Rozdělí Evropská komise opravdu Google na dvě firmy?

25. 11. 2014

Sdílet

 Autor: Fotolia
Rozdělený Google na dvě společnosti může být skutečností. Jedna část bude provozovat vyhledávač a druhá další komerční služby. Podle představitelů Evropského parlamentu je to jednou z možností, kterou by Evropská komise mohla zvolit k vyřešení problémů s dominantním postavením americké společnosti Google na evropském trhu.

Návrh rezoluce Evropského parlamentu volá po tom, aby Komise vyřešila problémy s monopolním postavením Googlu na evropském trhu, jeho rozdělením. Parlament bude o rezoluci, která se zabývá také řadou dalších otázek, diskutovat zítra ve Štrasburku a hlasovat se o návrhu bude ve čtvrtek.

Jelikož je rezoluce stále ve fázi návrhu, její text se samozřejmě může před hlasováním změnit. A i pokud by byla přijata v současné podobě, byla by pro Komisi nezávaná, i když by na ni podle expertů vytvořila určitý tlak.

S rezolucí přišli evropští poslanci Andreas Schwab, který je členem středopravicové Evropské lidové strany a člen Liberálů Ramon Tremosa. Rezoluce volá po tom, aby Komise „zvážila uvedený návrh oddělit vyhledávače od dalších komerčních služeb, jako jedno z potenciálních dlouhodobých řešení problémů s konkurencí na trhu v tomto sektoru“.

Google, který ovládá v EU asi 90 % trhu s vyhledávači, má problém s Evropskou komisí již řadu let. Od roku 2010 probíhá šetření, podle kterého měla americká společnost ve výsledcích hledání zvýhodňovat své vlastní služby před těmi konkurenčními. Celá věc doposud nebyla rozhodnuta a komisařka Margarethe Vestagerová na počátku tohoto měsíce oznámila, že plánuje celou věc urychlit tím, že si přímo promluví s postiženými stranami.

Tremosa a Schwab včera v prohlášení uvedli, že nejsou proti Googlu jako takovému, ale proti monopolům.

„Chceme v zájmu spotřebitelů férové a neutrální vyhledávání. Rozdělení je jednou z možností, avšak my jsme navrhli několik možných řešení,“ stojí v prohlášení. Jedním z nich je mechanismus, v rámci kterého by byly komerční služby od Googlu a jeho konkurentů zobrazovány se stejnou váhou.

„Díky tomuto mechanismu by Google nemohl používat algoritmy, které v současné době používá ke zvýhodňování svých služeb. Bylo by zaručeno, že uživatelé obdrží relevantní výsledky a budou si moci vybrat z větší nabídky služeb,“ uvedli poslanci a přirovnali toto řešení k Browser Choice Screen, které Microsoft musel zavést u svého prohlížeče Internet Explorer po skončení vyšetřování Komise v roce 2009. Tato obrazovka je zobrazována ve Windows uživatelům, kteří mají nastavený Internet Explorer jako defaultní prohlížeč.

ICTS24

Dalším řešením je přijetí nových právních regulací, které by přímo zabránily monopolnímu chování v oblasti vyhledávání.

„Je zásadní, aby konkurence v EU nebyla ničena mezinárodními internetovými společnostmi, které mají dominantní postavení,“ uvedli Tremosa a Schwab. Google se odmítl k celé věci vyjádřit.