S vlastním počítačem do práce? Jen v 7 % českých firem

29. 9. 2016

Sdílet

 Autor: Panasonic
Snadnější únik dat, bezpečnostní incidenty a komplikovanější správa počítačů - to jsou hlavní hrozby, které čtyřem pětinám českým firem brání ve větším využívání soukromých počítačových zařízení pro pracovní účely.

Zaměstnavatelé jsou při zavádění konceptu BYOD (Bring your own device) nadále obezřetní a trend využívání soukromých počítačových zařízení se středním a velkým firmám v ČR stále spíše vyhýbá: podporuje jej pouhých 7 % firem. Další 3 % firem s BYOD sympatizuje a chtějí trend podpořit v horizontu příštího roku, dalších 10 % firem zaujalo vyčkávací pozici a doposud se nerozhodlo. Data o konzervativním přístupu českých firem v oblasti BYOD přinesl průzkum společnosti Intel zorganizovaný mezi 150 firmami v České republice.

„České firmy z kategorie nad sto zaměstnanců i po třech letech, kdy se mluví o využívání svého vlastního zařízení na pracovišti, důkladně zvažují všechna pro a proti, které by jim BYOD přineslo. Co se ale týče využívání mobilních počítačů typu notebook či tablet, převládá dlouhodobá nedůvěra, podle ředitelů IT celá řada soukromých zařízení zaměstnanců stále nesplňuje požadavky na firemní bezpečnost a správu IT,“ říká Pavel Svoboda, marketing a PR manažer společnosti Intel.

Mezi hlavní důvody, proč je zapojení zaměstnaneckých počítačů ze strany českých IT profesionálů přijímáno obezřetněji, patří otázky firemní bezpečnosti.

„Koncept BYOD je nepochybně zásahem do firemní infrastruktury a manažeři firemního IT v něm vidí riziko pro jednotné bezpečnostní standardy firem,“ uvádí Pavel Svoboda.

Největší obavy u firemních správců IT vzbuzuje možnost snadnějšího úniku firemních dat (stupeň 8,23 z celkem 10bodové škály) společně s bezpečnostními incidenty (8,17). Velké otazníky mají CIOs také v souvislosti s komplikovanější správou IT (7,34) a servisem. I poměrně běžné úkony, jako je aktualizace a správa softwaru, případně oprava notebooku či tabletu, se mohou stát velkou výzvou pro chod firmy a efektivitu zaměstnance.

Otázky typu, zda by v případě poruchy šel do běžného servisu a zaměstnanec ho neměl řadu dní k dispozici, u IT manažerů vzbuzují velkou nejistotu. Delší lhůta oprav je proto považována za další reálné riziko konceptu BYOD (6,45). Všechna rizika, která s sebou BYOD nese, je potřeba řešit předem při jasném nastavení pravidel hry ve firemních směrnicích. Celý proces není silnou stránkou firem soudě podle toho, že přípravu relevantních směrnic považují manažeři podnikového IT spíše za problém (5,86).

ICTS24

S ještě větší nedůvěrou pohlížejí na to, že BYOD přinese zaměstnancům možnost častěji na soukromých zařízeních vyřizovat soukromé záležitosti (6,75). V mobilnějším světě, který zavádění BYOD umožňuje, zaměstnanci mohou sami rozhodovat o tom, jakým způsobem skloubí práci a soukromí, naopak od nich vyžaduje větší zodpovědnost, že těmto požadavkům dostojí.

Naopak největší možný přínos zavádění BYOD do firem respondenti z řad manažerů IT v průzkumu společnosti Intel vidí ve větší spokojeností zaměstnanců (4,49), úsporách firemních nákladů za nákup počítačů (4,23) a větší produktivitě zaměstnanců, jejichž výkon umocňuje důvěrná obeznámenost s prostředím počítače a jeho aplikacemi (3,93).