Několik rad pro lepší a zábavnější fotografování - 2. díl
Pokračujeme v našem velkém rádci o fotografování a následném zpracovávání fotografií. V prvním dílu článku jsme si představili několik podnětných rad, které byste rozhodně neměli minout. Stejně jako ty, které se nacházejí na následujících řádcích. Je sice pravdou, že z vás neudělají profesionálního fotografa, ovšem zamezí tomu, abyste se ve fotografickém rybníčku cítili ztraceni.
Trvanlivost
U digitálních fotografií je obzvlášť důležité tyto materiály pravidelně uchovávat a zálohovat. Jistě dobře víte, že pevné disky ani CD/DVD nevydrží věčně, možná si ale neuvědomujete všechny důsledky. Vězte však, že byste tuto problematiku neměli nechávat náhodě, jinak můžete přijít o cenné fotky. Zhruba za pět let se data z většiny médií dají přečíst jen těžko, nebo dokonce vůbec. Proto se vyplatí zálohovat skutečně pravidelně na vícero médií. Alternativou mohou být flashové pevné disky. Zatím si za ně ale dost připlatíte.
Nastavení ISO
Hodnota ISO měří na fotografiích jejich světelnou citlivost. Vyšší hodnota ISO pomáhá zejména při špatných světelných podmínkách, jelikož je obrázek silněji nasvícen. Na druhou stranu to s sebou nese jednu nevýhodu, a sice zvýraznění šumů. Zejména kompaktní digitální fotoaparáty mají s vyššími ISO hodnotami docela problémy.
JPEG a RAW formát
Takzvaný JPEG je nejznámějším nejpoužívanějším z grafických formáů. Standardně je podporován všemi digitálními kamerami, a to hlavně z toho důvodu, že poměr mezi velikostí a kvalitou je u něj obecně považován za jeden z nejlepších. Digitální zrcadlovky a menšina kompaktních digitálů kromě toho podporují také surový formát RAW. Ten ukládá fotky do paměti zcela nekomprimované, což samozřejmě zvyšuje nejen jejich kvalitu, ale mnohem rapidněji také velikost. Ovšem i RAW má své opodstatnění - hodí se zejména profesionálům, kteří chtějí fotografie dále zpracovávat. Musíte se však smířit s tím, že i ukládání fotky v RAW formátu trvá o poznání déle, takže se nehodí pro rychlé focení.
Kontrast
Rozdíl mezi světlými a tmavými částmi jednoho obrázku se jmenuje kontrast. Jeho změna může vašim fotkám dodat to kýžené „něco", co dělá z obyčejné fotografie fotografii zvláštní. Různé pokusy s kontrastem můžete vyzkoušet i s jednoduchým programem pro zpracovávání obrázků, jako je například Picasa. Tímto způsobem si s fotkami můžete doopravdy vyhrát.
Live View
Výraz Live View už se mezi amatérskými fotografy zažil opravdu silně. Je standardem u kompaktních fotoaparátů a množí se také u digitálních zrcadlovek. Jedná se o funkci, kdy je vám zabíraný obraz představen i na displeji. To má hned několik výhod: máte větší kontrolu nad nastavením motivů nebo ISO.
Navíc se tak fotky dají pořizovat z rozličnějších úhlů, jelikož fotoaparát nemusí být před obličejem. Jeden problém ale LCD displeje přece jen mají. Při silném sluníčku na nich neuvidíte takřka nic. Digitální fotoaparát by proto vedle Live View měl disponovat i obyčejným hledáčkem.
Zpracování
Nečekejte na okamžik, kdy se vám naplní paměťová karta - fotky pravidelně kopírujte na počítač. Jen tak se dozvíte, zda je potřeba některou z nich vyladit. Pro zpracování je k dispozici spousta komerčních i bezplatných programů. Již zmíněná Picasa nabízí například optimalizaci jedním klikem, která přináší často až neskutečná vylepšení. Ještě více možností dostanete s freeware programem Gimp, případně s Photoshop Elements, za který už ale musíte zaplatit.
Objektiv
Zatímco kompakty mají obvykle objektivy pevně zabudované v těle přístroje, digitální zrcadlovky disponují výměnnými objektivy pro nejrůznější účely a v opravdu široké cenové škále. U objektivu je tou nejdůležitější hodnotou ohnisková vzdálenost, právě ta totiž ovlivňuje výsek obrázku. Ohniskové vzdálenosti od 75 milimetrů výše se řadí k tzv. teleobjektivům.
Teleobjektivy mají úzký zorný úhel a zvětšují proto podobně jako polní kukátka. Opačně se chovají širokoúhlé objektivy: ukazují z okolí více, než lidské oko dokáže zachytit. Ohnisková vzdálenost je mimoto závislá také na velikosti senzorů digitálního fotoaparátu. Aby se vůbec daly srovnat objektivy různých výrobců, používá se referenční velikost 24x36 mm.
Panorama
Když je motiv pro váš fotoaparát příliš velký, můžete vytvořit tzv. panorama. Moderní kompakty k tomu obvykle nabízejí patřičný silně automatizovaný nástroj. Zobrazí se vám tak pomocné linie a navíc budou uloženy rovnou jako panoramatické fotky. Možná ještě lepší je ale použití programů jako Autostitch, který dokáže z více fotek udělat panoramatický obrázek.
Samospoušť
Mód samospouště se nehodí jen tehdy, když se pokoušíte o vlastní portrét, nebo když chcete být na fotce spolu s ostatními a nemá vás kdo vyfotit. Samospoušť pomůže i při focení, kde není žádoucí jakýkoliv třas ruky. Ať se totiž snažíte sebevíc, při stisku spouště se fotoaparát nikdy nedá držet zcela v klidu. Pro opravdu ostré fotky proto volte samospoušť s co nejkratším zpožděním. Tak nedojde k žádnému pohybu, jelikož spoušť v rozhodujícím momentu nemusíte držet.
Zoom
Pomocí zoomu dosáhnete zvětšení motivu. Zoom je udáván jako faktor zvětšení, například 3x nebo 5x. Při nákupu fotoaparátu se ale vyplatí dát si dobrý pozor. Někteří vykutálení výrobci se snaží prodávat digitální fotoaparáty se zavádějícími hodnotami. Ověnčí své přístroje vysokým faktorem zoomu, ovšem brzy zjistíte, že tzv. digitální zoom je pouze falešné pozlátko, jež degrafuje kvalitu fotografií. Rozhodující je mechanický optický zoom, ten zvětšuje bez ztráty kvality.
Televizní prezentace
Při koupi prakticky každého digitálního fotoaparátu obdržíte takzvaný AV kabel s jehož pomocí propojíte fotoaparát s televizí. Pak u fotoaparátu zvolte přehrávací mód - když následně zapnete televizi, měla by se automaticky přepnout na správný kanál. A prezentace fotek z dovolené může začít! Pokud se tak nestane, mělo by stačit manuální přepnutí na AV kanál.