Hlavní navigace

R. O. S. E. Online - první dojmy

23. 12. 2005

Sdílet

Vývojáři z týmu Trigger Soft hráčům onlinovek nabízí netradiční MMORPG v originálním manga stylu. Rush On Seven Episodes Online jsme otestovali a zatím vypadá poměrně nadějně, skutečné klady a zápory této hry odhalí však až čas.

Troufáme si zde nekriticky prohlásit, že trh s MMORPG hrami je tím nejkonzervativnějším odvětvím herního průmyslu. Ještě že se občas najde partička idealistickým nadšenců, kteří se chtějí pokusit o nemožné, totiž odpoutat na chvíli naši pozornost od WoW…



R. O. S. E. Online je titulem, jenž se snaží zaplnit jednu z posledních mezer, která ještě zbývá na trhu s fantasy MMORPG hrami. S grafickým enginem designovaným silně do anime vypadá již na první pohled na celkem zdařilý hybrid Ragnaroku a World of Warcraft. Klíčová otázka však zní, můžeme dát na první pohled?



Systémoví designéři sázejí zejména na jednoduchost a intuitivní ovládání. Vstup do hry usnadňuje tutoriál, který se táhne celou první fází hry a postupně (v závislosti na akcích a úrovni) hráče seznamuje s herními principy a funkcemi, aby si mohl později hraní pořádně vychutnat.

Tak si například povolání a sekundární zaměření svého avatara volíte po dosažení desátého levelu a při překročení úrovně sedmdesát se začnete seznamovat s principy autodopravy. Pokud se vám tato čísla zdají příliš vysoká, pak vás můžeme uklidnit – úrovně v RO naskakují neuvěřitelně rychle a již během krátce probíhající bety byl potvrzen dosažený sedmistý level. To ale nechme zatím stranou a pojďme se raději podívat, jak hra vlastně vypadá. Čeká na nás sedm světů, přičemž průzkum každého z nich zabere docela dost času. Celý název hry totiž zní Rush On Seven Episodes Online, což dává tušit, že hráče čeká pěkně vyrenderovaný 3D pohádkový svět, postavený na silném příběhu, který bude rozdělen do sedmi epizod. Že vám to něco vám připomíná? Guild Wars? Nenechte se mýlit, v případě RO bude situace o poznání složitější.

Jak už jsme naznačili, hra se odehrává se na sedmi autonomních světech, z nichž každý představuje unikátní planetu se zcela odlišným podnebím, krajinou, monstry a s místními NPC i s návštěvníky z ostatních planet. A tady se vlastně ukrývá i ono pomyslné jádro pudla, o kontrolu nad těmito planetami se totiž bude bojovat.

První svět se nazývá Junon a jméno dostal po bohu Junonovi, patronu všech dobrodruhů. Jde vlastně největší planetu v systému a také se – jak jinak – nejvíce podobá naší matičce Zemi. Další svět nese jméno Skaaj a jedná se o sice líbivé, ale jinak celkem nudné místo – je to planeta zamilovaných a místo odpočinku (nemyslíme teď toho posledního).

Pravým protipólem Skaaje je nehostinný Hebarn, svět plný písku a kamení, kde vás suma sumárum nečeká vůbec nic příjemného. Následující planeta v pořadí, Eldeon, představuje jakýsi zapomenutý mytologický ráj. Čekají tu na vás oživlé legendy a dávno mrtvá historie, kterou stačí tím správným klíčem jenom probudit. Podobně vypadá i mysteriózní Luna, což není žádný obyčejný měsíc, jak by se někdo mohl mylně domnívat, ale další plnohodnotný svět. Tato zázračná planeta totiž skrývá nepřeberná tajemství. Pak tu najdete ještě Karkii, izolovaný svět plný přemísťujících se písečných dun, a legendární Orlo, jen těžko přístupnou planetu patřící bohům.



Systém přepravy v rámci jednotlivých světů i meziplanetární doprava nám v RO připadá srovnatelná s obdobnými vychytávkami ve World of Warcraft. Kromě standardní chůze po svých můžete vesele využívat čtyřkolku podobající se buginám, jezdit na Castle Gearu, což je jakýsi mechanický robot určený k likvidaci hradů, nebo se třeba spolehnout na meziplanetární loď.

