V prvních dnech internetu neexistovalo mnoho internetových aplikací. Programy se naopak téměř výhradně vytvářely pro operační systémy Windows, Linux nebo MacOS.
Co se dozvíte v článku
Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?
„Dodání softwaru“ často znamenalo zkopírování binárního souboru na server nebo vytvoření instalátoru Windows a jeho zpřístupnění přes disk CD-ROM, aby ho bylo možné prodávat ve fyzických obchodech.
Vydání nové verze byla událost s periodou rok či ještě déle. Vývojové cykly se v nejlepším případě měřily v týdnech a čas mezi nalezením chyby a dodáním opravy se často měřil v měsících. Vydání byla monolitická a musela být co nejblíže k dokonalosti, protože příležitosti k dodání oprav chyb byly vzácné a bylo obtížné jen je zajistit.
V současné době se vše děje podstatně rychleji, zejména v případě softwarových aplikací dodávaných ve formě služby (SaaS, Software as a Service), což tvoří významnou část současného vývoje.
Aplikace SaaS obvykle mají backendové rozhraní API, komunikující přes formát JSON s nějakým druhem prohlížeče. Mohou také komunikovat s nativními aplikacemi v telefonech Apple a Android, ale druh zařízení, na kterém taková aplikace běží, postupem doby přestává být důležitý.
Ať už je rozhraní jakékoli, je celý přístup dramatickou změnou vůči klasicky distribuovaným aplikacím pro platformy Windows a Mac. Aplikace SaaS lze opravit, zaktualizovat a nasadit řádově v minutách namísto měsíců. Koncept SaaS zásadně změnil způsob, jak se software vyvíjí a dodává.
Proč se tedy aplikace SaaS staly tak žádanými a úspěšnými? Existují pro to čtyři základní důvody:
- Vývojové týmy mají kontrolu nad veškerým spouštěním kódu.
- Kód běží v přísně definovaném, vysoce kontrolovaném prostředí.
- Dodání může být okamžité a časté.
- Týmy mohou sledovat, jak jejich zákazníci software používají.
Kód patří nám
Ve světě s konceptem klient-server jste uvnitř společnosti napsali a sestavili kód, ale pak jste jej vypustili do „divočiny“, kde se spouštěl na kdovíjakých počítačích, operačních systémech a konfiguracích.
Samozřejmě že všechno běželo na systémech Windows a Mac, ale tyto počítače se různě lišily a jako vývojář jste měl malou kontrolu nad způsobem spouštění kódu a konfigurace aplikací.
Pokud existovalo mnoho nastavení aplikace, mohli uživatelé aplikaci nastavit způsobem, který jste jako autor nikdy nepředpokládal, a dokonce ani nepovažoval za možný.
S příchodem SaaS už žádný kód do divočiny neputuje. Backendové aplikace SaaS běží zcela pod kontrolou tvůrce a v prostředích, která konfiguruje, reguluje, a dokonce mění podle potřeby. Kód rozhraní (front-endu) také sídlí na jeho serverech a dodává se podle požadavků a spouští v omezeném počtu webových prohlížečů.
Definované prostředí
Ano, v současnosti existuje relativně mnoho prohlížečů, ale jejich počet je konečný a prohlížeče jsou z velké části známé a testovatelné prostředí. Aplikace SaaS tak přicházejí do kontaktu s omezeným počtem spouštěcích prostředí, což umožňuje vývojovým týmům testovat důkladněji, než by bylo možné při klasickém distribučním modelu.
Problémy stále existují v důsledku mnoha rozdílných telefonů Android, ale vývojáři stále častěji dodávají své aplikace prostřednictvím řešení založených na prohlížečích, takže se zmenšuje problém mnoha různých fyzických zařízení provozujících mnoho rozličných verzí vašeho softwaru.
A nyní, když Internet Explorer už odešel do důchodu, odvádějí zbývající prohlížeče velmi dobrou práci při implementaci standardů, které usnadňují každodenní vývoj webových aplikací.
Okamžité a časté dodávání
Aplikace SaaS také výrazně eliminují obavy, že by zákazníci mohli trpět v důsledku existence zásadní chyby, která by se nacházela v dodaném softwaru a neexistoval by žádný způsob její opravy po dobu týdnů či měsíců.
Dny či týdny dodávání patche do nainstalovaného produktu se dostaly na vedlejší kolej. Pokud katastrofická chyba proklouzne vývojovým potrubím až do produkčního prostředí, můžete se o ní dozvědět, jakmile se projeví.
