Dokončení včerejšího článku...
Mobilní aplikace
Chytré telefony se nyní stávají dominantní platformou mobilních uživatelů a dobře vyladěná aplikace pro smartphone může být reklamním nástrojem i skutečnou službou zákazníkům a koncovým uživatelům.
Vytváření aplikací pro chytré telefony však může být problematické. Požadavky na zkušené vývojáře jsou vysoké a někteří výrobci, jako je například Apple, jsou stále náročnější na to, co ve svých zařízeních povolí provozovat.
Jednoduchým řešením je vytvořit web kompatibilní s mobilní platformou. Základní frameworky, jako je například jQTouch, usnadňují vytvoření webu, který zobrazuje informace pro prohlížeče obsažené například v telefonech s operačními systémy iOS nebo Android. Jedná se pouze o přepsání části kódu HTML a uživatelé budou schopni procházet vašimi daty pohodlně i na svých telefonech.
Tento webový přístup dobře funguje s rozhraními API a nevyžaduje schválení obsahu ani aplikace výrobcem přístroje – uživatel si ve svém chytrém telefonu jen vytvoří záložku webové stránky a obsah webu už zajistí vše ostatní.
Prostředí jQTouch například umožňuje specifikovat ikonu, která se zobrazí v telefonu uživatele podobně jako aplikace program z webového obchodu se softwarem. Lidé, kteří využívají svůj mobil k návštěvě vaší webové stránky, si mohou záložku s touto ikonou uložit na svou titulní stránku. Je to vlastně další kanál pro distribuci aplikací.
Tento přístup se některým firmám vyplatí více, jiným naopak méně. Pokud jsou vaši zaměstnanci na cestách, bude snadný přístup k webu firmy z chytrého telefonu populární. Klíčové je identifikovat data a transakce, na kterých nejvíce záleží tomuto personálu nebo jiným znalostním pracovníkům, kteří často praktikují v terénu. Návrh uživatelského rozhraní pro malé obrazovky je ošidný, takže nedává příliš smysl nabízet o moc více než nejzákladnější možnosti.
V mnoha případech nemusí IT oddělení vědět, o jaké informace a transakce se budou firemní uživatelé nejvíce zajímat. Jakmile se vám podaří vytvořit prototyp webu přívětivého k chytrým telefonům, může být přínosné poradit se s týmem prodejců a týmem rozvoje byznysu, aby se vytvořil dobrý plán zpřístupňování příslušných dat a služeb uživatelům.
Informace o geografické poloze
Každé oddělení IT má databázi plnou tabulek, přičemž každá z nich by měla být snadno schopná pojmout dva sloupečky navíc. V současné době je stále snadnější zjišťovat zeměpisnou šířku a délku, a to díky chytrým telefonům a prohlížečům, které ohlašují aktuální lokalitu uživatele. Proč tedy nepoužít tyto informace k obohacení datového skladu vaší firmy přidáním dvou sloupečků k nejdůležitějším tabulkám?
Přidání geografických údajů může být překvapivě užitečné pro osvětlení trendů. Ve které oblasti je nejvíce vašich zákazníků? Jsou tam nějaké skupiny? Výsledkem tohoto jednoduchého sběru dat může být rychlý přehled zobrazený s využitím map, a to může často přinést větší pochopení stavu než místnost plná statistiků.
Považujte tyto mapy jen za začátek, protože vám informace o poloze může pomoci pochopit, jak jsou klienti, požadavky, kontrakty a další příležitosti pro realizaci příjmů seskupeny – data, která lze poté analyzovat podle relevance. Vyplatila se marketingová kampaň v nějakém regionu? Je daný prodejní tým úspěšný? Vyplatí se obnovit konkrétní smlouvu o inzerci? Mnoho z těchto odpovědí lze zjistit právě analýzou geografických informací, která by byla před dostupností údajů o geografické poloze významně pracnější.
