S.T.A.L.K.E.R: Oblivion Lost

1. 2. 2004

Sdílet

Vydání očekávaného mixu akce a RPG S.T.A.L.K.E.R se nezadržitelně blíží a na veřejnost prosakuje spousta dalších, stále zajímavějších informací. Pojďte společně s námi nahlédnout do tajemné zóny v okolí černobylské elektrárny po jejím druhém výbuchu.
Radioaktivní spad, polorozpadlé domy a mrtvolné ticho. Taková je atmosféra panující v okolí nechvalně známé ukrajinské vesničky Černobyl. Co se však skrývá v temných zákoutích zdánlivě pusté krajiny? Na tuto otázku by nám mohla odpovědět alternativní budoucnost odehrávající se v připravované akční hře S.T.A.L.K.E.R: Oblivion Lost.

Ambiciózní titul z dílny ukrajinského vývojářského studia GSC Game World jsme vám představili již v březnovém GameStaru. Od té doby však vývojáři vypustili do světa spoustu nových informací, a nutno říci, že se jejich projekt stává v našich očích čím dál tím zajímavějším.

Nukleární výbuch

Na úvod si stručně připomeňme tajemný příběh. Po výbuchu jaderné elektrárny Černobyl byla okolní kontaminovaná zóna neprodyšně uzavřena a vylidněna. Jenomže v roce 2006 se nad oblastí znovu rozlila jasná záře a zemí otřásla další ničivá exploze. Na veřejnost začaly prosakovat informace o tajné vědecké základně Černobyl-2, v níž měl údajně probíhat vývoj nových technologií pro supermoderní zbraně. Jakmile se po letech situace částečně stabilizovala, začali do zóny proudit vědci, vojáci a hlavně dychtiví dobrodruzi hledající bohatství, slávu a tajuplné artefakty. A právě jedním z takových dobrodruhů, jimž se přezdívá „stalkeři“, se stanete také vy.

Tento příběh perfektně zapadá do scénáře hry, která se na první pohled tváří jako nefalšovaná 3D akční střílečka okořeněná prvky survival hororu. Autoři ovšem o svém díle hovoří jako o kombinaci akce a RPG, ačkoliv do něj nehodlají začlenit žádný postupný vývoj hlavní postavy. V jaké podobě tedy bude S.T.A.L.K.E.R obsahovat tzv. roleplaying? Tvůrci sázejí hlavně na samostatně žijící svět, jehož nedílnou součástí se má každý hráč stát. Interakce s prostředím, chytlavá atmosféra i zajímavý příběh mají zajistit, abyste se cele vžili do role hlavního hrdiny příběhu.

Součástí interakce s prostředím bude komunikace s různými NPC postavami. Ať už potkáte šejdířské obchodníky, cvičené vojáky nebo konkurenční stalkery, vždy se připravte na to, že každý jedinec má vlastní zájmy a bude se k vám podle toho chovat. Postavy se rovněž dokáží přizpůsobit momentální situaci – držíte-li v ruce samopal AK-47 a potkáte vyjeveného chlápka s pistolkou, bude s vámi ochotně spolupracovat a úlisně se snažit alespoň na čas se vám zalíbit, ačkoliv by vás za normálních okolností s chutí prošpikoval olovem. Stejně tak obchodníci využijí jakékoliv záminky, aby vás mohli obrat o poslední halíř (nebo kopějku?).

Krev a vodka

Největší pozornost je samozřejmě věnována hlavnímu hrdinovi, jehož osobu charakterizují tři základní vlastnosti – krev, únava a hlad. V ukazateli krve není zobrazena pouze hodnota vašich hit pointů, ale poznáte z něj, do jaké míry je váš organismus zasažen nebezpečnou radiací. Únava samozřejmě roste při namáhavém běhu, a pokud na zádech nesete váhu přesahující osobní limit čtyřiceti kilogramů. A ať se vám to líbí nebo ne, váš stalker si musí dát občas trochu oraz a dosyta se nadlábnout. Šťavnaté steaky se však v kontaminované oblasti konat nebudou, a tak se vaše virtuální břicho bude muset spokojit s jakýmkoliv živočichem, kterého ulovíte. Zasytí vás nejen všudypřítomné krysy, ale také poněkud „čistější“ ptáci, jež dokážete s trochou přesné mušky sestřelovat z oblohy.

Kvalita masa ze živočichů přežívajících v tamních tvrdých podmínkách však normám Evropské unie nejspíš vyhovovat nebude, takže pokud spořádáte kdejakého zmutovaného prasopsa, můžete se snadno přiotrávit radioaktivním svinstvem. V takovém případě musíte rychle aplikovat příslušné detoxikační pilulky nebo účinný ruský lektvar proti všem bolestem – vodku.

