S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

4. 6. 2007

Sdílet

Otevřený svět, velká herní svoboda, řada nepovinných úkolů, spolupráce a dialogy s NPC, hutná atmosféra, bohatý inventář. Myslíte, že musí jít nutně o RPG? Podrobnosti společně se soutěží o 5 originálek najdete v naší recenzi.
Otevřený svět, velká herní svoboda, řada nepovinných úkolů, spolupráce a dialogy s NPC, hutná atmosféra, bohatý inventář. Myslíte, že musí jít nutně o RPG?

Hra S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl se svým způsobem stala legendou ještě před vlastním vydáním. Dlouhá léta se totiž pravidelně umísťovala v různých přehledech a žebříčcích nejočekávanějších, ale také nejodkládanějších her, a dokud to herní novináře nepřestalo bavit, chrlili na čtenáře také jedno preview za druhým. Nyní, počítáme-li dobře, po dlouhých šesti letech, se akční titul s prvky sci-fi žánru konečně dostává na pulty obchodů.

Jelikož je jasné, že 99% čtenářů si dříve nežli samotný text recenze stejně přečetlo finální verdikt, můžeme vám s klidným svědomím říci, že Stín Černobylu je povedenou first-person střílečkou. K dokonalosti mu však chybí ledacos a ti z vás, kteří bezmezně věřili všem slibům vývojářů, mohou být i zklamáni. I tak ale rozhodně stojí za to ponořit se do temné atmosféry částečně postavené na nápadech bratrů Strugackých a jejich novele Piknik u cesty. A nevtáhne vás pouze příběh, ale rovněž herní svět jako takový, který kromě hlavního děje nabízí i několik multiplayerových módů.

Bylo nebylo...
Ukrajina, Černobyl, dvacet let po katastrofě v jaderné elektrárně. V okolí místa havárie se začínají působením změněných přírodních podmínek objevovat různé artefakty s nezvyklými vlastnostmi, předměty, které jsou na černém trhu hodně ceněné. Novodobí lovci pokladů – stalkeři – se do tajuplné a nebezpečné Zóny vydávají s nasazením vlastního života, aby urvali něco z jejího bohatství. Je to ale opravdu loterie, jelikož v Zóně číhají různí mutanti a nebezpečná stvoření posílená a znetvořená radiací, a také různé přírodní anomálie, které zabíjejí s větší jistotou než kulka. Některé části Zóny navíc hlídají vojáci, jinde se zase pohybují nepřátelští stalkeři, kteří v rámci konkurenčního boje bez milosti zlikvidují každého, s kým by se museli dělit o bohatství skrývající se v artefaktech.

Neoriginální začátek
Hlavní hrdina je pochopitelně jedním ze stalkerů. Příběh začíná probuzením po bouračce, vy si samozřejmě na nic nepamatujete, jen na ruce nacházíte výmluvné tetování a ve svém elektronickém diáři poznámku o jakémsi Střelci. Ztráta paměti je sice hodněkrát obehrané klišé, na druhou stranu nabízí dostatek prostoru pro odkrývání vlastní minulosti i různých souvislostí a také pro nesčtená překvapení. Hlavní příběh není striktně lineární (hra má dokonce i několik různých konců), a docela záleží na tom, co všechno se rozhodnete zjistit. K dohrání příběhu jako takového totiž není nutno prosmýčit každý kout mapy, ale stačí jen plnit hlavní úkoly. Takový postup by vás ovšem ochudil o mnoho zážitků a navíc byste se při akci hodně zapotili. Výhodnější – zejména zpočátku – je řešit různé nepovinné zakázky a vedlejší úkoly, což je zaručená cesta k lepšímu vybavení a výzbroji.

Přežijí jen nejsilnější
Spolehlivý ochranný oblek, kvalitní zbraň a zásoba medikitů, to je společně s ostražitostí, opatrným postupem a rychlou reakcí jediná záruka přežití. A leckdy ani to ne. Hra je zvláště při volbě střední či vyšší obtížnosti místy poměrně dost těžká a nebezpečí číhá leckde. Umělá inteligence protivníků je místy docela kvalitní; protivníci se dokáží krýt nebo vás i obejít a překvapit z nečekaného směru. Zároveň si na vás slabší nestvůry většinou netroufnou osamocené, ale jen ve větším počtu. AI přesto dokonalá není, stalkeři – ať už přátelští, neutrální či nepřátelští – občas úplně v klidu nakráčejí do nějaké anomálie a nechají se rozcupovat na kusy. Jindy zas protivníci trochu tupě naběhnou před hlaveň vaší zbraně nebo se snaží střílet skrze zeď.

