Sleduje vás vaše popelnice? Zatím asi ne

11. 8. 2013

Sdílet

 Autor: © Renew
Společnosti agresivně využívají každé možnosti pro sledování vašeho telefonu a cílení reklam přímo na vás...

Firma provozující v centru Londýna síť reklamních košů na recyklování papíru vybavila 12 ze svých zařízení technologií, která umožňuje monitorovat kolemjdoucí pomocí jejich telefonů. Koš potom zobrazí reklamy, které jsou určeny pro konkrétní telefon, či spíše jeho vlastníka. Není to nepodobné alternativní budoucnosti popisované ve filmu Minority report, kde ovšem k identifikaci uživatelů nesloužily mobilní telefony, ale jejich sítnice.

Kolemjdoucí Londýňané i návštěvníci metropole jsou informováni o tom, že jsou sledováni, a nemají žádnou možnost se k této službě přihlásit, natož se z ní odhlásit. Během prvních testů skupina košů za 24 hodin zaznamenala pohyb více než 750 000 jednotlivých telefonů.

„Chytré“ koše s názvem Renew Pods provozuje startup nazvaný Renew. Na území Londýna je rozmístěno celkem 200 košů zobrazujících ve vysokém rozlišení reklamy a zprávy. 12 z nich bylo nedávno dovybaveno zařízením Renew ORB, které vyhledává adresy MAC telefonů ve svém dosahu. Sledovací systém potom zjišťuje, jak je mobil daleko od koše, jak rychle se jeho uživatel pohybuje a kterým směrem míří.

Elektronizace odpadkových košů je pouhý test, společnost podobnou technologii Presence ORB již delší dobu instaluje do obchodů svých klientů. Tam identifikuje a zaznamená podobná data včetně rozhodujícího faktu, že daná osoba vstoupila do obchodu a jak dlouho tam zůstala.

To umožňuje nejen zobrazovat reklamy podle předchozích nákupních návyků nositele telefonu, ale především dokáže zjistit, které reklamy již viděl. Potom už je možné buď zobrazovat reklamy zcela jiné, nebo prostě reklamou poskytnuté informace dále prohlubovat a doplňovat.

Společnosti provozující podobné systému samozřejmě nemají přístup do databází zákazníků mobilních operátorů. Konkrétní identitu dané osoby nemohou snadno odhalit. Na druhé straně, systém provozovaný ve velkých obchodech dokáže například určit pohlaví majitele telefonu podle záchodů, do kterých vstupuje. K podobným informacím mají potom přístup všechna ostatní zařízení připojená do sítě. Proto například zmiňované odpadkové koše nebudou ženám zobrazovat reklamy na pánské holicí strojky, tedy za předpokladu, že nebudou vnucovat myšlenku jejich zakoupení jako dárku pro partnera.

Dosah podobných technologií je obrovský. Přitom jejich provoz je jen špatně napadnutelný z hlediska překračování zákonů na ochranu osobních údajů, společnosti neprozrazují například údaje získané z platební karty při nějakém nákupu. Ostatně, většina populace možná projeví znepokojení nad snadnou dostupností faktů o svém způsobu života, ale nakonec jí bude vyhovovat, že reklamy a služby jí tak jako tak vnucované jsou uzpůsobené a možná to bude vnímat jako méně obtěžující formu životního prostředí.

ICTS24

Doplněno 14.8.2013:

Podle oznámení, který na svém webu v pondělí vyvěsil londýnský magistrát, musí společnost Renew okamžitě ukončit sběr dat. Celý projekt bude nutno vyřešit s britským úřadem na ochranu osobních údajů.

Autor článku