Prodeje mobilů pořád padají, ve středu Evropy vede Xiaomi, ustupuje Huawei

31. 12. 2020

Sdílet

 Autor: Samsung
Ve třetím letošním kvartálu bylo na trhy v zemích Visegrádské skupiny (V4) dodáno 3,619 milionu chytrých mobilních telefonů. Podle výsledků pravidelného čtvrtletního výzkumu společnosti IDC došlo meziročně k poklesu odbytu o 7,3 procenta. Lídrem trhu je v České republice a v Polsku společnost Xiaomi, v Maďarsku a na Slovensku firma Samsung.

„Oproti druhému letošnímu čtvrtletí odbyt smartphonů v zemích V4 vzrostl téměř o čtvrtinu. Podíváme-li se ale na letošní rok jako celek, je zřejmé, že si protiepidemická opatření vybrala svou daň. Vývoj víceméně kopíroval situaci ve zbytku Evropské unie,“ říká Zdeněk Kroužel, analytik společnosti IDC.

Země skupiny V4 se od zbytku evropského trhu liší zastoupením jednotlivých výrobců. Již ve druhém letošním kvartálu se v nich, podobně jako v Řecku nebo na Ukrajině, stala lídrem trhu smartphonů čínská značka Xiaomi. V regionu získala 28,9procentní podíl a v České republice a Polsku se umístila na čele žebříčku největších dodavatelů. Xiaomi si vede dobře zejména ve střední třídě. U svých nejprodávanějších modelových řad Redmi a Redmi Note nabízí dobrou kvalitu za příznivou cenu.

Společnost Xiaomi na evropských trzích těží z postupného oslabování pozice firmy Huawei. Její nejnovější modely, které z důvodu amerických sankcí nepodporují technologie Google Mobile Services a chybí jim také řada oblíbených předinstalovaných aplikací, si jen stěží nacházejí cestu k zákazníkům. Prodeje značky Huawei oslabily zejména v Polsku a na Slovensku, méně potom v České republice a v Maďarsku. V rámci regionu čínský výrobce zaznamenal pokles tržního podílu z 26,1 procenta v prvním čtvrtletí na 17,4 procenta ve třetím.

Společnost Samsung si v zemích skupiny V4 sice udržela celkové druhé místo, nedokázala ale využít propadu odbytu značky Huawei ve svůj prospěch. V Maďarsku ovšem zůstává zdaleka nejsilnějším hráčem. Ve třetím letošním čtvrtletí Samsung obsluhoval 25,2 procenta trhu v regionu. Před rokem jihokorejská značka držela třetinový podíl, mezikvartálně mírně oslabila.

Firma Apple se umístila na čtvrtém místě s podílem 11,4 procenta. Americký dodavatel zaznamenal výrazný růst odbytu díky úspěchu modelů iPhone 11. Ty se na celkových prodejích chytrých telefonů značky ve třetím čtvrtletí podílely více než z poloviny. Stalo se tak navzdory tomu, že mnoho jejích příznivců vyčkávalo na příchod nové řady iPhone 12, která byla do prodeje uvedena až v posledním čtvrtletí roku 2020.

Trh chytrých mobilních telefonů v zemích Visegrádské skupiny (miliony kusů)

Společnost

Dodávky 3Q20

Tržní podíl 3Q20

Dodávky 3Q19

Tržní podíl 3Q19

Meziroční změna

Xiaomi

1,05

28,9 %

0,62

15,8 %

69,6 %

Samsung

0,91

25,2 %

1,50

38,5 %

-39,4 %

Huawei

0,63

17,4 %

0,95

24,3 %

-33,7 %

Apple

0,41

11,4 %

0,30

7,6 %

39,3 %

Ostatní

0,62

17,1 %

0,54

13,8 %

14,6 %

Celkem

3,62

100 %

3,91

100 %

-7,3 %

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, listopad 2020.

Všechny modely řady iPhone 12 budou podporovat sítě 5G. Avšak tato technologie zatím nehraje na trzích skupiny V4 příliš velkou roli. Ve třetím čtvrtletí jí bylo vybaveno pouhých 3,4 procenta prodaných chytrých telefonů. Analytici společnosti IDC ale očekávají, že jejich podíl v dalším období poroste díky poklesu cen zařízení s podporou sítí 5G a rychlému šíření této technologie do modelů středních tříd.

ICTS24

Po letošních aukcích kmitočtů, v nichž byly přiděleny volné frekvence pro 5G, dojde v roce 2021 v České republice, Maďarsku a na Slovensku k plošnému rozšíření sítí páté generace. Také tento krok přispěje k růstu poptávky po chytrých telefonech s podporou technologie 5G.

Kontinuální zvětšování obrazovek patří mezi největší trendy na současném trhu mobilních telefonů. Smartphony s úhlopříčkou 6,5 až 7 palců tvořily ve třetím čtvrtletí 40 procent trhu. Meziročně jejich podíl vzrostl o 33 procentních bodů. Výrobci dosahují větších úhlopříček především změnou poměru stran a minimalizací rámečků.