Pozor! Zde sídlí on-line zloději!

1. 4. 1999

Sdílet

aneb Jak se nenechat on-line okrást "Seš prostě censored," řekl mi můj brněnský kamarád, když jsem mu plak...


aneb Jak se nenechat on-line okrást



"Seš prostě censored," řekl mi můj brněnský kamarád, když jsem
mu plakal na rameni, že mne jedna internetová firma z Bostonu
soustavně okrádá o peníze z mého účtu. Inu nevadí, řekl jsem si,
alespoň se z mých zkušeností mohou poučit ostatní, aby se
nechovali jako já a věděli, jak případně postupovat, když už by
se tak přece jen zachovali.

Tímto článkem samozřejmě nechci nikoho odradit od toho, aby
nakupoval přes Web. Naštěstí 99,9 % firem takto podnikajících je
solidních. Ale objeví se různí kuliferdové, kterým jde jen o
číslo vaší karty, a šup!, než se nadějete, je vaše konto o pár
stovek, neřkuli tisícovek, chudší. A že příjmy v České republice
nepatří k nejvyšším.
Mně osobně se přihodily nemilé skutečnosti se dvěma firmami,
před nimiž tímto důrazně varuji: Critics' Choice Video
( www.ccvideo.com ) a VideoPremiere ( www.videopremiere.com ). První
mi poslala neobjednaně další tři (!) videokazety navíc (objednal
jsem jen jednu), samozřejmě si strhla peníze, a tyto poslala
ještě ke všemu do Argentiny, ačkoliv v objednávce jasně stálo
Česká republika. Naštěstí po výměně několika desítek
rozhorlených e-mailů se situace vyjasnila: z Brazílie, kam
mezitím zásilka došla, odešel balíček do Holandska, a pak již
byl k nám do Čech kousek. Neobjednané zboží jsem vrátil, oni
vrátili peníze, ale za ty dva měsíce bych ocenil i ty úroky, co
jim naskákaly na jejich kontě.
Druhá společnost se zachovala hůř. Nejenže mi nic neposlala, ale
peníze si strhávala každý měsíc! Bohužel, při internetových
nákupech prý neexistuje možnost blokace karty pro jednu jedinou
konkrétní firmu, a tak nezbývá, než vyplnit formulář Reklamace
transakce platební kartou, a doufat, že touto cestou se zadaří
alespoň něco získat zpět. Já po čtvrt roce ze zmíněné
společnosti doslova vytřískal (můj známý v Americe jim denodenně
telefonuje a faxuje, na e-maily VideoPremiere zvysoka kašle)
jednu ze dvou objednaných videokazet, ty tři tisíce korun
českých mi dodnes dluží.

Takže nejprve vám poradím, jak postupovat, chcete-li skutečně
omezit riziko při on-line nákupech na minimum:

1. Stránky serveru, na němž chcete nakupovat, by měly obsahovat
podrobné údaje o firmě - název, adresu, telefonní čísla, faxová
čísla, e-mailové kontakty, v lepším případě i jména zodpovědných
lidí a sekcí, spravujících každá jinou problematiku.
2. Dále by se zde měly nacházet podrobné informace o cenách za
balné, poštovné, a to v rozpisu podle zemí, kam by zásilka měla
být doručena. Nesmějí chybět údaje o možnostech reklamace, za
jakých podmínek a jakým stylem tato probíhá.
3. Máte-li pro nákup uvést své číslo platební karty, musí se tak
dít na zabezpečeném serveru (viz PC WORLD 11/98). Raději je
neposílejte e-mailem nebo faxem, kódování zabezpečených stránek
je přece jen o něco účinnější než vědomí, že se okolo faxu
v Americe ometá zrovna nějaká uklízečka.
4. Ověřte si, zda fungují všechny kontakty na firmu, a že
telefonní a faxová čísla nejsou odpojena nebo jen přesměrována
na nic neřešící záznamník. Moje milé VideoPremiere mělo načas
skutečně tato čísla dobrá jen ke koukání, případně jako nápad
pro vsazení do loterie.
5. Když něčemu nerozumíte (nemyslím tím řeč, je jasné, že
v Americe většinou neumějí česky ani slovensky, jak si tuhle
jeden náš čtenář myslel), kontaktujte firmu jakýmkoliv způsobem
a ptejte se, ptejte se... ptejte se. Vy jste zákazník, a oni
před vámi musejí padnout na "zadní sedací soupravu".

A nyní to horší - jak postupovat, když vás firma skutečně
"vypeče":

1. Podívejte se na podmínky reklamace, a pokud existuje možnost
zboží vrátit a reklamaci uplatnit, okamžitě ji využijte.
2. Ozvěte se e-mailem, zašlete fax, zatelefonujte do firmy, a
žádejte opravu, vysvětlení, nápravu, cokoliv, co napraví
zlodějské jednání firmy.
3. Vyplňte formulář na www.ftc.gov . Tato americká vládní
organizace, pod niž spadá dohled nad hospodářskou soutěží a
regulérním podnikáním v USA, kontaktuje společnost, na niž si
stěžujete, a mohu vám říci, že vždy dva dny poté, co jsem
"federály" oslovil, ozvala se mi problematická on-line firma
s nabídkou na urovnání sporu. Na výše uvedených WWW stránkách
najdete také návod, jak se nenechat napálit.
4. Pokud jste platili kartou, a jde o karetní delikt, podejte
žádost v bance. Bohužel, české banky většinou na Internet
pohlížejí nedůvěřivě, a házejí vám přitom klacky pod nohy
v podobě zvláštních penále a varovně vztyčených prstů. Vykašlete
se na ně, byrokraty, lepší je zaplatit dvě stovky, než přijít o
milion. V tomto směru bych vám navíc doporučil Expandia Banku,
kde se mnou jednali velmi solidně, nikdo mi nenadával jako tuhle
v Komerčce, a dokonce mi nabídli mé oblíbené kafe.
5. Pokud jste byli opatrní už při objednávce, měly by výše
uvedené body stačit k tomu, abyste se domohli svých práv. Ne-li,
kontaktujte policejní sbor města, kde firma sídlí, a napište své
špatné zkušenosti třeba k nám do PC WORLDu na e-mail
Jan_Lipsansky@idg.cz.

Autor článku