Pokročilá holografie slibuje revoluční možnosti

6. 11. 2010

Sdílet

Výkonný ředitel společnosti se potřebuje setkat se zaměstnanci ve vzdálené kanceláři, ale místo toho, aby tam letěl, zařídí to pomocí svého hologramu.

Tento scénář by se mohl stát realitou v bližší budoucnosti než se zdá, alespoň podle výzkumníků z univerzity University of Arizona. Vědci tam vyvinuli nový typ holografické telepresence, jež je navržena tak, aby zobrazila trojrozměrný, barevný, pohyblivý obraz, který uvidí diváci i bez nutnosti využívat 3D brýle.

Kromě toho, že by tato technologie mohla být využita v televizi nebo filmech, může být také použita v reklamě, zdravotnictví a mapování a stejně tak při každodenních firemních setkáních.

"Holografická telepresence znamená, že můžeme nasnímat trojrozměrný obraz na jednom místě a zobrazit ho jinde, v reálném čase, kdekoliv na světě," vysvětluje Nasser Peyghambarian, který vedl tento projekt na univerzitě. "Řekněme, že chci předvést prezentaci v New Yorku. Vše, co potřebuji, je skupina kamer tady v mé kanceláři v Tucsonu a rychlé připojení k internetu. Na druhém konci v New Yorku se promítne 3D zobrazení pomocí našeho laserového systému.

V prototypu holografické zobrazovací technologie je obraz snímán za využití skupiny obyčejných kamer, každá zabírá objekt z jiného úhlu. Čím více kamer je použito, tím podrobnější bude holografický obraz.

Poté je pomocí rychlopulzních laserových paprsků vytvořen holografický, trojrozměrný bod. Tyto body jsou následně stavebními kameny obrazů, vysvětlují zástupci univerzity.

Vše je plně automatizované a odolné vůči vibracím, takže je tato technologie dobře využitelná v průmyslu, myslí si Peyghambarian.

Přenesení holografického zobrazování ze světa sci-fi do reálného světa by mohlo znamenat velký pokrok pro podnikání, říká Dan Olds, analytik ve firmě Gabriel Consulting Group.

"V některých oborech by mohlo jít přímo o přelomovou věc," dodává. "Nabízí se velké množství možností na obchodní využití této technologie. První, co mě napadlo, jsou ukázky výrobků a schopnost zobrazit produkt ve 3D ještě před tím, než budou vynaloženy peníze na jeho výrobu. Také by bylo možné ukázat potencionálním nájemcům, jak by vypadaly jejich nové kanceláře nebo majitelům hotelu, jak si dekoratér představuje vybavení jejich zrenovovaných pokojů."

Pokud se tato technologie stane běžnou, může také samozřejmě ve velké míře snížit potřebu cestování kvůli obchodním důvodům. Místo cesty přes celou zemi kvůli prezentaci obchodník jednoduše předvede prezentaci za pomoci hologramu.