Recenze: Adobe Fireworks CS4

24. 2. 2009

Na rozdíl od svého sourozence, editoru webových stránek Dreamweaver, je grafický editor Fireworks pro mnoho uživatelů neznámým pojmem.

Adobe Fireworks CS4

stylyV segmentu, kterému už dlouhou dobu kraluje program Photoshop,  není vůbec jednoduché se prosadit. Vývojáři Fireworks na to však šli naštěstí jinak -  snaží se zcela odlišit a nebýt jen jednodušším Photoshopem, ale plnohodnotným grafickým editorem pro tvorbu webové grafiky.

Editor Fireworks proto nebyl nikdy cílen jako přímá náhrada Adobe Photoshopu, nýbrž spíše jako jeho doplnění pro oblast webové grafiky, podobně jako svého času Adobe Imageready. Tento nástroj byl ostatně po fůzi Macromedia a Adobe nahrazen právě Fireworks. Na rozdíl od klasického bitmapového editoru  představuje tedy Fireworks mix, který je cílen pro tvobu webové grafiky. Vedle čistě bitmapových nástrojů jako je tužka, pero či štětec nabízí základní vektorové objekty (čára, n-úhelník) a především spoustu předpřipravených stylů. Specialitou je pak práce s textem, kde se v nové verzi vývojáři inspirovali u  Photoshopu a Illustratoru, díky čemuž lze u textu nastavovat parametry, které až dosud byly výsadou programů určených pro sazbu.

Pod křídly Adobe

Fireworks CS4Nadpis tohoto odstavce jsme si vypůjčili z předchozí recenze Dreamweaveru, a to nikoliv náhodou. Podobně jako Dreamweaver, i Fireworks přínáší významné přepracování uživatelského rozhraní, jehož cílem je sjednocení vzhledu a ovládní napříč aplikacemi. Pokud jste tedy patřili mezi uživatele předchozí verze, kteří si stěžovali na nepatrné množství novinek, nyní budete příjemně překvapeni. Všechny paletky lze dokovat, sjednocovat do uživatelsky definovaných setů a  v neposlední řadě využít již předpřipravených skupin.

Mezi další novinky patří podpora „firemních“ formátů – PDF a PSD, tedy formátů programů Adobe Acrobat a Adobe Photostop. Ve Fireworks lze nyní vytvářet PDF soubory ve formátu verze 1.6 s možností ochrany heslem, navíc pokud máte v obrázku definovány aktivní oblastí (hotspoty) odkazující na další stránky dokumentu, můžete je využít např. pro prezentaci  prezentaci návrhu website. Nechybí ani podpora formátu Adobe Air (blíže již zmiňovaná recenze Dreamweaveru CS4).

Podpora webu

Fireworks CS4Jak už bylo zmíněno, na rozdíl od Photoshopu je Fireworks cílen především na tvorbu webové grafiky. Tomu odpovídají i nástroje, s nimiž lze v editoru pracovat a hlavně možnosti exportu. Ukázkovým příkladem budiž tvorba layoutu webové stránky v prostředí Fireworks: pomocí vektorových objektů a bitmapové grafiky vytvoříme podobu stránky a tu poté uložíme do formátu HTML.

Pokud byste čekali, že Fireworks uloží maximálně jeden velký obrázek rozdělený do několika menších a ty poskládá do tabulky, jste na omylu: výstupem editoru je vedle HTML souboru i nezbytná definice stylů ve formě CSS souboru a všechny vektorové objekty na stránce jsou korektně interpretovány do zápisu v příslušené CSS třídě. Samozřejmě, nic není dokonalé, takže pokud očekáváte, že si exporty poradí s nejrůznějšími vašimi kreacemi, budete zklámáni, nicméně základní typy sloupcových layoutů zvládá bezproblémově.

Možnosti rozšíření

Z minulých verzí zůstala zachována možnost rozšíření funkcí programu pomocí tzv. Extensions – doplňků, instalovaných dodatečně po instalaci programu. Vedle toho editor nabízí knihovnu nejrůznějších grafických symbolů a prvků uživatelského rozhraní, které lze využít při návrhu layoutu webové stránky, přičemž v následném exportu budou korektně interpretovány (typickým příkladem budiž formulářové prvky). K dispozici jsou také nové knihovny stylů.

Zajímavý grafický editor vyplňující místo mezi Photoshopem a jeho vektorovými protějšky, jehož schopnosti ocení zejména tvůrci webové grafiky. Verze CS4 přináší vylepšenou integraci s ostatními  aplikacemi balíku CreativeStudio. Záporem nové verze je vyšší paměťová náročnost a občasná pomalejší odezva programu.

Hodnocení: 90%

Klady: podpora tvorby webové grafiky, práce s formátem PSD a PDF, export do HTML, propracované uživatelské rozhraní

Zápory: občasná pomalá odezva