkou je, zda dokážete ocenit ostatní výhody cloudu, jako je dostupnost aplikací z mobilních zařízení odkudkoliv. To je vlastnost, která usnadňuje život i velkým firmám s pobočkami.
Další důležitou otázkou je, jak legislativa reguluje vaše podnikání. Pokud pracujete s daty zákazníků a řešíte své IT s úřadem pro ochranu osobních údajů, nemůžete skočit po první nabídce internetové služby, ale musíte pečlivě zkoumat smlouvy a hledat, jak dané řešení vyhovuje zákonným požadavkům na zabezpečení a uchování dat.
Správné aplikace
Do cloudu se dá bez větších problémů přenést celá informační infrastruktura velké korporace s tisíci zaměstnanců. Vlastně je to snazší než budovat tak rozsáhlou infrastrukturu na zelené louce nebo ji najednou upgradovat. Přes tuto skutečnost jsou v cloudu některé aplikace více doma než jiné.
Nejjednodušší cloudovou službou, kterou už dnes používá téměř každý uživatel internetu, je e-mail. To je služba, která je s prostředím cloud computingu spojená pupeční šňůrou, protože freemailové služby byly první reálné cloudové aplikace vůbec. Vzhledem k tomu, že je využívají stovky milionů lidí soukromě a svěřují jim i ta nejosobnější data, není divu, že přenos e-mailové infrastruktury z vlastní serverovny do cloudu vnímá jako přirozený stále více firem. Během několika dní tak mohou organizace ulevit svým IT oddělením od spousty práce. Firemní IT se outsourcováním e-mailů do cloudu okamžitě zjednoduší, vyřeší se časté problémy s platností certifikátů na mobilních zařízeních nebo při webovém přístupu a většinou firmy dosáhnou i zlepšení situace v oblasti spamu a malwaru v e-mailech.
Další oblast, které cloud dlouhodobě svědčí, je CRM – řízení vztahů se zákazníky a odběrateli. I tato oblast je pro cloud computing logickou doménou – většina komunikace probíhá elektronicky. V této oblasti, stejně jako v případě cloudového řešení e-mailů, existuje na trhu celá řada řešení na různých platformách od nových poskytovatelů i od tradičních dodavatelů CRM aplikací. Jedním z lákadel cloudu je také možnost napojení tradičních CRM nástrojů na sociální sítě a možnost analýzy spokojenosti zákazníků se širším záběrem.
Potenciál CRM v cloudu dokládají mimo jiné i statistiky serveru getapp.com. Z dvaceti nejpopulárnějších cloudových aplikací mezi malými a středními firmami jich šest spadá do oblasti CRM. Podobné je to i se softwarem pro podporu marketingu obecně, a nejde jen o řízení reklamních kampaní, ale o propojení nástrojů na správu obsahu, řízení kampaní a projektové řízení.
O úroveň výše
Pokud vhodné cloudové aplikace začínají u cloudu, je dobré vzápětí dodat, že e-mail je jen začátek. V době Facebooku, smartphonů a instant messagingu už e-mail nestačí. I v cloudu je ale možné jít s dobou a nasadit řešení sjednocené komunikace. Cloud k tomu přímo vyzívá. Pokud přesunete do cloudu všechny úrovně komunikace, včetně hlasových služeb přes VoIP a videokonferencí, je to jednoznačně snazší a levnější než nákup nových IP ústředen a dalšího vybavení.
Ke sjednocené komunikaci se systémy pro sledování dosažitelnosti kontaktů v různých sítích a napříč technologiemi lze snadno přidat i nadstavbu ve formě sdílení dokumentů, jejich společné úpravy nebo automatizované cirkulace dokumentů a schvalovacích procesů.
S téměř neomezenou výpočetní a úložnou kapacitou souvisí i další oblíbené využití – analýzy obrovských objemů dat pro procesy business intelligence a následně nástroje ERP, tedy řízení podnikových procesů. To vše může v cloudu běžet efektivně a levně.
Trochu kontroverzní využití cloudu vyplývá ze samotné podstaty cloudových služeb, které sází na vysokou dostupnost a redundanci. Cloud tak může plnit i roli tak citlivého systému, jako jsou nástroje pro obnovu systémů v případě havárie. Disaster recovery se jako samostatná oblast může v následujících letech vytratit. V době, kdy kompletní infrastruktura firmy běží zároveň na dvou geograficky vzdálených oblastech, je něco takového vlastně zbytečné.
Standard v cloudu i mimo něj
Start v cloudu je snadný i díky tomu, že nejrozšířenější aplikace a služby mezi malými a středními firmami fungují i v cloudové podobě. Přehlédnout Office 365 a on-line verzi Microsoft Dynamics CRM jednoduše není možné. Už proto, že jde o osvědčené řešení, které v tradiční podobě zná v podstatě každý, a díky tomu je přechod na cloudovou službu snazší. Uživatelé si budou chvíli zvykat na to, že k aplikacím přistupují jinak, ale nebudou se muset učit nové uživatelské rozhraní nebo funkce.
Office 365 svým názvem svádí k myšlence, že jde o komerční verzi Office WebApps, které jsou dostupné v rámci služeb Windows Liv. Skutečnost je ale taková, že k webovým aplikacím Office přidává kompletní nabídku služeb, kterou menší firmy potřebují pro své fungování, včetně podpory sjednocené komunikace pomocí technologie Microsoft Lync nebo prostoru pro vlastní webové stránky. Ve vyšší verzi je součástí cloudové Office 365 i licence pro používání klasické verze Office 2010.
Obdobně funguje i nabídka Microsoft Dynamics CRM Online. Tato cloudová služba je svým způsobem unikát – cloudová nabídka byla k dispozici dříve než klasická verze, přestože jde o totožnou technologii a funkce. Spuštění CRM Online ukázalo i jednu z méně propagovaných výhod cloudu – okamžitou dostupnost bez regionálního omezení. Dynamics CRM Online měli čeští zákazníci k dispozici ve stejný okamžik jako firmy v USA, Velké Británii nebo třeba v Německu.
Autor pracuje jako ředitel divize vývoje ve společnosti Microsoft.