Samořídící automobily od Googlu budou mít volant

25. 8. 2014

Sdílet

 Autor: © Google
Prototypy automobilů od Googlu, které se po cestě pohybují bez zásahů své posádky, byly představeny s pouhými dvěma tlačítky – stát a jet. Kvůli novým pravidlům kalifornského úřadu pro motorová vozidla však americká společnost bude nakonec muset do svých vozů přidat minimálně volant a brzdu.

Nová směrnice, která začne platit od poloviny září, se týká bezpečnostních prvků a systémů, které musejí při testování ve státě Kalifornie autonomní automobily obsahovat. Nově jsou upraveny procedury pro hlášení nehod, složení zálohy pro případ nehod ve výši pěti milionů dolarů (v přepočtu sto milionů korun) a stanovena je i řada omezení týkajících se toho, kdo může tyto automobily testovat. Nutné je například to, aby řidič seděl na standardním místě řidiče a „byl schopen ihned převzít ruční řízení vozidla“ v případě, že automatické systémy selžou.

Úřad pro motorová vozidla dále potvrdil, že aby vyhovovaly novému nařízení, musejí být dodatečně opatřeny brzdou a volantem i současné prototypy autonomních automobilů, v nichž jsou pouze dvě fyzická tlačítka a dotykový displej. „Díky novým předpisům budou moci naši řidiči autonomní automobily testovat, avšak v případě potřeby budou moct i nadále vozidlo ovládat,“ uvedla mluvčí Googlu pro Wall Street Journal.

Kromě zmíněných novinek musejí společnosti, které chtějí testovat automobily, úřadu pro motorová vozidla každoročně podávat zprávu o průběhu tohoto testování a zaplatit poplatek ve výši 150 dolarů pro testování až 10 vozidel s 20 licencovanými řidiči. Na autonomní motocykly si navíc budeme muset ještě nějaký čas počkat, jelikož je americké zákony zakazují. A co více, „řízení“ samotného automobilu, který se sám ovládá, pro běžné smrtelníky bez licence zatím není možné.

Pro udělení licence řidiči musejí vlastnit řidičský průkaz pro motorové vozidlo po dobu tří let, nemít v rámci bodového systému udělen více, než jeden bod, nemít v posledních deseti letech záznam o jízdě pod vlivem alkoholu a nemít v historii rejstříku trestů záznam, podle kterého někdy v minulosti nějakou osobu při jízdě za volantem zranili.

ICTS24

S tím, jak se blíží začátek testování autonomních vozidel v běžném provozu, se také na veřejnosti objevuje čím dál více informací o tom, jak tyto automobily budou fungovat. Zatím se ví to, že zatímco prototypy Googlu budou moci jet maximální rychlostí 40 km/h, speciální verze SUV Lexus bude podle agentury Reouters v případě potřeby schopná jet až 55 km/h.