Parametry
Nejprve bychom si měli zopakovat některé vlastnosti těchto karet. Stručné
porovnání parametrů naleznete také v níže uvedené tabulce. A protože procesor
GeForce 256 jsme na stránkách PC WORLDu již několikrát popisovali, vysvětlíme
si zde jen novinky a vylepšení v novém GeForce 2.
Nový čip poznáte už podle označení NV15 namísto starého NV10. NV10 je vyráběn
0,25mikronovou technologií a je taktován na 120 MHz. Teoretická dosažitelná
fill rate činí 480 megapixelů. Nový GeForce 2 (0,18 mikronu) pracuje na
frekvenci 200 MHz a dosahuje fill rate 800 megapixelů. Rozšíření doznaly také
instrukce T&L a jsou nyní označovány jako druhá generace. Výrazně vylepšena
byla podpora vstupů a výstupů obrazu. Čip je připraven na videovýstup, DVI
výstup pro digitální displej a také videovstup pro nahrávání třeba z
videokamery. Změny najdete i ve správě paměti. Procesor dokáže nyní obsluhovat
až 128 MB paměti DDR. Testům byl podroben akcelerátor Creative 3D Blaster
GeForce 2 GTS, osazený 32 MB DDR paměti na 166 MHz (533 MHz).
Konkurent z dílen firmy 3DfX používá procesor VSA-100. Na Voodoo 5500 naleznete
tyto procesory hned dva. Při renderování je pak výkon rozdělen podobně jako u
SLI konfigurace Voodoo2. Procesory však nerenderují liché a sudé řádky, ale
každý různou část obrazu podle toho, jak který tu svoji zvládá. Čipy i paměť
jsou taktovány na 166 MHz. Použita je paměť SDR. Každý čip má dvě vykreslovací
jednotky, které mohou za jeden takt vykreslit pixely dva nebo jeden
dualtexturovaný. Tím je dosaženo teoretické fill rate 667 megapixelů za
sekundu. Kapacita paměti činí 64 MB každý čip má k dispozici svých 32 MB.
Podporováno je AGP 4X, avšak bez AGP texturingu. Drobným omezením je velikost
karty. V některých skříních můžete mít problémy s nedostatkem místa. Procesory
vyvíjejí poměrně velké množství tepla, a kvůli vysoké spotřebě energie je nutné
samostatné napájení.
Implementována byla řada nových funkcí. Využít můžete hardwarový antialiasing
celé obrazovky (na výběr máte několik možností nastavení), 8bitový stencil
buffer, 24bitový Z-buffer a soubor efektů s názvem T-buffer. Ten obsahuje
funkce jako soft shadows a reflections, motion blur a depth nebo field blur
(T-buffer přispívá ke kvalitě obrazu). Při výběru barevné hloubky již nejste
omezeni a můžete zvolit i 32bitové barvy. Přehrávání DVD je rovněž podpořeno
hardwarovými instrukcemi.
Tento akcelerátor pochází přímo z dílen firmy 3DfX. Podrobnější informace lze
nalézt na http://www.3dfx.com.
Jak jsme testovali
Testy výkonu probíhaly na počítači osazeném procesorem Intel Pentium III 500
MHz a 256 MB operační paměti na 100 MHz. Komponenty běžely na základní desce
ASUS s čipovou sadou Intel BX. V době testů bohužel nebyla jiná sestava k
dispozici, ale procesor na 500 MHz je ještě přijatelné minimum. Pokud by však
byl použit procesor s vyšší frekvencí, výsledky by byly zcela jistě podaly více
informací o výkonu karet.
Měření výkonu probíhalo ve třech aplikacích. Jako základní nástroj byl použit
3DMark 2000 a jeho standardní sada testů. Hra Quake III Arena měřila výkon
karet v OpenGL. Kvalita obrazu byla vždy nastavena na maximum a změny v
jednotlivých testech se týkaly pouze rozlišení a barevné hloubky. Použito bylo
standardní DEMO1, které je součástí Quake3A. Unreal Tournament prověřil výkon v
Direct3D. Pro úplnost byly přidány i výsledky v rozhraní Glide. Měření opět
probíhalo v maximálních detailech v různých rozlišeních a barevných hloubkách.
Tentokráte jsme však použili vlastní, za tímto účelem nahrané demo. Překvapí-li
vás nízké hodnoty FPS, pak vězte, že tříminutové testovací demo se odehrávalo v
poměrně malém levelu Fractal (prakticky jeden větší sál), ve kterém se řezalo
šestnáct botů mezi sebou. Při všech těch výbuších, laserech a poletujících
končetinách byly akcelerátory extrémně vytíženy.
Výsledky
V testech 3DMark 2000 jasně vedl GeForce, jehož náskok se v rozlišení 1 600 x 1
200 ještě více prohloubil. Toto rozlišení je v grafu zastoupeno pouze 16bitovou
barevnou hloubkou, neboť ani jedna s karet neměla dost paměti pro test ve 32
bitech. K celkově lepším výsledkům GeForce mu jistě napomohla i T&L akcelerace.
Z grafu je však vidět, že při změně barevné hloubky ze 16 na 32 bitů se výkon
Voodoo nesnížil tolik jako u GeForce.
Ve hře Quake III Arena si GeForce udržoval vcelku stabilní náskok, ale v
největším rozlišení jej Voodoo začalo dotahovat. Příčinou mohly být i ovladače
Voodoo, které v době testu zřejmě nebyly ještě úplně vyladěny. Novější ovladače
a rychlejší CPU by jistě zajistily rovnocennější výsledky.
Výkony v Unreal Tournamentu jsou poměrně vyrovnané. Opět si dovolím poznamenat,
že silnější procesor by znamenal větší rozdíly, ale pravděpodobně ve prospěch
Voodoo. UT je pro rozhraní Glide velmi dobře optimalizován. Musíte však počítat
s omezením na 16bitovou barevnou hloubku. Pro úplnost graf ze stejných důvodů
jako u 3DMarku 2000 neobsahuje rozlišení 1 600 x 1 200 ve 32 bitech.
Závěr
Voodoo 5500 sice přichází s novými efekty, ale tyto zatím nemají příliš velkou
podporu. Absence T&L akcelerace a vysoké nároky na procesor počítače také
nejsou zrovna vyhledávané vlastnosti. V této době bych spíše doporučil levnější
GeForce 256. Vyžadujete-li však maximální (a to ve většině aplikací) výkon,
jděte raději do GeForce 2. Jediným opravdu pádným důvodem pro koupi Voodoo jsou
hry vyžadující rozhraní Glide. A těch už mnoho nenajdete.
Creative 3D Blaster GeForce 2 GTS
Nejvýkonnější grafický akcelerátor
+ vysoký výkon, softwarové vybavení, připravenost na budoucí aplikace
- cena
Cena: 14 692 Kč (vč. DPH)
Záruka: 3 roky
K recenzi poskytla firma: Actebis Computer, s. r. o.,
Na Radosti 399, Praha 5
3DfX Voodoo 5500 AGP
Výborný grafický akcelerátor bez některých funkcí, ale s podporou starších her
+ vysoký výkon a podpora starších her
- cena
- velikost karty a nutnost samostatného napájení
Cena: 14 175 Kč (vč. DPH)
Záruka: 1 rok
K recenzi poskytla firma: Abacus Computer, s. r. o.,
Koněvova 51, Praha 3