Pokémon Go představuje budoucnost rozšířené reality. Apple toho chce využít

29. 7. 2016

Sdílet

 Autor: Nintendo
Apple investuje do výzkumu rozšířené reality (RR), tedy do zobrazení reality např. skrze displej mobilního telefonu s doplněnými digitálními prvky. Někteří analytici si myslí, že právě Apple bude v budoucnu lídrem této technologie a tím, kdo zážitky RR primárně zprostředkuje.

„Pro Apple je velmi důležité se v rozšířené realitě angažovat,“ myslí si Patrick Moorhead, analytik pro Moor Insights & Strategy. „Co je důležitější, Apple nyní bude jednou z mála společností, která vymezí, jak bude budoucnost RR vypadat. Je to velká věc.“

Ředitel Applu Tim Cook během setkání s analytiky a novináři v úterý prohlásil, že rozšířená realita je důležitá technologie a firma jí věnuje nezanedbatelné prostředky.

„Už jsme mnoho investovali a budeme v tom pokračovat i nadále,“ popisuje Cook. „Na RR se zaměřujeme dlouhodobě. Myslíme si, že jde o skvělou věc pro zákazníky a významnou obchodní příležitost pro firmu.“

Jak dodal, hlavní prioritou snah Applu je, aby jeho produkty byly s aplikacemi RR zcela kompatibilní, jako je nyní třeba nesmírně populární trend Pokémon Go.

Vydána teprve tento měsíc, aplikace už stihla vytvořit celosvětovou vlnu senzace, kdy uživatelé chodí po parcích, sousedstvích a městech a hledají Pokémony. Síla RR je tak mocná, že někteří uživatelé jsou do aplikace natolik zahleděni, že se jim nechtěně podaří kousky jako vlézt do silnice proti jedoucímu autu nebo spadnout z útesu.

Ve většině částech světa aplikace vyšla teprve před týdnem, stihla už však získat přes 4 miliony aktivních návštěvníků denně, tedy úspěch, o kterém si může valná většina aplikací či her nechat pouze zdát. Tato data přinesla společnost Similarweb.

Apple samozřejmě tento fenomén nepřehlédl.

„Je neuvěřitelné, co se tu stalo, u fenoménu Pokémonů a RR,“ popisuje dále Cook. „Myslím, že jde o důkaz toho, co se stane inovativním aplikacím a celému ekosystému,  když se najde vývojář, který nabídne kvalitní produkt celému světu.“

Dan Olds, analytik ze společnosti OrionX, souhlasí, že pro Apple dává smysl, když chce být aktivním hráčem na poli rozšířené reality.

„Znovuzrození Applu se událo tím způsobem, že dali uživatelům jedinečný obsah a zařízení, které zkrátka nemohli nikde jinde získat,“ říká. „Přidat do svého repertoáru rozšířenou realitu je přesně to, co by měli dělat, aby získali náskok nad konkurencí… s kvalitním RR obsahem se zařízení Applu mohou vrátit na pozici, ve které byly při vydání prvních iPhonů – přístroje, které zkrátka musíte mít.“

Ty správné aplikace rozšířené reality by nejen mohly vrátit iPhony a iPady na výsluní, ale zároveň je učinit nepostradatelnými, myslí si Olds.

RR totiž nenabízí jen herní a zábavné prvky. S touto technologií by uživatelé např. mohli namířit svůj chytrý telefon nebo tablet na značku v cizím jazyce a přímo na mobilu by se jim zobrazil odpovídající překlad. Také by mohli namířit mobil na libovolnou restauraci, případně obchod, a vidět jeho hodnocení na vybraných serverech.

Nebo třeba stočit mobil vzhůru na noční oblohu a vidět názvy hvězd a konstelací.

„Tady může Apple vydělat na tom, že má vlastní jak zařízení, tak operační systém, na rozdíl od ostatních mobilních výrobců,“ tvrdí Ezra Gottheil, analytik pro Technology Business Research. „RR nutně zahrnuje integraci s GPS, kamerou a aplikacemi. Apple může zařídit, aby byla tato integrace pro vývojáře snažší.“

Učinit pro vývojáře snažší tvorbu aplikací rozšířené reality by iOS mohlo pomoci získat novou popularitu; rozhodně mu to neuškodí.

Naopak ignorovat RR by mohlo být pro Apple smrtící.

„Apple nemůže RR ignorovat a musí se v něm stát lídrem, neboť jde o jednu z velmi mála důležitých a využitelných budoucích technologií v této oblasti,“ říká Moorhead. „Pokud by jej ignoroval, dalo by to Microsoftu, Googlu a Samsungu možnost vymodelovat si toto průmyslové odvětví tak, aby to vyhovovalo primárně jim.“

ICTS24

Pokud se však Apple dostane před ně, může jít o opravdu velký byznys.

„Pokémonové šílenství otevřelo dveře možnostem RR a ukázalo jej veřejnosti,“ uzavírá Olds. „Apple to nemůže ignorovat a musí využít své možnosti tvorby obsahu a dát zákazníkům důvod, aby svá zařízení omezili výhradně na Apple.“

Autor článku