Zatímco ještě v roce 2013 trh v každém čtvrtletí vykazoval trojciferný meziroční růst, v roce 2014 míra růstu klesla na dvoumístná čísla a v prvním čtvrtletí roku 2015 trh rostl již pouhými 2,1 procenty. Následující kvartály přinesly značný pokles objemů – o 4,5 % ve druhém a o 6,9 % ve třetím čtvrtletí.
Typický tablet byl vloni podle IDC vybavený sedmipalcovým displejem. V roce 2016 bude nejrozšířenější desetipalcová úhlopříčka. Android zůstane převažujícím operačním systémem, zatímco podíl iOS se sníží o třetinu.
Více než dvě třetiny tabletů měly pouze Wi-Fi konektivitu (tj. postrádaly funkcionalitu, která umožňuje využít tablet i jako telefon v sítích mobilních operátorů), což zůstane nezměněné i letos.
Na rozdíl od standardní produktové kategorie klasických tabletů, známých též jako “slate tablet”, které doznaly poklesu v každém čtvrtletí roku 2015, se těšila inovativní zařízení s oddělitelnou klávesnicí (tzv. “detachable tablet”) známá též jako zařízení “2 v 1”nebo “hybridní tablety", trojmístnému tempu růstu v obou čtvrtletích první poloviny roku 2015 a 57,1 % růstu ve třetím kvartálu.
Přesto zůstaly tablety s oddělitelnou klávesnicí menšinovou produktovou kategorií, jež představovala pouze 6,4 % z celkového počtu tabletů nově dodaných na trh v roce 2015.
Podle historických dat a předpovědi IDC dosáhne počet tabletů dodaných v roce 2015 na český trh 900 tisíc kusů – čímž předčí celý trh notebooků (ten čítá 800 tisíc kusů a celý trh PC včetně stolních počítačů (desktopů) dosahuje 1,1 mil. kusů). Počet tabletů přesáhl počet notebooků už v roce 2013 (v posledních letech je sedm z deseti osobních počítačů notebook).
Začátkem roku 2016 přesáhne podle předpovědi IDC množství tabletů i celkový počet osobních počítačů (tedy úhrn stolních počítačů a notebooků), poněvadž trh PC bude relativně slabý po období, kdy byl donedávna zaplaven nadměrným množstvím počítačů základní cenové kategorie “s Bingem” a zároveň byl tažen přechodem na novější verzi operačního systému.
Navíc tablet je cenově dostupnější než PC – průměrná cena tabletu dosahovala ve třetím čtvrtletí roku 2015 pouze 44 % průměrné ceny osobního počítače (ve třetím čtvrtletí roku 2014 to bylo dokonce pouhých 35 %).
Vzhledem k tomu, že množství tabletů představovalo jen 72 % počtu osobních počítačů dodaných ve třetím čtvrtletí a průměrná cena pouze 44 %, celkový trh v hodnotovém vyjádření představoval jen 32 % tržeb generovaných na trhu PC (jde o součin předchozích relativních měr).
Podle Petra Švagrovského, analytika trhu HW v IDC, to je vlivem phabletů: „Trh tabletů trpěl mimo jiné kanibalizací – konkrétně nástupem phabletů (velkých smartphonů), které jsou blízkým substitutem. Tržby za phablety přesáhly ty, které plynou z tabletů, už v prvním čtvrtletí roku 2014; záhy vzrostly téměř na čtyřnásobek.”
Podle něj se také ukázalo, že koncoví uživatelé nemají tendenci obnovovat své tablety tak často, jak se dříve očekávalo – tedy aspoň ve spotřebitelském uživatelském segmentu – zatímco v komerčních segmentech musí být cykly kratší, aby společnosti vyšly vstříc bezpečnostním požadavkům: novější a bezpečnější verze OS totiž nebyly kompatibilní se zasataralým hardware, což pro firmy a veřejný sektor působí jako podnět ke koupi nových zařízení.
Ačkoli celkové tržby, generované trhem tabletů a PC, dosáhly svého vrcholu v roce 2014 a v roce 2015 začaly klesat (aby se ustálily na jedné miliardě dolarů za kvartál), dobrou zprávou pro distributory je, že přičteme-li tržby za trh phabletů nebo dokonce všech smartphonů, vykazuje trh stále růst.
Uvedený pokles v roce 2015 způsobilo několik faktorů. Na straně PC potřeboval trh vstřebat přebytečné staré zásoby z doby, kdy byli výrobci pobídnuti společností Microsoft k tomu, aby na trh dodávali PC vstupní cenové kategorie “s Bingem”, což výrobci učinili ve velkém množství – pobídka Microsoftu byla taková, že na uvedenou kategorii poskytla ohromnou slevu na svůj operační systém.
Vedle toho prošel trh v předchozím období přechodem na novější verzi OS, protože Microsoft ukončil podporu svého staršího a značně rozšířeného OS Windows XP. Politika “s Bingem” kromě toho ovlivnila i trh tabletů – tím, jak klesla cena základních modelů notebooků a přiblížila se ceně tabletů, preferovali někteří uživatelé před tabletem plnohodnotný a univerzálnější notebook.
Průměrná cena tabletu se na českém trhu usadila v roce 2015 na 256 dolarech, tedy ve stejné výši jako v roce 2014, a to po letech silné cenové eroze, doprovázené penetrací základních cenových segmentů tabletů světovými výrobci.
Tato penetrace spustila konsolidaci – tržní podíl některých druhořadých značek výrazně poklesl a některé značky dokonce z trhu vymizely. Přítomnost světových výrobců v nejnižším cenovém segmentu bude vytěsňovat menší lokální či regionální výrobce a imitátory i v budoucnosti.
Jak už bylo uvedeno, český trh tabletů prošel po roce 2014 saturací – počet tabletů v instalované bázi (jak se nazývá kumulovaný počet dosud dodaných a nadále používaných zařízení) na sto obyvatel dosáhl 17, poměrně vysoko nad průměrem regionu CEE (střední a východní Evropa) s 9 zařízeními na sto obyvatel, avšak stále poněkud pozadu za západoevropským regionem s 27 tablety. Pro srovnání, hodnoty dosáhly v Maďarsku výše 10, v Polsku 12, na Slovensku 15; v Rakousku 20, v Německu 25 stejně jako ve Francii a 35 v Holandsku.
Přesto byla tato hodnota v České republice i regionu CEE jen na 38 % obdobných hodnot za vybavenost osobními počítači (kde PC rozumíme součet za desktopy, tedy sotlní počítače, i notebooky).
Prodej tabletů v Česku
Podíl výrobců dle kusových dodávek, třetí čtvrtletí 2015
Lenovo 25,2 %
Apple 16,3 %
Samsung 11,5 %
Asus 7,3 %
Huewei 4,2 %
ostatní 35,5 %
Zdroj: IDC, leden 2016