Celosvětové prodeje koncovým uživatelům dosáhly úrovně 330 milionů kusů, což představuje meziroční růst o 13,5 %.
„Přestože poptávka po cenově dostupnějších 3G a 4G chytrých telefonech nadále pomáhala růstu zejména na rozvíjejících se trzích, celkové prodeje chytrých telefonů se v jednotlivých regionech v letošním druhém čtvrtletí poměrně lišily,“ vysvětluje Ashul Gupta, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner.
„Rozvíjející se země v asijském a pacifickém regionu (vyjma Číny), východní Evropě, Středním východě a v Africe zaznamenaly největší nárůsty, zejména díky dobré nabídce čínských a lokálních výrobců.“
„Největším trhem z hlediska prodeje chytrých telefonů je Čína, na kterou připadalo plných 30 % všech prodejů ve druhém čtvrtletí roku 2015. Právě její slabý růst negativně ovlivnil vývoj celého trhu mobilních telefonů ve druhém čtvrtletí,“ řekl Gupta. „Čínský trh již dosáhl nasycenosti – tamní trh už prakticky táhne jen cyklus obnovy s malým počtem těch, kdo si chytrý telefon kupují poprvé. Spíše než cenově dostupné přístroje tak pro výrobce budou klíčem prémiové chytré telefony, které dokáží zákazníky oslovit a přesvědčit k upgradu, a umožní tak výrobcům udržet si nebo navýšit svůj tržní podíl na čínském trhu.“
Přes nově uvedené modely S6 jsou prémiové modely Samsungu nadále pod tlakem telefonů Apple s většími obrazovkami. Samsung přišel o 4,3 procentních bodů ze svého tržního podílu a jeho prodeje poklesly ve druhém čtvrtletí letošního roku o 5,3 % (v kusech).
Nejvyšší nárůst prodejů naopak zaznamenala společnost Huawei – o 46,3 %, zejména díky úspěšným prodejům na zahraničních trzích a úspěchům 4G modelů v Číně.
Prodeje iPhone rostly o 36 % a Apple díky tomu získal 2,4 procentních bodů tržního podílu. Apple byl velmi úspěšný při upgradech u svých stávajících uživatelů jak na rozvíjejících se, tak vyspělých trzích – a zejména v Číně, kde prodeje iPhone rostly meziročně o 68 % na 11,9 milionů kusů.
Dvouciferný růst Apple v nejvyšším segmentu nadále negativně ovlivňoval prodeje prémiových modelů konkurence i jejich marže. Řada výrobců musela revidovat svá portfolia, aby si udrželi konkurenceschopnost ve střední a základním segmentu. Výsledkem byly cenové války a zlevňování ve snaze vyprodat skladové zásoby před příchodem nových zařízení, který je plánován na druhou polovinu letošního roku.
Na trhu operačních systémů pro chytré telefony se projevily zejména horší výsledky telefonů s Androidem v Číně ve druhém čtvrtletí v kombinaci s výbornými výsledky Apple na stejném trhu – ten rostl poslední tři čtvrtletí právě na úkor Androidu.
„Android zaznamenal vůbec nejnižší meziroční růst ve výši 11 % a celkový podíl 82,2 % ve druhém čtvrtletí 2015,“ říká k tomu Ashul Gupta. Microsoft nadále bojuje o posílení poptávky po zařízeních s Windows Phone – a to i v nejlevnějším segmentu.
„Vzhledem k nedávné redukci a škrtům, které Microsoft učinil v oblasti mobilního hardware, musíme vyčkat na jasný náznak dlouhodobého závazku v oblasti chytrých telefonů.“
„Snadný vstup na trh zařízení s Androidem bude nadále lákat řadu nových hráčů společně s novými aktivitami čínských výrobců nebo obchodními modely inovativních internetových firem, které nebudou závislé na zisku z výroby a prodeje hardware,“ dodává Gupta.
Celkový objem prodeje mobilních telefonů dosáhl ve druhém čtvrtletí 446 milionů kusů. Celkově tak meziročně nedošlo prakticky k žádnému nárůstu (0,4 %).
Výrobci zaměřující se na rozvíjející se trhy (Huawei, ZTE, TCL, Micromax) těžili z vysoké poptávky v těchto zemích, zatímco globální hráči jako je Sony, Samsung nebo HTC jen obtížně dosahovali růstu v nejvyšším segmentu.