"Včera naše webové stránky vidělo 96 lidí, prohlédli si celkem 388 stránek a
nejvíce jich při tom pracovalo s Linuxem v rozlišeni monitoru 800 x 640 bodů",
prohlásil firemní IT specialista.
Jak si může být tak jist? Používá nějakou z mnoha internetových služeb, které
mu tyto informace zjistí. A protože je většina z nich nabízena zdarma, může
zjišťovat a vyhodnocovat nejrůznější údaje nejen velká firma, ale v podstatě
kdokoliv, kdo na internet umístil sebemenší stránku.
I ty "nejobyčejnější" monitorovací služby zaznamenávají tyto údaje:
- počet uživatelů, kteří navštívili sledované stránky
- celkový počet navštívených stránek
- operační systém, se kterým návštěvníci pracovali
- typ prohlížeče (včetně verze), se kterým návštěvníci pracovali
Dále lze zjišťovat následující údaje:
- z jaké stránky se uživatelé na sledovanou page dostali
- s jakým rozlišením monitoru návštěvníci pracovali
- z jaké IP adresy (a tím i z jaké země) se návštěvníci připojovali
Princip fungování jednotlivých služeb zaznamenávajících návštěvnost stránek se
od sebe liší jen minimálně. Na sledované stránce je většinou umístěn HTML kód s
obrázkem. Ten má velikost obyčejné ikony (88 x x 31 bodů), nebo může mít
rozměry např. pouhý 1 x 1 bod, a nemusí tak vůbec zasahovat do designu webové
stránky. Obrázek se načítá ze serveru služby, která návštěvnost sleduje, a
server přitom vyhodnocuje data, která návštěvníkův počítač spolu s žádostí o
obrázek serveru zasílá.
Úkolem webmastera sledované internetové stránky je vložit do této stránky HTML
kód. Ten poskytuje hned při registraci provozovatel služby. Kód je pro všechny
sledované stránky podobný. Liší se většinou pouze jedinečným identifikačním
číslem. Právě pomocí něho systém zjistí, která stránka (popřípadě soubor
stránek) byla uživatelem navštívena. Kód je vhodné umístit na webovou stránku
nahoru, aby byl požadavek auditorské službě odeslán co možná nejdříve. Pokud je
totiž kód umístěn v dolní části stránky, může dojít k tomu, že uživatel opustí
sledovanou stránku dříve, než jeho počítač odešle požadavek na započtení
přístupu na stránku. Tím pak dochází k nepřesnostem ve statistikách.
Údaje se na serveru poskytovate služby ukládají do databází, a pokud o zjištěné
informace má vlastník stránky nebo kdokoliv jiný zájem, může statistikami
procházet, nebo si je například nechat pravidelně posílat do své e-mailové
schránky. Většinou záleží pouze na vlastníkovi stránek, zda dovolí do statistik
návštěvnosti nahlížet i ostatním návštěvníkům. Servery, zabývající se
zjišťováním návštěvnosti, většinou uveřejňují taktéž žebříčky návštěvnosti
jednotlivých serverů. Návštěvník těchto žebříčků pak může lépe odhadnout
kvalitu jednotlivých stránek a rozhodnout se pro ten nejlepší tedy
nejnavštěvovanější.
Na základě takto zjištěných údajů může společnost nebo jednotlivec, který
stránky obsluhuje, uskutečňovat nejrůznější rozhodnutí. Například zjistíme-li
se ze statistik, že podstatná část návštěvníků při prohlížení daných stránek
pracuje v rozlišení monitoru 640 x 480 bodů, může to být impuls k tomu, abychom
stránky přepracovali tak, aby byly přizpůsobeny i tomuto rozlišení. Nebo
zjistíme-li ze statistik, že velké množství návštěvníků přichází na stránky ze
spřátelených serverů, se kterými spolupracujeme na bázi textových odkazů,
můžeme jejich počet rozšířit a naopak ubrat například na výměně banerové
reklamy s jinými servery.
Na českém internetu působí hned několik společností, které pomáhají vytvářet
statistiky návštěvnosti. Podívejme se tedy, jaké služby nabízí některé z nich.
NA VRCHOLU (http://www.nv.cz)
Jednička ve vyhodnocování statistik návštěvnosti působí na českém internetu již
od roku 1997. Jejich služeb využilo nebo využívá přes 50 000 uživatelů v
současnosti sbírá statistiky u více než 26 000 stránek, z nichž je jich přes 11
000 aktivních (s alespoň jedním přístupem denně).
