Od počátku je jasné, že Corel chce Pinnacle udržet jako separátní divizi. Pro historii programu je nutno připomenout, že firmě Avid trvalo šest let, než program zbavila nestability a udělala z něj hit.
Program i nadále cílí na průměrného uživatele. Pracovní plocha zůstala celkem přehledná a relativně nekomplikovaná, stejně tak Studio vítězí v jednoduchosti ovládání, byť sláva jednoduchosti docílená někde kolem verze jedenáct je dávno pryč. I když je rozhraní barevně stejné a graficky podobné, tak identické není a znalosti minulých verzí nám příliš nepomůžou. Na rozdíl od konkurenčního programu Adobe Premiere Elements je zde stále kladen důraz na klasické způsoby videoeditace, s důkladnějšími (a tedy i složitějšími) aplikacemi pro import, doladění aa export souborů.
Poněkud nečekaně pro produkt určený masám a ne profíkům, aplikace zahrnují podporu Nvidia CUDA, Nvidia 3D Vision, sdílení na cloudu, plug-in od Red Giant (hned nejdražší verze sedm) a místo u Box.net. Ovšem bez patřičné grafické karty nám tato podpora nebude nic platná. Pokud ji ovšem máme, bude to „hukot“, jak ostatně ověřilo Adobe se svým Premiere. Studio je tak asi poslední produkt této třídy, který 3D editaci zavádí, nicméně díky otálení je tato funkce také nejlepší. V otázce exportu 3D je zde široká podpora, nicméně Blu-ray se dočká pouze anaglyphu nebo dvou souborů a ne pravého Blu-ray 3D, což jsou dva nezávislé 1080p streamy.
Každá verze rodiny Studio 16 (ty základní jsou tři: Pinnacle Studio za 60 dolarů, Plus za 100 dolarů a Ultimate za 130 dolarů) získává 50 GB cloudového prostoru zdarma. A když jsme u těch verzí, zapomenut nesmíme ani na verzi pro iPad, byť to bývala nezávislá aplikace a s pravým Studiem nemá moc společného.
Na spodní straně se nachází časová linka a podle toho, na kterou ikonku klikneme, získáme přístup ke klipům, přechodům, titulkům či zvukovým efektům. Jako obvykle si potom vybraný soubor přetáhneme do časové linky a některou ze standardních aplikací upravíme dle potřeby. Zapomenout nemůžeme ani větší nabídku šablon a titulků, jejichž počet již přesahuje 2 000.
Stejně jako u posledních programů od Corelu, najdeme i zde intenzivní knihovnu videonápovědy. Přidání plug-inů je chválichodná činnost, méně pochopitelné je pak vložení jiných plug-inů než dříve, takže je zde našlápnuto ke konfliktům s kompatibilitou starších projektů. Corel pro jistotu slibuje, že ty chybějící nabídne zdarma. Vedle klasické časové linky máme k dispozici i storyline, ovšem pokud nám nebude vyhovovat, můžeme ji vypnout a pracovat výhradně s linkou časovou.
Další novinky posilují řady video a audiostop, zejména u nejlevnější verze (ze dvou na šest, Plus jich má 24). V krabici, mimo jiné tištěné a kompletované v Čechách, najdeme ještě stereobrýle a zelenou látku pro tvorbu pozadí. Zájemci si přitom mohou vybrat hned ze 17 jazykových mutací.
Verdikt:
Koupil Corel Pinnacle pro software nebo jako konkurenci? To se těžko dozvíme, nicméně Corel dnes vlastní dva velmi podobné videoeditační programy (ten druhý je výrazně levnější VideoStudio Pro X5, jehož recenzi si můžete přečíst zde). Nové aplikace jako podpora 3D či akcelerace GPU nefungují dokonale a vyžadují extra výbavu. Nadupadá verze Ultimate je lepší než patnáctka, ale rozhodnout se mezi Studio a VideoStudio je velmi obtížné. Šestnáctka je klasickou evolucí snah, které do DNA programu vložila firma Avid, včetně závislosti na plug-inu firmy Red Giant. Nicméně pokud můžeme podle šestnáctky soudit, je Studio i nadále v dobrých rukách.
Hodnocení: 75 %
Pro: Podpora 3D, dobré plug-iny
Proti: Obtížný přechod z předchozí verze
Cena: Pinnacle Studio za 60 dolarů, verze Plus za 100 dolarů a Ultimate za 130 dolarů