Hlavní navigace

Rainbow Six 4: Lockdown

Sdílet

Speciální protiteroristická jednotka Rainbow Six se opět vrací do akce, a tentokrát jí půjde skutečně o život. Aby autoři chystané pokračování přizpůsobili co největšímu počtu hráčů, snažili se ho co možná nejvíce zjednodušit. Je to dobře, nebo špatně?

Vánoce jsou už nějaký ten pátek za námi, vypelichané stromečky už se dávno válejí na smetištích a nadílka her, kterou jsme pod nimi mohli najít, je již několikrát dohraná a zaslouženě odpočívá na dně šuplíků. Ovšem vesna se blíží a vypadá to, že během prvních jarních měsíců vezmou mnohé firmy trh ztečí.



Jednou z nich bude i gigant Ubisoft, který na nás chystá jarní „Clancyádu“. Kromě dalšího dobrodružství do noci zeleně svítícího trojočka Sama Fishera ve třetím pokračování pecky Splinter Cell s podtitulem Chaos Theory se na nás chystá i Ghost Recon 2, jehož verze pro Xbox již sklízí zasloužený úspěch, zatímco PS2 klon je hodnocen spíše průměrně. Naštěstí pro nás pokračování Ghost Recon pro PC vyvíjejí jeho duchovní otcové z Red Stormu, kteří pracovali i na verzi pro Xbox (zatímco PS2 verze je ze šanghajského studia Ubisoftu). Poslední z herních prvosenek s velkým Tomem v názvu je jedna z pecek, kterou koncem devadesátých let Red Stom definovali nový žánr taktické akční hry – čtvrté pokračování legendárního Rainbow Six. V Ubisoftu se rozhodl nepromeškat příležitost, protože v prvním kvartálu se do ringu chystá i další – a shodou okolností také již čtvrté – pokračování úspěšné série SWAT s podtitulem Global Strike Team a rozhodně to nevypadá, že by měl být zrušen jako jeho předchůdce Urban Justice. Rainbow Six 4: Lockdown vyjde na PC i Xbox a PS2 (s GC se zatím nepočítá) a tajemná poznámka, že bude vyvíjen „inhouse“, naštěstí neznamená, že jej páni manažeři poslali do Šanghaje, ale měla by se na něm podílet část týmu Red Stormu Entertainment spolu s montrealským studiem Ubisoftu.



Konečně příběh

Ono se vůbec zdá, že se Ubisoft trochu obává konkurence ze strany SWAT, který vznikl v polovině devadesátých let jako hnusný „interaktivní“ film (pamětníci si jistě vzpomenou, jak se s nástupem kompaktního disku objevila spousta zlatokopů, kteří si tímto „revolučním“ žánrem hodlali namastit kapsy). Poté se naštěstí u Sierry umoudřili, druhý díl vyšel jako izometrická taktická hra a do kategorie taktických stříleček přeskočilo třetí pokračování. Trochu paradoxní je, že zatímco v minulosti byla plagiátorem společnost Sierra (dá-li se to tak vůbec nazvat, protože kopírovala vlastně jen systém hry), teď je to spíše Ubisoft, který nakukuje Vivendi pod pokličku. Nasvědčují tomu odstřelovačské mise, příběh i celkové pojetí hry, které by mělo být přístupnější ještě širšímu spektru hráčů, což ovšem zavání rychlejší akcí a nenápadným odsunutím taktiky na druhou kolej. Zatímco v minulých dílech hrál příběh roli jen coby plytké pojivo mezi jednotlivými misemi a s jednotlivými postavami jste sotva měli příležitost se sžít, Lockdown by měl být v tomto ohledu jiný. Větší důraz bude kladen na individualitu jednotlivých členů týmu, počínaje podrobnými životopisy a konče různými povahami a prý i rozepřemi mezi nimi. A i když se příběh motá okolo hrozby bioterorismu, mnohem důležitější je fakt, že teď jde někdo po krku přímo Duhové Šestce, což vyvrcholí únosem odstřelovače Dietera Webera během jedné z misí.



Jednodušší. Lepší?