Kontaminovaná zóna

Ve hře budete postupně prozkoumávat území o rozloze úctyhodných 30 km2, přičemž hra nabízí absolutní volnost pohybu. Autoři se snažili o co nejautentičtější ztvárnění Černobylu a jeho okolí, a dokonce dvakrát tuto oblast navštívili, aby si pořídili vlastní podrobnou fotodokumentaci, podle níž tuto část Ukrajiny převedli do počítače. Samozřejmě, že si prostředí lehce přizpůsobili svému příběhu a dali mu nádech postapokalyptického světa. Z opuštěných polorozpadlých domů přímo čiší ponurá atmosféra plná strachu a napětí.
Krajina v okolí Černobylu tedy nepřipomíná žádnou rajskou zahradu, proto si budete muset na každém kroku dávat pozor, kam šlapete. Hutná mlha snášející se k ránu na střechy domů ve vás vzbudí namísto romantických citů smrtelné záchvaty kašle, a pokud se nějakým nedopatřením připletete do oblaku radioaktivního spadu, dejte si rovnou vytisknout parte. A kdyby vás náhodou štěstěna před smrtí uchránila a stačili byste spolknout detoxikační pilulky, pro jistotu zapomeňte na plození vlastních potomků, protože příroda bývá v takovýchto případech krutá.

Vedle těchto smrtelně nebezpečných míst narazíte v Černobylu také na území s narušenou gravitací, která pro vás někdy mohou znamenat výhodu v boji nebo v dalším postupu hrou. Každopádně jakmile se ke všem podobným místům přiblížíte, obraz se zbarví do černo-bíla, což by mělo dotvářet už tak dost ponurou atmosféru.

Rychlý přesun po rozlehlých lokacích zajistí různé dopravní prostředky. Řízení motorových vozidel sice už není u současných akčních her žádnou výjimkou, ale určitě dokáže výrazně zpestřit celkovou hratelnost. V Oblivion Lost se slzou v oku zavzpomínáte na dobu oprýskaného Moskviče, terénní Lady Nivy, s níž si většina z nás spojí seriál Návštěvníci, nebo nezničitelného nákladního vozu Kamaz, který společně s Tatrou v současnosti dominuje rallye Paříž–Dakar.

Vzhůru na mutanty

Jako v každé správné akční řežbě budou i v Oblivion Lost nejdůležitějším nástrojem pro vyjednávání zbraně. Nejvýraznější část arzenálu tvoří moderní výrobky převážně východní provenience. Autoři slibují ve finální verzi třicet nejrůznějších nástrojů na zabíjení, od pistolí přes automatické pušky (mezi nimiž nechybí ani oblíbený samopal AK-47) až po těžkotonážní raketomety. Ve výbavě těch nejmazanějších stalkerů by také neměly chybět zajímavé speciality v podobě zbraní s gravitačním, psychotropním, telekinetickým či telepatickým účinkem.

Za takovýto arzenál budete autorům velmi vděční, neboť na vás čeká celá řada dotěrných nepřátel. Agresivní mutanti jsou pouhým začátkem. Nejhorší souboje se odehrají při střetech s ostatními stalkery, kteří utvářejí různé frakce a útočí koordinovaně ve skupinkách. Díky propracovanému systému umělé inteligence se spolu domlouvají, nevrhají se bezhlavě přímo do rány a dokáží přivolat pomoc nejen z blízkého okolí, ale klidně se rovnou spojí vysílačkou se svým velitelstvím. Během soubojů s nepřáteli by měla plnit významnou roli též schopnost telepatie.

Pastva pro oči

Technická kvalita hry si ničím nezadá s očekávaným akčním hitem Half-Life 2. Vlastní grafický engine nazvaný X-Ray precizně využívá veškerých funkcí nejmodernějších 3D karet. Podle dostupných obrázků i záběrů z technologického dema se můžeme těšit na detailní modely postav, propracovanou fyziku prostředí i nebývale realistické nasvícení scény a potažmo věrné zpracování všech světelných efektů.

Co tedy všechny tyto vymoženosti nakonec ve výsledku konkrétně dovolí? Měli jsme možnost vidět realistický pád mrtvoly z vysokého stožáru, kdy se tělo věrně odráželo a zpomalovalo o několik překážek, a rovněž pohyb postav, který si se skutečností v ničem nezadá. Velmi efektní je také hra světel a stínů na lesklém povrchu kachlíků v místnosti. Kromě toho bude do hry implementováno střídání dne a noci, kdy se okolí ponoří do temnoty (doufejme, že tato skutečnost hře nijak neuškodí a po setmění budete mít stejnou šanci na úspěch jako ve dne). První S.T.A.L.K.E.R se zkrátka po grafické stránce stane velkým konkurentem druhého Half-Lifu i třetího Doomu.


S.T.A.L.K.E.R: Oblivion Lost se řadí k nejnadějnějším projektům, které by se měly v příštím roce objevit. Spojuje se v něm ponurá atmosféra, originalita herního konceptu i tajuplný příběh, který se dokonce může pochlubit až osmi různými zakončeními odvíjecími se podle nastavené obtížnosti a chování ve hře. Jestliže se tedy autorům podaří ze všech zmiňovaných vlastností vytvořit komplexní celek, máme se vskutku na co těšit.

Autor článku