Při registraci je třeba zadat název, popis a URL adresu stránek, které chceme
sledovat, dále e-mailovou adresu a heslo, které si můžete sami zvolit. Stránky
jsou začleněny do systému až po zhlédnutí obsluhujícím pracovníkem, jenž
odsouhlasí název a popis stánky a posléze odešle na e-mail uvedený při
registraci kód, který je třeba začlenit do jedné či více stránek. Každý z
uživatelů si může vybrat z několika možností. Chce-li sledovat pouze základní
údaje, postačí jednořádková verze kódu, chce-li kontrolovat i to, odkud
návštěvníci na jeho stránky přišli, nebo v jakém rozlišení a barevné hloubce
monitoru uživatelé pracovali, je nutné začlenit do stránek složitější kód. I
ten je uveden v posílaném e-mailu.
Na stránku se neusazuje obrázek (ikona), ale pouze jeden bod (1x1), takže
design stránek není kódem ovlivněn. Statistika návštěvnosti ukazuje jednak
vývoj počtu přístupů a sessions pro aktuální den, a dále pro období sto dnů
zpět. Tím je znemožněno, abyste si mohli prohlédnout souhrnnou statistiku za
celý jeden den, nebo jeden celý konkrétní měsíc. Naštěstí server Navrcholu.cz
nabízí každodenní zasílání kompletní aktuální statistiky do e-mailové schránky
a tak si můžete celodenní statistiky prohlížet po stáhnutí pošty a rozbalení
souboru ve svém počítači.
U tabulky s informací, z jakých serverů lidé přicházejí, jsou z bezpečnostních
důvodů ořezány parametry u skriptů, uvedené za otazníkem. U několika významných
serverů je toto omezení zrušeno. Proto například můžete z tabulky zjistit,
která slova návštěvníci zadávají například na serveru Seznam.cz, aby se dostali
na vaše stránky. Zajímavé jsou i některé z placených služeb, které server
Navrcholu.cz nabízí: Pokud si od provozovatele zakoupíte program "Na druhou",
můžete ve statistických datech procházet ve formě datové mřížky, filtrovat a
vyhledávat v nich. Server dále za poplatek nabízí zvýraznění vaší služby v
žebříčcích a také "měsíční report" tištěný nebo PDF dokument, zobrazující
některé další statistické údaje a srovnání.
iTOP (http://www.itop.cz)
iTOP je dalším, slibně se rozjíždějícím projektem, sloužícím ke sledování
návštěv internetových stránek. Služba odstartovala v březnu tohoto roku a za
tuto dobu svou mohutnou reklamní kampaní přilákala více než 1 200 serverů.
Při registraci si může každý uživatel zvolit, zda statistiky poskytne všem
návštěvníkům, nebo zda může statistiky sledovat jen on sám. Pokud uživatel už
některou z auditorských služeb využíval, může do příslušného políčka opsat
počet přístupů a tento údaj se do statistik bude započítávat. Stejně jako u
předchozího serveru, i redaktoři iTOP.cz musí každý vkládaný server nejdříve
schválit, a až posléze poskytnou uživateli jedinečné identifikační číslo, které
je třeba použít při generování HTML kódu. Ten je pak třeba včlenit do webových
stránek.
Na každé sledovaného stránce se po začlenění kódu objeví ikona nebo obrázek se
základními statistickými informacemi. Návštěvník, který má zájem si prohlédnou
statistiky, si může vybrat konkrétní rok, měsíc, týden nebo den, u kterého chce
zhlédnout grafy a tabulky. V sekci "Analýza vyhledávacích frází" může uživatel
zjistit, jaká slova návštěvníci zadávají do prohlížečů (seznam.cz, atlas.cz,
centrum.cz, redboc.cz apod.) a jaká přicházejí na jeho stránky. Zájemcům zašle
iTOP.cz jednou týdně denní statistiky serveru na e-mail zadaný při registraci.
Je patrné, že iTOP.cz v placených službách kráčí v cestách Navrcholu.cz stejně
jako on nabízí placené zvýraznění záznamu ve všech žebříčcích.
TOP LIST (http://www.toplist.cz)
Více než pět let vyhodnocuje audit návštěvnosti server TOPlist.cz. Jeho
počítadlo je zakomponováno do více než 3 milionů stránek na téměř 35 000
serverech.