A zapamatujte si: Ne každé místo pro získávání dat vyžaduje prosby zákazníkům, aby schválili zjištění své aktuální polohy přes prohlížeč. Společnosti Google, Yahoo a další nabízejí řešení pro práci s geografickou polohou, která převádějí uliční adresy na souřadnice. Užitečné mapy lze vytvořit jen i s využitím PSČ a tabulky, která uvádí geografický střed pro každý kód PSČ.
NoSQL
Ještě před nedávnem byla technologie NoSQL předmětem zájmu jen několika málo nadšenců, kteří hledali způsob, jak vytvořit nejefektivnější enginy pro ukládání dat. Tito inženýři pozorovali databáze SQL a uvědomili si, že příkazy typu JOIN snižují výkon a komplikují, pokud dokonce neznemožňují, rozložení dat na více strojů. Samozřejmě že mohli „denormalizovat“ tabulky a prozkoumat nějaké automatické nástroje pro sdílení, ale mnohem zajímavější pro ně bylo odstartovat revoluci.
Mnoho z výsledných open source nástrojů pro NoSQL – Cassandra, MongoDB a CouchDB, abychom jich alespoň pár uvedli – vyžaduje velké množství experimentování a ochotu zvládnout překážky. Přidejme k tomu fakt, že zatím ještě nejsou připraveny pro klíčové projekty a vaše zkušenost s NoSQL může být různá.
Avšak pro IT oddělení hledající maximální možnosti pro nekritická data se může ukázat platforma NoSQL s krátkou dobou odezvy a jednoduchou škálovatelností jako přínosná. Samotné nástroje obětují přesnost, aby dosáhly tohoto výkonu – „eventual consistency“, jak bylo zmiňováno v komunitě NoSQL. Každý, kdo sledoval objevování a zase mizení příspěvků na Facebooku, bude vědět, jak uživatelé NoSQL databází, mezi které patří i Facebook, nedbají o udržování úplné stálosti serverů.
Jak tedy vůbec může IT personál tyto nástroje používat? NoSQL poskytuje vynikající příležitost k analýze krátkodobých dat, která zůstávají často nepovšimnuta. Mnoho firem například po několika dnech maže své logy, protože nekontrolovatelně rostou. Jiná data se také často zahazují, protože se nevyplatí investovat vysoký licenční poplatek za seriózní databázi, která by je dokázala zvládnout.
Tyto informace můžete začít nalévat do tabulek NoSQL za zlomek nákladů špičkového databázového softwaru. Vložte také údaje o zeměpisné šířce a délce, a můžete začít generovat mapy ilustrující trendy.
Experimenty s NoSQL a příslušnou analýzou jsou prospěšné, když jsou výsledky zaměřeny na zodpovídání specifických otázek nebo pokud podporují bod agendy naznačené obchodním týmem. Zvažuje vaše organizace expandování do nových regionů? Potom jim prezentujte tabulku zobrazující výsledky logu z takové lokality. Existuje zájem dozvědět se, zda zákazníci používají nějaké zákoutí webu nebo konkrétní webovou službu více než jiné? Využijte NoSQL ke sloučení takových dat a ke zjištění jejich korelace s databází vašich zákazníků.
Užitečné experimentování bez konce
Nápady uvedené výše jsou dětskými krůčky, které potenciálně mohou otevřít nové cesty ke generování tržeb. Žádné z nich nemění základy, které vaše firma využívá ke svému podnikání, ale všechny ilustrují, jak může několik funkcí navíc rozšířit pohled vaší organizace na její aktuální stav a budoucí možnosti. Také ukazují, jak může oddělení IT prokázat své odhodlání vést firmu kupředu.
Tyto experimenty s nízkým rizikem, prováděné v malém měřítku, dokážou při jejich uvážené kombinaci odkrýt velký potenciál – je to však jen slupka. Téměř každý produkt, nástroj a technologie přicházejí s velkým počtem doplňkových vlastností, které jen čekají na své využití. Pokud se IT oddělení podaří uvést tyto nevyužité možnosti do života, může nalézt nové způsoby uvolnění potenciálu nových obchodních příležitostí.