Hlavní navigace

Star Wars: Republic Commando

25. 6. 2005

Sdílet

Další first person akce z prostředí Hvězdných válek? Proč ne! Pokud vám tento fenomén nedá spát a Republic Commando jste ještě nevyzkoušeli, měli byste tuto chybu napravit. Vyplňte mezeru mezi druhou a třetí filmovou epizodou zajímavými událostmi.

Hvězdné války – okolo tohoto pojmu se vznáší magická aura. Ačkoliv se mezi lidmi najdou hříšníci, pro něž nemají tato dvě slova žádný význam, nebo dokonce takoví podvratní živlové, kteří Hvězdnými válkami opovrhují, pro nás ostatní představují Star Wars fantastický svět plný vesmírného dobrodružství, rozmanitých planet a originálních postav.



Legendární Lucasova filmová předloha se už v herním světě dočkala mnoha různých zpracování. Většina hráčů si pod pojmem Hvězdné války vybaví především rytíře Jedi, boj mezi temnou a světlou stranou síly nebo vesmírné souboje rebelských X-Wingů proti imperiálním TIE Fighterům. Že může existovat také poněkud odlišný pohled na Hvězdné války, naznačil v loňském roce vydaný titul Battlefront, kde jste se zúčastnili multiplayerových bitev mezi Impériem a rebely. A právě podobný pohled průzorem helmy řadového vojáka vám nabízí i nově vydaná akční hra Republic Commando.



Válka klonů

Na rozdíl od Battlefrontu oslovuje Republic Commando hráče především propracovanou singleplayerovou částí. Herní události vás přenesou na konec druhé filmové epizody, konkrétně doprostřed vřících klonových válek. Ještě než skočíte do válečné vřavy, tak vás na samotném začátku hry autoři velmi originálním způsobem seznámí s údělem klonového vojáka. Jako děcko se probudíte na planetě Kamino, kde vás příjemné tváře a hlasy klonovačů provázejí po celou dobu výcviku. Přesně podle záběrů z Epizody II nasajete atmosféru přípravy klonů od základního tréninku až po první nasazení do akce. To je výborný nápad a autoři za něj zasluhují pochvalu. Přestože se do této pasáže nemůžete aktivně zapojit, záběry vás perfektně naladí na samotnou hru a vtáhnou do světa Hvězdných válek.

Pak už následuje první mise. V helikoptéře se objevíte nad bitevní vřavou vládnoucí na povrchu planety Geonosis. Během cesty se v rachotu výbuchů a palby laserů snažíte pochytit důležité informace z probíhajícího brífinku. Následuje rychlé slanění a první bojové nasazení může začít. Úvodní část slouží pouze jako seznámení s ovládáním a navození patřičné atmosféry, takže se nějakého předčasného umírání nemusíte obávat. Místo toho obdivujete nádherně zpracované prostředí Geonosis a úchvatné bojové roboty. Po zemi pochodují pavoučí ocelová monstra, nad hlavou přelétají různé stíhačky a battledroidi střílejí po všem, co se pohne. Ještě ke všemu se kolem rojí okřídlení geonosiáni, kteří svými vzdušnými výpady představují velké nebezpečí. Úžasná atmosféra bojiště hráče nepochybně ohromí. Skoro až zamrzí, že záhy nechá bitvu za sebou a vypraví se do útrob továrny na droidy. A právě uvnitř podobných lokací daleko od hlavní vřavy se odehrává převážná část Republic Commando.



Hvězdné války jako na dlani

Každý fanoušek Hvězdných válek se jistě ptá, jak se autorům povedlo zachytit jeho milovaný svět. Jak už jsme naznačili, designéři Republic Commando odvedly velký kus práce. V úvodu vás sice nečeká klasický běžící text doplněný legendární melodií, avšak během hry už vše vypadá, jak má – zejména modely postav věrně kopírují své filmové předlohy. Vojáci Republiky jsou navlečeni do bílého brněné a po nepřátelích pálí z klasických laserových pušek, Obchodní federace naopak disponuje obyčejnými bitevními droidy, jejich „super“ verzí nebo rychlopalnými droideky. Grafikům se taktéž povedlo výborně ztvárnit okřídlené geonosiány, kteří útočí speciálním blasterem nebo kopím. Za modely postav nezaostává ani okolní prostředí, ačkoliv není zrovna nejbohatší na detaily, fanoušek Hvězdných válek si najde svého R2 droida, opravujícího část poškozené lodi, myšoidního robůtka, brázdícího podlahu, a podobné drobnosti.

