Hlavní navigace

Prodej LCD televizí vzroste o 21 procent

22. 6. 2009

Sdílet

 Autor:
Celkový prodej televizí by sice podle nejnovější prognózy měl stagnovat, dařit se však bude LCD obrazovkám, jejichž prodej by měl vzrůst o 21 % na 127 miliónů.

Analytická společnost DisplaySearch vydala aktualizovaný výhled vývoje trhu televizorů, který počítá s tím, že celkově jejich prodej v roce 2009 poklesne o tři procenta na 200,4 miliónu kusů, což lze v zásadě považovat spíše za stagnaci než za tržní propad.

To by ovšem mělo jít hlavně na úkor prodeje starších CRT televizí, které vzhledem k razantnímu poklesu cen „HD ready“ LCD televizí s rozlišením 720p přestávají být atraktivní i pro ty nejšetřivější zákazníky. Oznámený výhled je překvapující i vzhledem k tomu, jak masivně se v médiích probírá současná finanční krize, ani tato novinářská masáž však evidentně nestačí na to zcela odradit zákazníky od nákupu video a audio techniky.

Velmi slabě by měl poklesnout prodej plazmových (PDP) televizí a to o dvě procenta na 14,1 miliónu kusů. Kritici plazmových televizí by se však radovali předčasně, tento slabý pokles totiž následuje po závratném 28% růstu v roce 2008.

Nejvíce by se bude dařit high-definition LCD televizím, které v současné době pokrývají celou cenovou nabídku od základních modelů, hlavně pro televizní vysílání v běžném rozlišení, až po špičkové televize s LED podsvícením či takovými luxusnostmi jako je atmosférické přisvětlení Philips Ambilight. Jejich prodej letos podle odhadu vzroste o 21 procent na 127 miliónů kusů proti 108 miliónům v loňském roce. Nový odhad je o sedm miliónů větší než předchozích 120 miliónů.

Hlavním tahounem rostoucí poptávky je čínský trh, kde vláda ve velkém podporuje nákup nových plochých televizí, které nahrazují staré CRT. Důležitost čínského trhu je vidět i ve zvýšení odhadu prodejů na tamním trhu z 18,8 miliónů na 23,6 miliónů. Svižně rostoucí je i český trh, i když samozřejmě vzhledem k jeho velikosti není celosvětově zásadně významný. 

LCD televize by měly tvořit 63 procent všech prodaných televizorů, celkové výnosy z jejich prodeje by však měly poklesnout o šest procent. To je způsobeno zvyšující se cenovou konkurencí výrobců a rostoucím relativním podílem levnějších modelů.