Rozlehlé lokace
Atmosféře docela škodí nahrávání jednotlivých lokací. Sliby autorů, že půjde o jeden celistvý herní svět, zůstal jen na papíře, i když slibovanou rozlohou – dle vývojářů kolem třiceti kilometrů čtverečních – hra disponuje. Tedy alespoň dle našich dojmů, s krokometrem jsme to skutečně netestovali. S rozlehlým herním světem by měl jít ruku v ruce rychlý způsob přepravy, kterého se ovšem nedočkáme, jelikož ani slibované dopravní prostředky ve hře nenalezneme. Na světě ale už je několik amatérských modifikací, které „přibližovadla“ do hry implementují. Nainstalovat si je můžete třeba z našeho DVD.

RPG nebo střílečka?
Už před několika lety, v době postupného vypouštění informací, o hře některá média psala jako o „RPG bez RPG prvků“. Ono to vlastně docela sedí, pokud těmi RPG prvky myslíme vývoj vlastností a dovedností postavy. Nějaké levelování zde skutečně nenajdeme, na druhou stranu si postupně budete vylepšovat svojí výstroj, zahánět jídlem hlad, léčit si zranění lékarničkami a obvazy, můžete prozkoumávat rozlehlý světa a zhusta si popovídáte s různými NPC charaktery, kteří vám do cesty přijdou jinak než při přestřelce. S lidmi pohybujícími se po Zóně můžete obchodovat (i když je to leckdy dost k ničemu), vyzvíte zajímavé informace a hlavně často dostanete nějaký nepovinný úkol. „Vedlejšáků“ najdete skutečně požehnaně a při jejich plnění oceníte solidní navigaci ve vašem PDA. Nepříjemně zdlouhavý je však již zmiňovaný náročný přesun, protože po splnění úkolu na jednom konci mapy leckdy musíte odměnu vyzvednout na opačné straně Zóny. A to nějaký čas zabere, zvlášť proto, že při nahrávání jednotlivých částí herního světa se znovu objevují někteří nepřátelé a jenom cesta – i bez plnění úkolů – je občas dost náročná i v pozdějších fázích hry, kdy již máte solidní vybavení.

Česky i rusky
Tuzemské hráče jistě potěší kvalitní český překlad všech textů ve hře, přičemž se lokalizačnímu týmu podařilo zachovat ostrý ráz dialogů, ve kterých herní postavy zoufalou situaci rozhodně nekomentují výrazy typu „No toto, to je ale nepříjemné!“. A ani nevadí, že při čtení českých textů budete poslouchat ruský dabing; ba naopak, možná vám to nevlídnou černobylskou Zónu ještě více přiblíží.

Skvělá atmosféra
Na technickém zpracování je znát neustálé odkládání. A to ve zlém i v dobrém. Třeba některé textury a další grafické prvky rozhodně nejsou „up to date“, což zamrzí. Na druhou stranu se dlouhé práce vyplatily zejména v oblasti designu, který je úžasný. Titul na hráče vyloženě dýchá atmosférou zmaru a katastrofy. A to ani nemluvíme o strašidelném pocitu v noci nebo za bouřky (nebo ještě lépe v noci za bouřky). Propracované efekty si sice ukrojí slušnou porci výpočetního výkonu vašeho počítače, ale máte-li nadupané železo, budete mít dojem, že se po Zóně opravdu sami pohybujete. Atmosféra – místy docela hororová – je nejsilnější zbraní tohoto titulu a už kvůli ní rozhodně stojí za to se do nebezpečné Zóny vydat. Někteří hráči ale možná budou frustrovaní místy dost vysokou obtížností či zdlouhavými pochody mezi důležitými místy.

Jiří Sládek (autor je manažerem magazínů portálu Centrum.cz)

Hodnocení: 8,7
Žánr: radioaktivní akce
Výrobce: GSC Game World
Vydavatel: THQ
Distributor pro ČR: CD Projekt
Lokalizace: titulky
Cena: 999 Kč
Multiplayer: ano
Internet: www.stalker-game.com