Článek by se také mohl jmenovat Počítačové Revoluce - už je to tady! Proč? Za
poslední rok poklesly průměrné ceny počítačů o 40 %, nejlevnější přinášejí
výrobcům minimální zisky a dynamika nárůstu prodeje v celém odvětví
zpomaluje. Výrobci hledají nové cesty jak prodat své produkty, a tak můžeme
sledovat obrovskou evoluci počítačů. A jestliže při klasické biologické
evoluci dochází k rozrůznění druhů, pak slovo evoluce není pouhým eufemismem
ani pro oblast osobních počítačů. Pojďme se na jednotlivé cesty, kterými se
vývoj IT bude ubírat, podívat blíže.
Cesta do oblasti zábavy
V posledních několika letech bylo marketingovým standardem nabízet počítače
pro domácnosti (trh SOHO) jako zařízení ke vzdělání, to tyto počítače stavělo
do role "hraček". Snaha prodat své HIEND počítače, které přinášejí větší zisk,
vedla velké společnosti jako Apple, DELL, HewlettPackard či Compaq ke změně
strategie. Začaly své počítače nabízet jako centra zábavy, jež umožňují
snadnou editaci digitálních fotografií, přehrávání a střih digitálního videa
a digitální hudby. Už se nejedná o zařízení nudného šedého zevnějšku, která
jsou svým vzhledem a možnostmi předurčena do temných zákoutí studentského
pokoje, nýbrž se svým designem mohou hrdě zaujmout místo vedle moderní HI-FI
soupravy či domácího kina. Nabízejí něco, co pro standardní počítače
(nepočítejme úsilí domácích počítačových kutilů, kteří jsou z hlediska
dnešního počítačového trhu nepříliš zajímaví) nebylo dříve dostupné ani
výkonnostně, ani vybavením. Dnešní PC určená těmto zákazníkům nabízejí
možnost nahrávání hudby přes Internet, její přehrávání, editaci a vytváření
vlastních CD alb, snadnou editaci fotografií, vytváření tematicky laděných
Photo CD, střih digitálního videa a jeho záznam na DVDROM. Možnosti, o jakých
se před několika lety většině uživatelů ani nesnilo. Není to samozřejmě jen ve
výkonném hardwaru, kterým tyto počítače disponují, jako je minimálně 96 MB
paměti, 13GB hard disk a CD či DVDRAM, ty by obyčejného uživatele stěží
přilákaly, ale ve snadno ovladatelném, intuitivním (ve vlastním slova smyslu)
prostředí s předinstalovaným programovým vybavením, jež nevyžaduje o mnoho
více technické dovednosti a znalostí než klasické video. Velikost trhu, který
se tímto krokem podařilo zmíněným společnostem objevit, překvapila i je samé.
Počítač pro vzdělání - dobrá, ale počítač jako centrum zábavy - to je pro
muže, kteří jsou odjakživa hračičkové, daleko silnějším magnetem.
Cesta Internetu - bez Windows
Další cestou jak prodat počítače je učinit je levnými jako televize, nabídnout
na nich hlavní produkt, kvůli kterému si Američané (to jest hlavní počítačový
trh) nyní počítače kupují, tj. Internet, a zaplavit hned několika kusy každou
domácnost. Dnešní LOWEND počítač můžete bez monitoru pořídit za 350 USD a to v
konfiguraci: Intel Celeron 366 MHz, 4,3 GB HDD, 32 MB RAM, 4MB videokarta,
3,5" disketová mechanika, 56KB modem a Windows 98 například od eMachines,
avšak tato konfigurace je stále příliš drahá. Samotná Windows 98 OEM v ní
stojí cca 70 USD, takže cena vlastního hardwaru je 280 USD. A nový operační
systém Windows 2000 Professional, určený pro desktopy, bude ještě mnohem
dražší: Microsoft uvádí cenu 319 USD za novou instalaci. Pod vlivem cenové
politiky Microsoftu v oblasti operačních systémů, dále vlivem přílišné
složitosti Windows pro průměrné spotřebitele se všichni hlavní výrobci
počítačů, jako je DELL, Gateway a Compaq, rozhodli vytvořit modelové řady
produktů bez operačního systému Windows. Největší poskytovatel internetového
připojení na světě, America Online (AOL), investoval do společnosti Gateway
800 milionů dolarů, aby podpořila vývoj v oblasti internetových počítačů,
možná bychom mohli říci spíše internetových zařízení, která nebudou obsahovat
Windows. DELL prohlásil, že jeho internetová řada bude obsahovat počítače jak
na bázi Windows, tak na bázi Linuxu. Compaq se doposud nerozhodl, který
operační systém bude ve své nové řadě používat.
