Hlavní navigace

Rychlý Olympus "RS" - Olympus e-100rs

1. 3. 2001

Sdílet

Zvykli jsme si, že digitální aparáty Olympusu mají do jména zabudované písmeno"C", značící "Camedia". Ale v loňském roce vznikla řada "E", a každý z jejích přístrojů je v něčem...
Zvykli jsme si, že digitální aparáty Olympusu mají do jména zabudované písmeno
"C", značící "Camedia". Ale v loňském roce vznikla řada "E", a každý z jejích
přístrojů je v něčem "extra". Takže Olympus E10 je pokus o "cenově dostupnou"
jednookou zrcadlovku téměř profikvalit, aparát E-100RS má oslovit uživatele,
kteří až dosud vyčítali digitálním aparátům lenost, malou operativnost a
celkovou nevhodnost focení rychlých dějů. "Er-esko" má být rychloběžka.

Konstrukčně vychází RS z "třicettřicítky", však jsou také od sebe oba přístroje
zezadu těžko rozeznatelné. Jenže k tradičnímu tělu je připojen velmi netradiční
objektiv. Z vysokorozsahovými objektivy laboruje hlavně Sony přístroje Mavica
je mají u některých modelů už čtyři roky. Olympus jako vynikající výrobce
optiky byl v tomto směru opatrnější, a teprve u tohoto modelu přišel se
skutečnou bombou.

Objektiv má 13 čoček v 10 skupinách, ohnisková vzdálenost je 7 až 70 mm
(odpovídá 38-380 mm kinofilmového aparátu) a jeho světelnost se pohybuje od
F2,8 do F3,5. Navíc je zde digitální zoom s teoreticky až 27násobným zvětšením.

Další trumf tohoto přístroje se nachází uvnitř. Je to sekvenční focení, které
lze nastavit na rychlost 3, 5, 7,5 a dokonce 15 oken za vteřinu. Přístroj dále
"natáčí" pohyblivé sekvence ve formátu QuickTime Motion JPG v rozlišení 640 x
480 nebo 320 x 240 rychlostí 15 nebo dokonce 30 oken za vteřinu, což je víc než
standardní filmová frekvence 25 oken/vt.

Jak vidíte, je to skutečný rychlík a asi vás také zajímá, v čem je čertovo
kopýtko. Je to půlpalcový CCD, který produkuje obrázky o velikosti 1,3 MP (1
368 x 1 024 bodů). A takový počet nestačí při tisku 300 bodů na palec ani na
formát pohlednice 10 x 15 cm. CCD je to sice kvalitní v terminologii Olympusu
"progresivní" v běžné mluvě neprokládaný, ale co je to platné, kresbu vytvářejí
pixely a když jich je málo, tak komu žalovat jich není dost.

Er-esko je jasně příbuzné třicettřicítky, a pokud jde o ovládání, zdědilo od ní
důmyslně větvené menu, které je jednoduché a přehledné asi jako delta Dunaje.
Pokud se po ní budete plavit celý život, zvyknete si. Některé funkce se ale
naštěstí dají zvenčí ovládat tlačítky.


Držení, celkové ovládání

Design je zaměřen na usnadnění práce v terénu. Pravá část těla přístroje je
obložena gumou s protiskluzovou úpravou, gumou je potažena i část objektivu
(ten nemá žádné otočné prstence, např. pro ostření i manuální ostření se děje
elektronickou cestou). Příjemná je i gumová mušle na hledáčku konečně se tato
výborná pomůcka objevila na digitálním aparátu!


Digitální zoom expozice

Er-eska je první aparát, který mě svým digitálním zoomem příjemně překvapil. Už
to je solidní, že přístroj upozorní, že když jsme v režimu digitálního zoomu.
Díky indikátoru v hledáčku vždy přesně víme, jak na tom s naším zoomováním
jsme. Obrazová kvalita takto pořízeného snímku je velmi slušná, spíš než
degradaci kresby jsem pozoroval nárůst šumu. Každopádně snímky pořízené
ohniskem s ekvivalentem 760 mm jsou vždycky nějak speciální a nečekáme od nich
řezavě ostrou kresbu.

Oproti 3030 je ovládání expozice značně vylepšeno. Pro volbu jednotlivých druhů
manuálního ovládání (priorita clony, času, plný manuál) už nemusíte do menu a
každá tato možnost (plus programy) je volitelná kolečkem (voličem režimů).
Expoziční hodnoty vidíte v hledáčku (ev. na LCD displeji) a jakmile je expozice
chybná, hodnota je červená a ukáže se tam šipka naznačující, který směr vede k
nápravě (tedy např. červená 2,8 s šipkou nahoru naznačuje nebezpečí
přeexpozice, a je tudíž třeba více clonit). A jelikož jde o rychloběžku,
nepřekvapí nás maximální expozice 1/10 000 vteřiny.


Rychlejší než stín

Na konec jsem si nechal specialitu, tedy funkci, kvůli které se o er-esce tolik
mluví. Je to sekvenční focení. Samo o sobě není sekvenční focení žádnou
novinkou, ale ve své cenové třídě jen er-eska dokáže pořídit za vteřinu patnáct
fotek v plné 1,5MP velikosti (a taky sedm a půl, pět a tři).

Skutečně senzační novinkou tohoto přístroje, kterou pokládám za zlomově
významnou inovaci, je funkce PRE-CAPTURE, čili předběžné snímání. Jde o to, že
v tomto režimu stačí namáčknout spoušť, a aparát začne do své vnitřní paměti
ukládat snímky v rozmezí od jednoho do pěti. Jakmile spoušť domáčknete, aparát
exponuje a zapíše na kartu všechny snímky, které momentálně byly ve vnitřní
paměti plus ten, který jste nafotili stisknutím spouště.

Znamená to, že se eliminuje zpoždění spouště, které je, bohužel, u této
rychloběžky zřetelné, asi 0,75 sec. Praktiky se vám tedy nemůže stát, že byste
něco zmeškali, protože aparát fakticky fotí dřív než vy, jenomže si "pamatuje"
maximálně pět po sobě jdoucích snímků.

A co je už zcela senzační v tomto režimu nemusíte fotit jen jednotlivé snímky,
ale i sekvenční sérii.

Vidím zde jedinou vadu na kráse nejdelší čas při tomto režimu je třicetina.
Pravda, dá se předpokládat, že tohoto režimu použijete pro snímání rychlých
dějů, a tam je třicetina tak jako tak příliš dlouhý čas.


Shrnutí

Olympus E-100RS je pozoruhodná novinka, která si určitě najde svůj segment na
trhu. Hlavní význam vidím v tom, že naznačuje trend. Je jasné, že zoom 1:10
plus použitelný digitální zoom je to, co potřebujeme, přičemž delší zoom je pro
běžné použití zbytečný. No a výkonná vnitřní paměť a s ní spojená funkce
pre-capture, ta bude jistě brzy samozřejmostí u každého lepšího aparátu.


Olympus Camedia E-100RS

funkce "pre-capture"
vynikající zoom
Cena vč. DPH: 62 590 Kč

K testu zapůjčila firma: Olympus C&S, V Jirchářích 10, Praha 1