Soukromí svěřte Twitteru, ne Amazonu nebo Applu

1. 5. 2013

Sdílet

 Autor: © Kheng Guan Toh - Fotolia.com
Ze zprávy nadace EFF vyplývá, že z 18 testovaných provozovatelů technologických služeb se řada známých firem příliš nesnaží ochránit data uživatelů.

Organizace Electronic Frontier Foundation vydala svou třetí roční zprávu nazvanou „Who has your back?“ (Kdo vám kryje záda). Cílem zprávy je informovat veřejnost o tom, jak dobře je o soukromí dat uživatelů postaráno, a současně motivovat zaostávající společnosti k většímu úsilí o lepší a transparentnější informování o jejich interakci s vládními agenturami.

Společnosti jsou hodnoceny v šesti kategoriích, v každé získávají (či nezískávají) jednu hvězdičku. Mezi disciplíny patří trvání na správném povolení před vydáním obsahu uživatelova konta, uveřejnění zpráv se seznamem agentur a úřadů, které o data požádaly, uveřejnění interních pravidel a doporučení, podle kterých reagují na vládní požadavky, ochota soudně bojovat za práva svých uživatelů v případě nelegálních požadavků a lobování v Kongresu za připojení se ke koalici Digital Due Process.

Koalice Digital Due Process vznikla v roce 2010 s cílem vychovávat veřejnost a tvůrce zákonů k potřebě aktualizovat americké zákony tak, aby lépe chránily informace jednotlivých uživatelů v internetu a lépe odrážely realitu digitálního věku. Je to pestré uskupení společností jako AT&T, Google, Apple, Microsoft, Amazon, Electronic Frontier Foundation a dalších. Samozřejmě je ironické, pokud některá z těchto jmen nalézáme mezi hříšníky, kteří se z větší části vyhýbají všemu, co lze udělat pro ochranu dat vlastních uživatelů a zákazníků.

Na samém dně žebříčku jsou neustále dvě společnosti, Verizon a MySpace, které v testu nezískaly ani jeden ze šesti možných bodů. Hned za nimi následují Apple, AT&T a Yahoo, které mají po jedné hvězdičce. Na druhém konci škály je Twitter a ISP sonic. net s perfektním výsledkem šest bodů ze šesti možných. Dropbox, Goole, LinkedIn a Spider Oak těsně následují s pěti body. Zbývající společnosti, které se dělí o střední pozice: Amazon (2); Comcast (2); Facebook (3); Foursquare (4); Microsoft (4); Tumblr (3) a WordPress (4).

Zpráva EFF tvrdě zúčtovává především se společnostmi Amazon, Facebook, Yahoo, Apple a AT&T, kteří mají trvale mizerné výsledky, přestože se tváří být aktivními členy koalice Digital Duel Process. Například zmiňuje Amazon, který „skladuje obrovské množství informací jako součást svých cloudových a prodejních služeb, ale přitom nehodlá informovat uživatele, že jejich data byla s někým sdílena, nepublikuje roční zprávy ani pravidla spolupráce s vládními agenturami.“

Google si pohoršuje v oblasti informování uživatelů, že se o jejich data s někým podělil, ale získal zvláštní ocenění za svůj aktivní boj s vládními agenturami a jejich paušálními požadavky na některé informace.

Autor článku