Hlavní navigace

Shrek the Third

15. 8. 2007

Sdílet

Je zelený, je nechutný a je tu už potřetí. Kdo to je? Přece Shrek! Jaké trable ho čekají tentokrát v jeho velebném močálku?
Shrek The Third

Je zelený, je nechutný a je tu už potřetí. Kdo to je? Přece Shrek! Jaké trable ho čekají tentokrát v jeho velebném močálku?



Zhruba před šesti roky jsme měli možnost zhlédnout film pojmenovaný Shrek. Samozřejmě byl plný svěžího vtipu i nějakého toho kvalitního příběhu. Úspěch filmu pochopitelně přinesl pokračování, avšak jak čas plynul, docházely také nápady. Sestupnou tendenci v kvalitě zaznamenaly rovněž herní adaptace, a proto třetí díl řada hráčů vyhlížela poněkud skepticky. Nejnověší Shrek vtrhnul do kin v květnu a zdaleka nebyl tak úspěšný, jako jeho předchůdci. To samé lze bohužel konstatovat i o počítačovém zpracování Shrek The Third, které rozhodně teorii o špatných hrách podle filmů nevyvrátí.



Zlobr málem králem
Znalci Shreka už vědí, že si tento obtloustlý zelený sympaťák vzal za ženu princeznu Fionu. Jenomže když král Herold ve druhém dílu zemřel, musel ho někdo nahradit. A kdo jiný by to měl být, než manžel královské dcery? To je pro Shreka opravdová tragedie. On (naštěstí) vůbec nestojí o trůn, žezlo a korunu. Být králem totiž obnáší velké potíže a v první řadě také trošku toho přemýšlení. O něco takového Shrek už vůbec nestojí. Proto vyhledá pomoc u Fionina bratrance Artuše, který má rovněž právo na kralování. Nic však není snadné, jak to vypadá a do všeho se začne míchat notoricky známý princ Krasoň. Během Shrekovi nepřítomnosti se mu začne v hlavě rodit nápad, jak ovládnout celé království. Pobere hrstku pobudů, veskrze pirátů a odpadlíků, a začne svůj bídný plán realizovat.



Težko na cvičišti...
Na začátku hry se ocitnete v hradní věži, kde vás tutorialový system začne učit základní pohyby a útoky, kouzla a všemožné triky. Následně proti vám vyběhne hradní stráž, jejíž členy někdo nejspíš namaloval přes kopírák a navíc je opatřil tragikomicky vypadajícími animacemi boje, který v jejich podání vypadá spíše jako plácání much. Směšné údery se dají blokovat, jenže samotné blokování využijete ve hře nanejvýš dvakrát. Jako protiúder můžete použít primární lehký úder nebo sekundární silný úder. Když už je nepřítel v agónii bolesti, máte možnost ho dodělat speciálním útokem, jenž patří do mála věcí ve hře, které se liší podle situace.



Každá postava má jinou speciální schopnost, kterou může využít sbíráním jakéhosi kouzelného prachu z padlých nepřátel. Artuš pobije všechny kolem svou ničivou útočnou vlnou, Kocour v botách zase použije ke zmatení protivníků svůj nevinný pohled, Fiona má unikátní dar v podobě prokopávání dveří. Všechny postavy však mají při nasbírání určitého množství prachu možnost využít dnes už docela běžného bullet-time módu, tedy zpomalení času á la Matrix. Další vlastnosti, s nimiž se naši hrdinové mohou chlubit, patří do kategorie specifického ulehčení přůchodu úrovní. Třeba takový Shrek dokáže zvednout těleso a hodit s ním, Kocour svede dvojskok, Fiona umí využít lépe své bojové schopnosti, Šípková Růženka si zvedne sukni pro zpomalení pádu apod.



... lehko na bojišti
Od autorů je sice moc hezké, že nám nabídli takový počet útoků, ale k čemu naučené schopnosti využijete? K neustálému linérnímu rubání nepřátel, k ničemu jinému. Mimo mlácení chudáků panošů se porozhlédnete po většině filmových lokací, nicméně neustále jste nuceni jít pořád směrem, kterým vás hra pošle. Nikde nenajdete možnost odbočit z autory předem vytyčené linie. Po oné linii se Shrekova sebranka pohybuje klávesami W, S, A, D. Veškerá interaktivita je shrnuta do těchto čtyř (+ ovládání boje šipkami) kláves, ale když přijde řada na adventurní část, kdy máte přeskákat jednotlivé plošinky nad hlubokou roklí, dostaví se z tohoto těžkopádného ovládání frustrace. Na konci úrovně na vás čeká boss v podobě menší minihry, kupříkladu boj s drakem.



Před naší, za naší...
Cestou ke spravedlnosti společně se Shrekem absolvujete dvacet na sebe navazujících povinných misí. Každá mise je pak zakončena stylovým loutkovým divadlem, kde se dozvíte zase něco do příběhu. Prostředí se také zvolna mění, takže v jednom nezkysnete příliš dlouho. Menší počet misí vůbec neubírá na hratelnosti, nýbrž přidává na rozličnosti jejich obsahu. Třeba s kapitánem Hookem zažijete překvapivou zpívanou úroveň a za zmínku stojí i dalších šest lokací jako továrna na hračky, hlavní město, zámek zlé čarodějnice a zasněžené pláně.



Celá hra je, stejně jako film, propletena různými parodiemi. Třebas v pirátské kajutě uslyšíte muziku velmi podobnou té z Pirátů z Karibiku. Nejen filmoví konkurenti jsou ve hře zmiňováni. Objevíte náznak Spyra, někdy se zase hra přepne do klasického Crash Bandicoot módu. To vše se odehrává v grafice, jež vás nijak neoslní, ale ani neurazí. Animace postav je přirozená, ikdyž protivníci létají vzduchem jako hadroví panáci. Určitě vás potěší zpracování okolní krajiny, která je až na interaktivní tělesa plná detailů.



Shrek The Third je klasická lineární adventura, která je určena zejména pro menší děti, obzvláště pro ty, co milují Shreka. Jak i film s novým režisérem, tak i hra s novým vývojářským týmem nijak zvlášť neuspěla. Jejím hlavním nedostatkem je přílišná linearita, jednoduchá grafika a nakonec taktéž chabá umělá inteligence nepřátel.



Hodnocení: 5,5
Žánr: akční adventura
Výrobce: Beenox Studios
Vydavatel: Activison
Distributor pro ČR: CD Project
Lokalizace: manuál
Cena: 1149 Kč
Multiplayer: ne
Internet: www.shrekthethirdgame.com

Hru si můžete zakoupit na serveru Hry.sw.cz za cenu 1078 Kč s DPH.