Vydání čtvrtého Quaku se blíží a s ním i armády krvelačných Stroggů. Co s nimi provedeme? Nakopeme jim jejich mechanické řitě!
Quake je fenomén, bez něhož si počítačové hry lze jen těžko představit. I nováčci, kterým ještě teče mléko po bradě a do úžasného světa virtuální zábavy vstoupili teprve nedávno, moc dobře vědí, jak slastné je „killování“ v Quake III: Areně. A pamětníci s krvavou slzičkou v oku vzpomínají na staré dobré časy, kdy nedočkavě nainstalovali původní Quake či Quake II a vstoupili do ve své době nevídaného dobrodružství. Je to tak, milé děti, legendární série od id Software odstartovala svoji kariéru v singleplayerovém podání a vyšlo jí to přímo na jedničku s hvězdičkou. A vzhledem k tomu, že události na konci Quaku II přímo volaly po pokračování, již brzy budete svědky dalšího boje mezi lidmi a Stroggy.
Quake 4 přinese singleplayer i multiplayer, a potěší tak příznivce všech předchozích dílů této akční série. Pokud nedáte dopustit na multiplayerovou řežbu z Quake III: Arena, dočkáte se podobných orgií i teď. Jestliže máte potřebu zlikvidovat do jednoho všechny Stroggy, s chutí převezmete roli elitního mariňáka, jenž je další ukázkou neohroženého hrdiny, který pro dobro lidstva projde s úsměvem na zjizvené tváři horoucím peklem. Jmenuje se Matthew Kane, má konečně vlastní minulost (na rozdíl od bezejmenného mariňáka v konkurenčním třetím Doomu) a jeho budoucnost spočívá ve vašich ušmudlaných pazourách.
Příběh singleplayerové kampaně začíná útokem na planetu Stroggos. Vůdce Stroggů z Quaku II se zmítá v palbě starého známého hrdiny a lidé se domnívají, že nadešel pravý čas k útoku na planetu Stroggos, neoriginálně pojmenovanou domovinu Stroggů. Již během prvních okamžiků invaze je ale zřejmé, že nepřátelé nejsou ovládáni mrtvým Macronem, ale centrálním mozkem zvaným Nexus, ukrytým hluboko pod přísně střeženou základnou. Nezbývá tedy než zatnout zuby a odehrát v plné parádě další krvavou symfonii s dirigentem Kanem v hlavní roli.
Velkým zpestřením oproti Quaku, Quaku II a mnoha dalším 3D akčním hrám bude spolupráce s ostatními vojáky, čelícími nepřátelské přesile. Zapomeňte tedy na osamocené bloudění temnými chodbami obrovských komplexů à la Doom 3 a připravte se na akční scény po vzoru Call of Duty. Spousta událostí se sice nevyhnula pracnému skriptování, které při opakovaném hraní již tolik nezaujme, ale kolik akčních her si projedete od začátku do konce několikrát za sebou?
Přestřelky budou opět šokující a rychlé jako blesk. Zatímco jinde čelíte pravidelnému přísunu osamělých a extra tuhých jedinců, zde vývojáři z Raven Software vsadili na skupinky sehraných nepřátel. Ještě štěstí, že vám občas pomohou parťáci, na něž při prozkoumávání cizácké základny narazíte. Týmové boje tvoří zhruba třetinu singleplayerové kampaně, a zpestří tak vcelku stereotypní soukromničení. Ale pozor, ne všichni mariňáci jsou hlavnímu hrdinovi nakloněni. Najdou se i tací, kteří by ho nejradši poslali ke všem čertům, což výrazně přispívá atmosféře celé hry. Vaši „kolegové“ mají vlastní osobnosti a s jejich přičiněním odkryjete během adrenalinové akce i tajemnou minulost hlavního hrdiny.
V interiérech i exteriérech se připravte na pár překvapení a dějových zvratů, což je v případě first person akce jev dosti neobvyklý. Klasické singleplayerové řádění je ještě vyšperkováno souboji ve futuristických válečných strojích. I frajer Kane občas využije těžkou palebnou sílu – v jedné misi nasedne například do speciálního tankového vznášedla ozdobeného kanónem a těžkým kulometem. Jindy zas pilotuje bojového mecha (chodce), podobného tomu ve Vetřelcích. Zkrátka a dobře, bez posledních výkřiků válečného inženýrství se tentokrát neobejdete. Ani jeden ze strojů se ovšem neukáže v multiplayeru, což vášnivé hráče Unreal Tournamentu 2004 zrovna dvakrát nepotěší.
V singleplayerové kampani i ve zběsilých multiplayerových přestřelkách se pomazlíte se starými známými zbraněmi, ale vyzkoušíte i zcela nové kousky. Nebude chybět klasická brokovnice, kulomet, blaster, hyper blaster, raketomet, granátomet, rail gun, lightning gun a další výbava. Vývojáři z Raven Software vzkřísili dokonce skvělý nail gun a slibují zbrusu nový kousek v podobě dark matter gun. O oblíbeném BFG se stále diskutuje, ale autoři přítomnost této zbraně oficiálně nepotvrdili. Jak tedy vidíte, bojový arzenál je skutečně široký a každý sběrač fragů si jistě přijde na své.
Přinese novinky také multiplayer? Raději nečekejte nic závratného, neboť většina fanoušků by ráda podobnou řežbu jako v případě Quake III: Areny. Boje tedy opět budou zběsilé, nepochybně se dostanou do všech počítačových heren a stanou se denním chlebem mnoha profesionálních hráčů. Utkáte se v nových mapách, které dále obohatí stará známá prostředí z předchozích Quaků. Z druhého dílu se do chystaného čtvrtého s trochou štěstí dostane The Edge a znalci třetího dílu uvítají například starou finální mapu z této hry nebo remake The Longest Yard. Vzhledem k tomu, že nikdo nechce narušit skvělou atmosféru multiplayerových dýchánků z Quaku III, na programu budou i oblíbené klasické módy jako deathmatch, team deathmatch nebo capture the flag, kde se proti sobě postaví lidští mariňáci a Stroggové. Plánován je rovněž speciální mód arena capture the flag s bonusy a runami jako z datadisku Team Arena. Absolutní novinkou je ovšem Tourney, který nepřímo kopíruje již vydané amatérské mody. Zde proběhne turnaj hráčů 1 vs. 1 v rámci jedné arény, kde všichni začínají pohromadě. Poražení sledují počínání svých lepších soupeřů, zatímco vítězové se automaticky pouštějí do boje s postupujícími soky.
Quake 4 poběží na vylepšeném enginu Doomu 3, ale nové úpravy a doplňky nejsou nijak zvlášť patrné, proto se připravte na podobný grafický nášup. Nutno však podotknout, že přehnaná podoba s třetím dílem Doomu je bohužel spíše na škodu. Spoustě hráčům totiž tento engine buď rovnou nepadl do oka, nebo se jim po dokončení původní hry i datadisku Resurrection of Evil už zkrátka okoukal. A Quake 4 je poslednímu Doomu podobný jako vejce vejci. Vzkříšení Stroggů navíc podráží nohy bezpochyby lákavější F. E. A. R., který hráče již brzy vystraší úžasnou hororovou atmosférou, vyšperkovaným grafickým zpracováním a krvavými hardwarovými nároky. Nový Quake to tedy i přes zvučné jméno nebude mít vůbec jednoduché a jen těžko sklidí takové ovace jako kdysi jeho starší bráškové.