Věrné zachycení atmosféry Star Wars by nemohlo fungovat bez kvalitního technického zpracování a Republic Commando v tomto směru přímo exceluje. V tuhých přestřelkách sledujete nádherné představení, v němž kolem vás létají laserové paprsky, vybuchují sudy s hořlavinou a z battledroidů odlétávají kusy plechu. Určitě potěší i takové vychytávky jako možnost ustřelení těla droida, jehož nohy pak ještě chvíli cupitají po podlaze, nebo naopak půlka ocelového těla, plazící se ve snaze ještě naposledy vystřelit po nepřátelích. V moderním grafickém zpracování samozřejmě nechybějí ani technologické vymoženosti nejnovějších 3D karet, takže se dočkáte odlesků na brnění, dynamických světel nebo třeba chvění horkého vzduchu ve spojovací šachtě. Atmosféru doplňuje rázná hudba Johna Williamse, z níž autoři vybrali hlavně motivy z prvních dvou filmových epizod.



Týmová akce

Fanda Hvězdných válek se bude cítit jako doma. Jakou zábavu však Republic Commando přináší běžnému hráči akčních her? Herním pojetím asi nejvíce připomíná akční pecku Halo. Stanete se velitelem čtyřčlenného elitního Delta týmu a pustíte se do plnění speciálních operací, které mají v tomto případě ovlivnit průběh klonových válek. Z toho vyplývá, že nepatříte tak úplně mezi řadové klony Jango Fetta, nýbrž jste prodělali speciální výcvik a jste připraveni na plnění misí v týlu nepřítele. Hlavní hrdina dostal označení 32 a jeho kolegové pak 07, 42 a 62. Sice to přesně odpovídá kódování klonů, avšak během hraní by čísla zněla příliš neosobně a nejspíš byste se dostatečně nesžili se svými kolegy v boji. Proto vojáci vyfasovali přezdívky – v interkomu uslyšíte jména Sev, Fixer a Scorch.

Každý z parťáků se specializuje na jinou bojovou činnost. Drsňák Scorch se hrne do boje v přední linii, dokonale ovládá pokládání výbušnin a občas vás počastuje uštěpačnou poznámkou. Vzadu naopak čeká ledově klidný Sev se smrtelně přesnou odstřelovačkou, kterou bez mrknutí oka rozsévá mezi nepřátele smrt. A konečně Fixer se specializuje na hackování bezpečnostních systémů a otevírání elektronicky zamčených dveří. Během postupu hrou tyto schopnosti členů týmu využijete měrou vrchovatou. V boji přitom nevládne žádný zmatek, v němž by si každý voják dělal, co chtěl, právě naopak – díky přítomnosti jednoduchých příkazů zajistíte, aby měly přestřelky jakýs takýs řád. V první řadě týmu nařídíte držet bojovou formaci, shromáždit se kolem vás, bránit pozici apod. Spolubojovníci se chovají překvapivě inteligentně. Striktně se drží rozkazů a přitom se kryjí před nepřátelskou palbou, vyhledávají výhodnější pozici pro střelbu a v případě potřeby si navzájem pomáhají.



Přelez, přeskoč, ale nepodlez

Kromě týmových formací můžete dávat vojákům také konkrétnější příkazy. Například v továrně na Geonosis vběhnete do místnosti s otevřenými okny, jimiž se na vás vrhají geonosiánské potvory. Pokud zachováte klid, Seva s odstřelovačkou pošlete do rohu, kde bude v krytu hmyzáky likvidovat. Scorch zaklekne uprostřed za bednou a společnými silami se pokusíte chránit Fixera, který se mezitím nabourá do terminálu a uzavře okna neprodyšnou bariérou. Ve hře narazíte na spoustu podobných situací, které lze vyřešit různou taktikou, což značně zpestřuje hratelnost. S příkazy souvisí ještě jedna unikátní vlastnost hry – jakmile vás nebo někoho jiného z týmu dostanou nepřátelé na zem, neznamená to nutně konec. Ležíte pouze v bezvědomí a ostatní mají možnost rychle přiběhnout a pomocí elektrošoku vás oživit. Díky tomuto prvku se často vyhrabete i ze zdánlivě beznadějných situací, aniž byste dokola nahrávali uložené pozice, a hra tak získává perfektní spád.

Jako specializovaná jednotka klonové armády samozřejmě nejste vybavení standardními zbraněmi, jaké nosí vojáci v poli. Začínáte sice s pouhou energetickou pistolkou a klasickou útočnou puškou, avšak brzy do arzenálu přibudou další unikátní kousky. Kromě odstřelovačky a raketometu seberete třeba geonosiánský organický laser nebo technologicky vyspělé trandoshanské zbraně, jako je mohutná brokovnice, průbojný samopal nebo impulzní laser. Všechny přitom najdou své uplatnění, a to především v hektičtějších pasážích hry. V takovém hangáru na bitevní vesmírné lodi, kdy se na vás ze speciálních dodavačů ženou bitevní droidi, přijde každá silnější palba vhod.



