Rozdělí Evropská komise opravdu Google na dvě firmy?

25. 11. 2014

Sdílet

 Autor: Fotolia
Rozdělený Google na dvě společnosti může být skutečností. Jedna část bude provozovat vyhledávač a druhá další komerční služby. Podle představitelů Evropského parlamentu je to jednou z možností, kterou by Evropská komise mohla zvolit k vyřešení problémů s dominantním postavením americké společnosti Google na evropském trhu.

Návrh rezoluce Evropského parlamentu volá po tom, aby Komise vyřešila problémy s monopolním postavením Googlu na evropském trhu, jeho rozdělením. Parlament bude o rezoluci, která se zabývá také řadou dalších otázek, diskutovat zítra ve Štrasburku a hlasovat se o návrhu bude ve čtvrtek.

Jelikož je rezoluce stále ve fázi návrhu, její text se samozřejmě může před hlasováním změnit. A i pokud by byla přijata v současné podobě, byla by pro Komisi nezávaná, i když by na ni podle expertů vytvořila určitý tlak.

S rezolucí přišli evropští poslanci Andreas Schwab, který je členem středopravicové Evropské lidové strany a člen Liberálů Ramon Tremosa. Rezoluce volá po tom, aby Komise „zvážila uvedený návrh oddělit vyhledávače od dalších komerčních služeb, jako jedno z potenciálních dlouhodobých řešení problémů s konkurencí na trhu v tomto sektoru“.

Google, který ovládá v EU asi 90 % trhu s vyhledávači, má problém s Evropskou komisí již řadu let. Od roku 2010 probíhá šetření, podle kterého měla americká společnost ve výsledcích hledání zvýhodňovat své vlastní služby před těmi konkurenčními. Celá věc doposud nebyla rozhodnuta a komisařka Margarethe Vestagerová na počátku tohoto měsíce oznámila, že plánuje celou věc urychlit tím, že si přímo promluví s postiženými stranami.

Tremosa a Schwab včera v prohlášení uvedli, že nejsou proti Googlu jako takovému, ale proti monopolům.

„Chceme v zájmu spotřebitelů férové a neutrální vyhledávání. Rozdělení je jednou z možností, avšak my jsme navrhli několik možných řešení,“ stojí v prohlášení. Jedním z nich je mechanismus, v rámci kterého by byly komerční služby od Googlu a jeho konkurentů zobrazovány se stejnou váhou.

„Díky tomuto mechanismu by Google nemohl používat algoritmy, které v současné době používá ke zvýhodňování svých služeb. Bylo by zaručeno, že uživatelé obdrží relevantní výsledky a budou si moci vybrat z větší nabídky služeb,“ uvedli poslanci a přirovnali toto řešení k Browser Choice Screen, které Microsoft musel zavést u svého prohlížeče Internet Explorer po skončení vyšetřování Komise v roce 2009. Tato obrazovka je zobrazována ve Windows uživatelům, kteří mají nastavený Internet Explorer jako defaultní prohlížeč.

bitcoin_skoleni

Dalším řešením je přijetí nových právních regulací, které by přímo zabránily monopolnímu chování v oblasti vyhledávání.

„Je zásadní, aby konkurence v EU nebyla ničena mezinárodními internetovými společnostmi, které mají dominantní postavení,“ uvedli Tremosa a Schwab. Google se odmítl k celé věci vyjádřit.