Spojení Microsoft-Yahoo: Co říkají analytici a pozorovatelé

4. 2. 2008

Sdílet

Téměř 45 miliard dolarů nabídla firma Microsoft za akcie společnosti Yahoo. Učinila tak formou veřejného dopisu šéfa Microsoftu Steva Ballmera představitelům Yahoo. Za akcii Yahoo chce vyplatit 31 dolarů, což představuje více než 60% navýšení aktuální ceny.

Téměř 45 miliard dolarů nabídla firma Microsoft za akcie společnosti Yahoo. Učinila tak formou veřejného dopisu šéfa Microsoftu Steva Ballmera představitelům Yahoo. Za akcii Yahoo chce vyplatit 31 dolarů, což představuje více než 60% navýšení aktuální ceny.
Na poli vyhledávání by spojená firma Microsoft/Yahoo dosáhla ve Spojených státech podílu 30 % a v Evropě dokonce je 10 %, i když by se spojily „dvojka a trojka„ v oboru. Podle mnohým pozorovatelů je tedy evidentní, že úřady nebudou v tomto směru považovat spojení obou firem za ohrožení hospodářské soutěže. Navíc někteří analytici také poukazují na to, že pokud dojde k spojení Microsoft/Yahoo, že by Evropská unie mohla být vstřícná ke spojení Google/DoubleClick.
Zatímco nejviditelnějším motivem fúze obou společnostní může být snaha Microsoftu proniknout zásadnějším způsobem do segmentu internetové reklamy, kde zatím dominuje společnost Google (zatímco v roce 2007 dosáhl tento trh podle Microsoftu hodnoty 40 miliard dolarů, roce 2010 to bude téměř 80 miliard dolarů), pod povrchem se podle analytiků ukazuje i další motiv – Yahoo má totiž obrovské zkušenosti v zavádění webově orientovaných aplikací a ve spojení se podnikovým softwarem Microsoftu by mohly obě firmy nabídnout životaschopnou alternativu k řešením Google Apps či jiným aplikacím typu SaaS (Software-as-a-Service).
Vyvolává to však otázky, zda Microsoft bude chtít takové služby výrazněji propagovat, neboť by to zároveň znamenalo i ohrožení jeho klíčového byznysu – softwaru poskytovaného na základě licencí, což může podle některých pozorovatelů ve finále vést k tomu, že nově koncipovaná firma nebude novou výzvu na webu nebude tak plně prosazovat. Pokud si domácí uživatelé navíc ve velkém zvyknou získávat služby, které jim dosud poskytoval software na jejich desktopu, přímo z internetu, je jen krůček k tomu, aby podobnou funkcionalitu nakonec požadovali i ve své práci.
Další analytici poukazují na to, že Microsoft i Yahoo pracují se zcela odlišnými technologiemi – Windows vs. open source řešení. „Jde o míchání jablek s hruškami,“ napsal ve svém prohlášení Gartner, který také poukazuje na to, že velikost obou společností, které se mají spojit, je příliš veliká, což nemusí být zrovna užitečné. Podle Gartneru byla doba vhodná pro spojení spíše před několika lety a ne dnes, kdy se sám Yahoo ocitl ve velkých problémech.

 

Autor článku