Časem podle slov autorů přibudou i další možnosti, ale už takhle máte k dispozici druhů dopravy podle našeho názoru celkem dost, takže se podívejme, na co se můžete těšit dále. Hra je k prasknutí naplněná obrovským množstvím eventů čili česky řečeno herních událostí, přičemž právě jejich dopad v interakci s chováním jednotlivých hráčů formuje herní svět a mají vliv na veškeré dění jako v každé jiné MMORPG hře. Podobným bohatstvím oplývá i systém questů. Úkoly, jež jako hráči dostanete, dynamicky ovlivní běh hry a naopak. Mile nás například překvapilo, že se zadávané úkoly mění podle toho, jestli je zrovna noc nebo den. A také se vám může stát, že z ničeho nic dostanete nějaký smysluplný quest od před chvílí ještě naprosto nezajímavé a bezvýznamné NPC postavy. Takové úkoly bývají většinou bonusové, a pokud ho vy a váš tým v časovém limitu správně splníte, získáte zajímavou odměnu. Jeden příklad za všechny: Družina má za úkol zabít na určitém místě nějakou unikátní nestvůru, ale pokud naši modeloví hráči budou líní a nechají si quest na později, může se stát, že jim ho někdo jiný vyfoukne nebo že se nečekaně změní podmínky úkolu (jak, kdy, čím…) a odměna zmizí v nenávratnu. Dalším zajímavým nápadem, u kterého nás velmi překvapilo, že s ním už dříve nepřišel některý z konkurenčních titulů, jsou nepřátelské frakce řízené NPC. Hráčské gildy vlastnící hrady a pozemky, díky nimž ovlivňují ceny či získávají různé výhody, sice už známe ze Star Wars Galaxies a řady dalších titulů, ale R. O. S. E. přináší zajímavou možnost vstupu také do počítačem řízených společenství, podobně jako tomu bývá v off-line RPG titulech, třeba v Morrowindu nebo Gothicu.



Herní ekonomika funguje dynamicky a pružně reaguje na vzrůstající poptávku i nabídku, v tomto ohledu RO nepřináší nic moc nového. Zaujala nás ovšem možnost vydělávat si na svůj pobyt ve světech RO cestováním, které spojíte s obchodem. Umožní vám to fakt, že různé předměty a materiál mají v jednotlivých částech světa rozdílnou hodnotu. Ceny se dokonce často liší lokaci od lokace či město od města.

A jaké vám RO nabídne profese? Existují zde celkem čtyři základní povolání: Soldier, Muse, Hawker a Dealer. První jmenovaný začíná na planetě Junon a představuje odborníka na boj zblízka, později se může specializovat na Knighta (rytíře) nebo Champa (berserka). Rytíř používá těžké zbroje, štíty a jednoruční meč. Představuje ideální nárazovou postavu pro první bitevní linii. Champ je jeho určitým opakem, jeho obrana za moc nestojí, ale zato ten útok… Champ také může používat všechny dvojruční zbraně, dále kopí, kladiva nebo sekery. Muse nahrazuje klasického mága a dokáže se specializovat na klerika a kouzelníka. Hawkera bychom charakterizovali jako ekvivalent rangera (hraničáře), specializuje se na Scouta (průzkumníka) a Raidera (jezdce), přičemž ovládá umění schování se, rychlé chůze a smrtelných útoků – ideální základ pro zloděje. Poslední povolání představuje Dealer, jakýsi kupec cestující mezi světy, který se snaží vydělat na výše zmíněných různých cenách zboží. V tomto umění dosáhl za léta praxe naprostého mistrovství. Specializuje se na měšťana a řemeslníka, který umí kromě výroby nových předmětů například vyvolávat také elementály.
Celkově nás R. O. S. E. příjemně překvapila svou nápaditostí a originalitou, o níž jsme si nemysleli, že se s ní v tomto žánru v nejbližší době ještě setkáme. World od Warcraft však v našich srdcích asi nepřebije.

Autor článku