Málokterá tuzemská firma se v současnosti obejde bez informačních technologií, minimem je email nebo program pro účetní. V polovině případů se IT věnuje interní specialista, v další čtvrtině na tuto oblast dohlíží specializovaná externí firma. Jen 8 % českých společností má vlastní IT oddělení.
Všechny společnosti ale informačním technologiím takovou pozornost nevěnují. „Hlavně v menších firmách stále řeší IT, stejně jako další provozní věci, majitel. Jenže oblast správy a ochrany dat je tak specifická, že by se jí měl věnovat odborník, který oboru rozumí a zároveň má čas sledovat nové trendy a aktuality,” říká František Zeman ze společnosti Algotech.
Data do cloudu ukládá asi třetina českých firem. Ve 28 procentech cloudové služby využívají pro e-maily a ukládání dokumentů.
„Oblíbená je také možnost přístupu ke vzdálenému počítači. Je to vítané řešení situace pro zaměstnance, kteří preferují práci z domova,” vysvětluje Zeman. Pomocí cloudových služeb firmy řeší i kancelářský software, účetní software či přístup k různým databázím.
Globální obliba cloudových řešení neustále stoupá, podle portálu Iotforall.com provozuje v cloudu alespoň jednu aplikaci 73 procent společností. Klíčové jsou tyto služby hlavně pro mediální společnosti, jako jsou například vydavatelství. Pro představu, už v roce 2017 platilo, že každou minutu Spotify přidal 13 nových písní, na Instagramu během 60 sekund přibylo 47 000 fotek a publikum na Youtube zhlédlo více než 4 miliony videí.