Škody při krádežích identity jdou do desítek miliard dolarů

23. 6. 2022

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Studie 2021 Identity Fraud Study odhaluje novou hrozbu pro spotřebitele a firmy: podvody s identitou. Zatímco celkové kombinované ztráty z podvodů se v roce 2020 vyšplhaly na 56 miliard dolarů, podvody s identitou z toho představovaly 43 miliard dolarů. Ztráty z tradičních podvodů s identitou činily 13 miliard dolarů.

V případě tradičních podvodů spotřebitelé často netuší, jakým způsobem byla jejich identita ukradena. V případě sofistikovanějších technologických podvodů (scam) mohou po zamyšlení často přesně určit okamžik, kdy s pachatelem komunikovali prostřednictvím e-mailu, telefonu nebo textové zprávy.

„Pandemie inspirovala zásadní změnu v přístupu zločinců k podvodům,“ řekl John Buzzard, vedoucí analytik pro podvody a bezpečnost ve společnosti Javelin Strategy & Research, která studii připravila.

Využíváte už ve firmě autonomní agenty postavené na bázi umělé inteligence?

„Podvody s identitou se vyvinuly a nyní odrážejí to, jak dlouho se zločinci budou snažit přímo zaměřit na spotřebitele, aby ukradli jejich osobní údaje."

Pandemie mění chování spotřebitelů

Globální pandemie měla dramatický dopad na finanční chování spotřebitelů. Spotřebitelé v roce 2020 trávili více času doma, prováděli méně transakcí než v předchozích letech a ve velké míře se spoléhali na streamovací služby, digitální obchod a platby. Také si více dopisovali prostřednictvím e-mailů a textových zpráv, a to jak v pracovním, tak v osobním životě.

„Zločinci sledují aktuální dění a pandemie jim bohužel poskytla řadu nových zápletek, které mohou využít online,“ uvedla Kathy Stokesová, ředitelka sítě AARP Fraud Watch Network. „Důležitým krokem k zastavení podvodů dříve, než k nim dojde, je pomoci spotřebitelům, aby věděli, jak rozpoznat varovní signály podvodů."

Snížení transakční aktivity v kombinaci s důraznějšími opatřeními finančních institucí proti podvodům ztížilo zločincům úspěch jejich obvyklých podvodných aktivit. Místo toho se rozhodli pro přímou interakci se svými oběťmi podvodů prostřednictvím podvodů s identitou. Těmto podvodům lze někdy zabránit, když jsou spotřebitelé citlivější na špatně napsané e-mailové adresy, podezřelé žádosti o peníze nebo náhodné zprávy prostřednictvím sociálních sítí od zločinců, kteří tvrdí, že zastupují finanční instituci.

Zločinci využívají přechodu k online půjčkám a bankovnictví

Pandemie donutila společnosti rychle upravit své obchodní modely, například přejít od osobního poskytování půjček k interakci s dlužníky na dálku. Zločinci využili nových zranitelných míst, která se objevila v souvislosti s prudkým nárůstem počtu případů poskytování a uzavírání půjček on-line.

Zatímco se finanční instituce navzdory zjevným problémům zorientovaly, zločinci tohoto období náběhu využili a banky pocítily dopad slabého zabezpečení. Téměř třetina obětí podvodů s identitou uvedla, že jejich poskytovatelé finančních služeb jejich problémy uspokojivě nevyřešili, a 38 % obětí zrušilo své účty kvůli nedostatečnému řešení ve finanční instituci, kde k podvodu došlo.

Video ke kávě

Máte čas na rychlé a informativní video? 

„Je zřejmé, že finanční instituce musí i nadále aktivně a transparentně řešit podvody jako prostředek k prohloubení vztahů se zákazníky,“ řekl Eric Kraus, viceprezident a generální ředitel pro podvody, rizika a dodržování předpisů společnosti FIS. „Díky našim trvalým obchodním vztahům s finančními institucemi víme z první ruky, že spotřebitelé se obracejí na své banky, aby řešily případy podvodů bez ohledu na to, jak k nim došlo.“

Vzhledem k tomu, že se spotřebitelé v průběhu roku 2020 stále více spoléhali na digitální platební produkty, podvody s identitou držely s touto změnou chování krok. Ztráty spojené s digitálními peněženkami a účty P2P (peer-to-peer) prudce vzrostly. To bylo zvláště patrné v případě podvodů s platbami za ekonomické stimuly, podvodů s dávkami v nezaměstnanosti a podvodů s identitou. 

„Kultura podvodů se zjevně mění. Pandemie vytvořila mnohem více zranitelných míst,“ uvedla Paige Schafferová, generální ředitelka divize Global Identity & Cyber Protection společnosti Generali Global Assistance. „Ať už jde o platební produkty, které mají zvýšit pohodlí, vzdálené operace, další přihlašovací údaje nebo dokonce jen více času stráveného online, příležitostí ke kompromitaci je nyní více než kdy jindy.“

Spotřebitelé začínají využívat pokročilé ověřování

Rostoucí akceptace různých digitálních platebních kanálů představuje příležitost ke zvýšení povědomí spotřebitelů o silnějších formách autentizace. Mezi spotřebiteli roste například obliba skenování otisků prstů a rozpoznávání obličeje. 

ICTS24

„Ověřování totožnosti po celou dobu zapojení spotřebitele do digitálního účtu je důležitější než dosud,“ řekla Cindy Whiteová, marketingová ředitelka společnosti Mitek. „Spotřebitelé jsou ochotni se podílet na opuštění tradičních metod a využívat pokroky v oblasti umělé inteligence a nové biometrické technologie, jako je například skenování obličeje. To je dobrá zpráva pro ně i pro jejich finanční instituce.“

„Statické formy ověřování totožnosti spotřebitelů musí být nahrazeny moderním přístupem založeným na standardech, který využívá biometrické údaje,“ řekl David Henstock, viceprezident společnosti Visa pro identifikační produkty.

 

Security World si můžete koupit i jako klasický časopis, buď v klasické tištěné formě nebo v elektronické verzi. Věnujeme se bezpečnosti počítačových systémů, ochraně dat, informací a soukromí.  Jsme jediný titul na českém a slovenském trhu, který oslovuje širokou čtenářskou obec – od ředitelů firem, přes odborníky na bezpečnost po koncové uživatele. Naším cílem je poskytnout ucelený přehled o bezpečnostních hrozbách a zejména o tom, proč a jak se jim bránit, případně proč respektovat a dodržovat nařízení IT manažerů ve firmách.