Dvě planety a loď

Republic Commando tvoří tři vcelku rozsáhlé kampaně. První z nich vás zavede na povrch planety Geonosis, přesněji řečeno do útrob továrny na droidy a jejího skladiště. Nejprve musíte bázi infiltrovat a posléze ji vyhodit do povětří. Na konci kampaně vás čeká asi vůbec nejnapínavější část, která každému napumpuje adrenalin do žil. V nehorázně krátkém časovém limitu musíte prokličkovat horním patrem, pobít superbattledroidy, kteří nedají svou ocelovou kůži lacino, nabourat se do terminálu a rychle se vypařit. Ve druhé kampani se přesunete na útočný vesmírný křižník. Zdánlivě mrtvá loď se brzy promění v učiněné peklo a první setkání s trandoshany nebude žádnou procházkou růžovou zahradou. Obě kampaně se jak vidno odehrávají v útrobách různých zařízení, a proto se dočkáte většinou poněkud fádních ocelových stěn, pravoúhlých chodeb a stroze vybavených místností. Oživení nastane ve třetí kampani, v níž přistanete na zalesněné planetě Kashyyyk, obývané huňatými Wookie.

Výborný zážitek z akčního běsnění však trochu sráží krátká herní doba. Kampaň snadno pokoříte za tři až čtyři hodinky, což ve výsledku znamená nijak závratných dvanáct hodin. A právě proto, že akce má rychlý spád a nenudíte se u ní, vás bude po dokončení dvojnásob mrzet, že hra nepokračuje dál. Když už jsme u těch výtek, určitě stojí za zmínku nedostatek, který nepotěší hlavně znalce Hvězdných válek – první nadšení z nádherně zpracovaného světa brzy ochladne, neboť ho jednoznačně přebije frenetická akce. Jakkoliv se Republic Commando tváří jako takticky laděná akce, zůstává pouze u čistokrevné řežby. V boji tedy úspěch závisí výhradně na přesnosti a rychlosti střelby a taktické manévry týmu slouží spíše ke zpestření nebo zjednodušení probíhajících operací.

Docela nepochopitelné je, že v jinak velmi povedené hře autoři takovým způsobem odfláknou multiplayerovou část. Proti ostatním hráčům můžete zápasit v pouhých osmi arénách, jejichž mapy tvoří upravené úseky herních kampaní. Vedle klasického deathmatche, jeho týmové varianty a capture the flag tu najdete už jen dobývací assault. Nic převratného se nekoná a klání více hráčů nijak nevybočují z průměru. Proč autoři nezařadili do hry kooperativní multiplayer, pro nás zůstává záhadou. Herní systém k tomu přitom vybízí a možnost projít si Republic Commando ve společnosti kamarádů by herní zážitek značně umocnilo.



Skvělá zábava a ještě lepší vyhlídky

Letošní rok začal pro milovníky Hvězdných válek nadmíru dobře. Po vynikajícím RPG Knights of the Old Republic II: The Sith Lords se dočkali také příznivci akčního žánru. Republic Commando splnilo očekávání a bezesporu si zaslouží pozornost nejen Lucasových příznivců, ale všech náruživých akčních hráčů. V polovině roku nás pak čeká největší bomba. Na filmová plátna konečně pronikne Epizoda III, u jejíhož traileru jsme slintali blahem. Společně s filmem by se taktéž měla objevit third person akce Episode III: Revenge of the Sith, která se však podle posledních zpráv z LucasArts objeví pouze na konzolích. A kdyby vám to ještě nestačilo, na podzim se dočkáte zajímavě vypadající strategie Empire at War.





Výrobce: LucasArts

Vydavatel: Activision

Distribuce v ČR: CD Projekt

Cena: 1499 Kč

Lokalizace: manuál

Internet: http://www.lucasarts.com/games/swrepubliccommando

Multiplayer: ano

Minimum: CPU 1 GHz, 256 MB RAM, HDD 2 GB, 3D karta 64 MB

Doporučujeme: CPU 2,4 GHz, 512 MB RAM, HDD 2 GB, 3D karta 128 MB

Verdikt: Zábavné a svižné boje ve světě Hvězdných válek, které uspokojí i náročné vyznavače akčního žánru.



Hodnocení: 85 %

Autor článku