Těžko předpokládat, že by léty a miliony hráčů prověřený systém doznal nějakých markantních změn. Autoři se netají snahou posunout hratelnost směrem k větší akčnosti, ovšem o tom, jaký to bude mít konkrétní dopad na hru a jak bude vyřešeno například některými tolik proklínané (leč naprosto nezbytné) plánování, zatím není mnoho známo. Není ani jisté, zda bude možné přepínat mezi jednotlivými postavami jako doposud, nebo jestli díky silnějšímu příběhu zůstaneme stejně jako v Ghost Recon 2 spojeni (tak jak tomu bude v konzolových verzích) s hlavním hrdinou, jímž je starý známý Ding Chavez. Systém příkazů by měl být téměř stejný s tím, že i zde se dočkáme zjednodušení. Součástí nového interface budou i interaktivní brýle s integrovanou termokamerou a noktovizorem, zobrazující informace o spolubojovnících. Pro nováčky je připraveno několik pomůcek, například autodetekce nepřátel (označí je rámečkem) nebo pomocník při zaměřování. Lockdown by měl obsahovat i nový odstřelovací mód, v němž vás hra sama podle potřeby přepne na snipera Dietera Webera, jenž kryje výsadek svých spolubojovníků a občas se do dění zapojí i během mise. Někdy ho najdete v helikoptéře, jindy na střeše nebo na číhané v okně a bude samozřejmě také moci měnit pozici. Pomocníkem při likvidaci nepřátel se stane prototyp odstřelovací pušky WA2000, vybavené přehledným digitálním zaměřovačem – takže už žádné „čučení do roury“.



Letem světem

Singleplayerových misí čeká na hráče celkem šestnáct, takže ani v délce nedojde oproti předchozím dílům k nějakým výrazným změnám. Podíváte se v nich například do rebely obsazené jihoafrické Pretorie, skotský parlament vyčistíte od teroristů, v zapadlých alžírských vesnicích se poohlédnete po uneseném Dieterovi a na středověkém hradě na španělské Menorce si zahrajete na schovávanou s bandou teroristů a několika kapslemi smrtícího viru. Hlavním nástrojem, sloužícím k přemlouvání nepříliš přátelsky naladěných ozbrojenců ke společenským hrám, bude starý dobrý H&K MP5, ovšem tentokrát ve verzi s 10mm municí. Dále dostanete SA58, americký klon belgické FN FAL, dalšího z rodiny Kochů MP7 SD, U100 Mk3, izraelský MTAR-21 nebo SR-4 – pušku v kombinaci s podvěšenou brokovnicí M870, s níž ustřelíte zámek a pak začnete do nepřátel uvnitř přesně dávkovat olovo – a automatickou brokovnici USAS 12. Kromě toho najde uplatnění i detektor pohybu (nahrazující dřívější stálici – detektor srdečního tepu), nástroj na vylamování zámků, kouřové, oslepovací a omračující granáty. V multiplayeru, který lze hrát buď kooperativně, nebo proti sobě (nyní i za teroristy), využijete i nástroj na „zapečení“ zámku dveří a PDA, s nímž budete odkudkoli kontrolovat bezpečnostní kamery.



Planý poplach?

Lockdown by měl být postaven na vylepšeném enginu použitém v Raven Shieldu (což byl pro připomenutí Unreal Warfare) a fyzika bude svěřena osvědčenému Havoku 2 – dokonce se prý dočkáme i možnosti probourávat se skrze zdi. Vylepšení prý doznala i umělá inteligence, ale uvidíme, jak tomu bude s jednou z největších záhad herní branže – AI je u nových her čím dál tím lepší a lepší, ale nepřátelé jsou stále stejní pitomci. Protivníci se rozdělí podle chování do tří skupin – „zmatení ozbrojenci“ si cvrnknou do kalhot, ledva vás spatří, „terorističtí fanatici“ už absolvovali nějaký ten výcvik a „profesionální žoldáci“ jsou sehraní a se zbraněmi a výbušninami to umějí stejně dobře, jako vaši vojáci.

Nemůžeme si pomoci, ale Lockdown na nás zatím působí trochu podezřele. Oznámen byl teprve koncem listopadu 2004, obrázků i oficiálních informací je jako šafránu, ještě neběží ani oficiální stránky hry, a i když se nechali autoři slyšet, že hra je ve fázi dolaďování posledních detailů, zatím to vypadá spíše naopak. Počkejme si tedy do konce března, kdy se uvidí, jestli Ubi Soft náhodou jen nečeří vodu před plánovaným vydáním SWAT 4.



Poznámka: Tento článek vyšel v březnovém čísle GameStaru. Mezitím bylo vydání Rainbow Six 4: Lockdown posunuto na třetí čtvrtletí tohoto roku.