Snaha vytvořit a prosadit síťové počítače tu již několikrát byla a pokaždé
selhala. Tentokrát nejsou o úspěchu této strategie nejmenší pochybnosti,
Internet změnil prostředí. Nyní již nepotřebujete všestranná Windows pro to,
co obvykle děláte na svém počítači - napsat email, naplánovat si schůzku,
naplánovat své finance či napsat dopis a vytvořit tabulku. Na toto vše jsou
zde internetové portály, na nichž lze toto vše zařídit.
Firma Apple měla již před více než rokem obrovský úspěch se svým iMacem, který
je v principu síťovým počítačem s vysokým výkonem i v kancelářských a
grafických aplikacích. Ale velcí výrobci PC jdou ještě dále. Rozhodli se
odstřihnout nové řady od dvacet let starého konceptu PC, od zastaralých
přežitých prvků, které každé hiend PC musí kvůli zpětné kompatibilitě
obsahovat, a které způsobují nestabilitu operačních systémů, zbytečné
konflikty a prodražují celý systém. A tak se v nových počítačích nesetkáme s
rozhraním PS/2, jež slouží k připojení klávesnice, ale s portem USB (universal
serial bus), který, jak název napovídá, umožňuje připojení jakéhokoli
zařízení; nenajdeme na nich překonanou disketovou jednotku, většina z nich
nebude obsahovat harddisk a procesor Intel, ale jeho prokazatelně levnější a
výkonnější alternativu z dílny AMD, a naopak budou obsahovat infračervený port
pro bezdrátovou komunikaci, třeba zrovna s onou klávesnicí. A to
nejdůležitější pro obyčejné uživatele - již žádná bootovací sekvence, ale
automatické připojení k Internetu a ovládání blízké obyčejné televizi. To vše,
zabalené do úhledného boxu bez možnosti upgradu, zahřeje srdce každého
průměrného uživatele, který byl nekonečnými možnostmi normálních PC
frustrován, pro výrobce to pak znamená nižší výrobní náklady, závislost
uživatele na jeho portálu a nemožnost upgradu zkracující životnost takovýchto
PC a tím přinášející vyšší zisk. A cena? Ta se má pohybovat mezi nulou až 199
USD, podle toho, zda si koupíte přístroj v kombinaci s internetovým
připojením, nebo nikoliv.
Ale nemusíme čekat na první polovinu příštího roku, kdy tato PC mají být
uvedena na trh. Philips Magnavox nabízí za 99 USD černý box zvaný WebTV,
obsahující 56KB modem, výstup na libovolnou televizní obrazovku a
infračervený port pro spojení s černou klávesnicí za 49 USD. Nekupte to.
Internet v oblacích
Nejdramatičtější vývoj na poli informačních technologií probíhá ve dvou
oblastech, které ještě před několika lety byly dostupné a známé jen málo
jedincům - Internet a mobilní komunikace. Vývoj, jímž mobilní komunikace v
celém světě procházejí, je explozivní, ti co si koupili mobilní telefony před
několika lety zjišťují, že jejich přístroje jsou zastaralé a nedokáží využívat
nové možnosti a služby. Čisté ceny "obyčejných" mobilních telefonů, které vám
umožňují hlasovou komunikaci, se již delší dobu drží na ceně 100 USD, pod níž
poklesnout příliš nemohou, ceny "chytrých" mobilů, které kromě hlasové
komunikace umožňují i datovou - jako je využívání internetových služeb,
brouzdání na Internetu - spadly na 200 USD a drží se hluboko pod cenami
handheld počítačů, jež stále ještě přijdou na 500 USD. Každý mobilní telefon
je vlastně malé internetové zařízení, mnoho společností, mezi nimi i
Microsoft, si uvědomuje, že cesta Internetu budoucnosti je cesta bez drátů,
cesta do oblak. Budují tak jak pozemní, tak satelitní sítě umožňující
komunikaci odkudkoli kamkoli. A tak až budete stát na okraji Grand Canyonu a
paměť vašeho digitálního fotoaparátů již nedokáže pojmout další fotografie,
budete si je za několik let moci odeslat přímo z přístroje přes satelit do
vašeho PC - nebo kamkoli jinam. Očekáváme, že cena za bezdrátový přesun
jednoho megabytu dat bude ve střednědobém časovém horizontu nižší než cena za
jeho skladování na lokálních záznamových médiích.
Tři různé cesty
Načrtli jsme tři různé cesty budoucího vývoje počítačů a všechny tři nás mohou
naplňovat uspokojením. Počítače konečně přestanou být zařízeními, která sice
umí vše, ale špatně, a začnou se specializovat na specifické potřeby jejich
využití. Ale řekněte, potřebovali jsme čekat až do roku 2000?
Další zdroje informací
PC WORLD 6, 7, 8/1999
www.compaq.com
www.dell.com
www.gateway.com
www.aol.com
www.microsoft.com?