Zároveň můžete okamžitě podniknout kroky – vrátit se zpět k dobře fungující verzi, nebo funkci nepropagovat, a to prakticky ještě předtím, než si něčeho vaši zákazníci vůbec všimnou. Chybu lze často opravit a odpovídající patch dodat během několika minut namísto měsíců.
A nejsou to jen chyby. Nové funkce už nemusejí dlouho čekat ve skladu na příští velké vydání. Bývalo to tak, že pokud jste v prvních několika týdnech po velkém vydání vytvořili novou funkci, musela čekat měsíce, než se mohla dostat k zákazníkům.
Nyní může aplikace SaaS představit klientům novou funkci okamžitě, kdykoli tým uzná za vhodné.
Úplná pozorovatelnost
Protože aplikace SaaS běží v omezené sadě prohlížečů, je mnohem snadnější sledovat, co se děje v provozním prostředí. Nástroje jako Datadog a Dynatrace umožňují sledovat vše, co se děje uvnitř vaší aplikace.
Monitorování chyb pomocí nástrojů, jako je Rollbar, může ohlašovat problémy klientů, když nastanou, což dramaticky zkrátí váš průměrný čas, než problém jako vývojář zaznamenáte.
Pozorovatelnost se tak v důsledku stává záležitostí reálného času na rozdíl od něčeho, co by nastávalo nepřímo, když by problémy ohlašovali zákazníci.
Aplikace běží v zařízeních připojených k internetu, ať už jde o počítač s prohlížečem nebo mobilní zařízení, a proto mohou problémy snadno ohlásit a uvést u toho podrobnosti o způsobu používání aplikace a okolnostech.
Znejte svého zákazníka
Ve světě klient-server tradiční softwarové společnosti chtěly poznat své zákazníky, a přitom neznaly ani to, co se softwarem dělají a jak často ho používají. Mohli jste jako zákazník doslova koupit software, nainstalovat ho a používat, aniž o tom kdokoli věděl.
Aplikace SaaS naopak umožňují vidět téměř všechno, co uživatelé s aplikací dělají. Jejich data jsou uložená na serverech provozovatele a ten může vidět, co teď dělají, i historii toho, co dělali v minulosti.
Není to sledování velkým bratrem ani hrozba pro soukromí zákazníků. Aplikace SaaS totiž osobní citlivé informace neukládají. Sledování chování zákazníků spíše umožňuje firmám SaaS více spolupracovat s klienty a pomáhat jim lépe vidět skutečnou hodnotu produktů zkoumáním jejich vzorců využívání a dat.
Výsledkem je, že lze sloučit informace o aktivitách zákazníků a následně zaměřit vývoj na oblasti, které vykazují intenzivní využívání. Můžete vidět, jak klienti produkt používají, a jak ho naopak nepoužívají (pak jim můžete pomoci užívat produkt lépe).
Video ke kávě
Máte čas na rychlé a informativní video?
Lze jim třeba ukázat, kde používají osvědčené postupy a kde to ještě nedělají. Úsilí vývojářů se přizpůsobí zákazníkům, kteří potřebují pomoc.
Znalost, kdo jsou vaši zákazníci a jak váš produkt používají, má cenu zlata a aplikace SaaS ji dnes nabízejí. To vede k lepším výsledkům pro vývojáře i jejich zákazníky. SaaS není jen lepší způsob, jak dodávat software, ale také způsob, jak vytvářet software lépe vyhovující potřebám uživatelů.
Computerworld si můžete objednat i jako klasický časopis. Je jediným odborným měsíčníkem na českém a slovenském trhu zaměreným na profesionály v oblasti informačních a komunikačních technologií (ICT). Díky silnému zázemí přináší aktuální zpravodajství, analýzy, komentáře a přehledy nejnovejších technologií dříve a na vyšší odborné úrovni, než ostatní periodika na tuzemském trhu.
Obsah Computerworldu je určen odborníkům a manažerům z firem a institucí, kteří se podílejí na rozhodovacím procesu při nákupu ICT technologií. Jednotlivá čísla si můžete objednat i v digitální podobě.
Chcete si článek přečíst celý?
Tento článek je součástí exkluzivního obsahu pouze pro odběratele našeho newsletteru.
Přihlaste se k odběru newsletteru a my vám do mailu pošleme odkaz na celý článek.