Registrace je stejně snadná jako u konkurence: Stačí uvést adresu webových
stránek, název a krátký popis, společně s e-mailovou adresou pro každotýdenní
zasílání statistik. Na sledované stránky je možné umístit jak neviditelný bod
(1 x 1), tak některou z mnoha ikon, které autoři dávají k dispozici, ale i
obrazové počítadlo ikonu (88 x 31 bodů), v němž je zobrazován počet sessions
návštěvníci sledované stránky mohou přímo na této stránce zjistit, kolik lidí
ji navštívilo. Poslední možností je zakomponovat do webových stránek tzv.
TOPlist Infopanel s informacemi jako počet návštěv za aktuální den a týden,
dále celkový počet návštěv, počet návštěvníků, kteří si právě stránky
prohlížejí, a pořadí v katalogovém žebříčku. Infopanel může být jak aktivním
prvkem, který zaznamená návštěvu, tak i prvkem pasivním, který statistiky pouze
sděluje. TOPlist také vypočítává a v žebříčcích ukazuje, jak se vyvíjí
návštěvnost sledovaného webu oproti předchozímu týdnu. Údaj popsaný jako
"Dnešní předpověď" počítá s průměrnou denní návštěvností během týdne s
přihlédnutím k nejaktuálnějším statistikám návštěvnosti.
POČÍTADLO.CZ (http://www.pocitadlo.cz)
Přiznám se, že o této doméně jsem až do psaní tohoto článku nevěděl. Ani
reference tohoto serveru nejsou nijak oslnivé: cca 2 500 uživatelů a jen o něco
víc sledovaných stránek. Nicméně Počítadlo.cz už nějaký ten rok existuje.
Server před nedávnem prodělal velké změny: Tvůrci totiž představili nový systém
sledování statistik (označovaný jako "verze 2.0"). První verze měla více jak 12
000 uživatelů. Registrace probíhá stejně jako u ostatních: Zadáte své jméno a
e-mailovou adresu, zvolíte si heslo, uvedete název popis a URL adresu sledované
stránky, vyberete kategorii, do které váš web patří, a určíte míru utajení
statistik buď je ponecháte celé na odiv uživatelům, nebo dovolíte prohlížet
pouze část z nich.
Uživatel si může zvolit, zda na své stránky umístí textový tedy spíše číselný,
grafický (ikona 88 x 31 bodů) nebo skrytý (1 x 1 bod) aktivní prvek. Sledovat
na statistikách pak lze hodnoty návštěvnosti jak pro období jediného dne či
týdne, tak i pro období celého měsíce a dokonce celého roku. Ze statistik lze
zjistit, které stránky návštěvníci navštívili, ze kterých stránek přišli i
které poprvé navštívili při vstoupení na váš web.
Jak jsme uvedli v jednom z prvních odstavců tohoto článku, statistiky
návštěvnosti mohou být v určitém případě nepřesné a zkreslené. Existují však
řešení, jež neposkytují sice zdaleka tolik grafů a tabulek, jako popsané
služby, ale zato jejich výsledkům můžeme naprosto důvěřovat:
První řešení spočívá v použití skriptů ať už PHP, ASP nebo jiných. Ve stránce
musí být zakomponována procedura, která při každém volání skriptu zaznamená
zjistitelné informace o návštěvníkovi. V tomto případě nezáleží, jak dlouho
uživatel stránku prohlížel, návštěva se započítá vždy, když jeho internetový
prohlížeč požádal o zkompilování stránky. Tvorba takového skriptu je docela
náročná. Naštěstí jsou na skriptech založeny některé statistické služby, a
proto svým klientům nabízejí možnost uložit speciální kód přímo do skriptu,
který zajistí, že ve statistikách nebudou žádné nepřesnosti. Toto řešení nabízí
např. server Navrcholu.cz.
Druhé řešení můžete najít u svého poskytovatele webhostingu. Většina
webhostitelů nabízí buď bezplatně, nebo za příplatek statistiky návštěvnosti.
Tyto statistiky vytváří přímo server, na kterém webová prezentace běží, a
můžeme tedy konstatovat, že tento typ statistik je zcela přesný. Opět platí, že
tímto způsobem lze zjišťovat pouze vybrané statistické informace. V případě, že
chce klient využít právě toto řešení, stačí pouze požádat svého webhostitele o
poskytnutí služby. Nemusí tedy vkládat do stránek ani skriptů žádný kód.
Statistiky obsáhnou všechny stránky umístěné v rámci doménového účtu a odpadá
zde riziko, že by mohl webmaster na nějakou ze stránek zapomenout potřebný kód
umístit.
Máte-li dotazy k této tématice, posílejte SMS zprávy na náš mobilní telefon 776
300 335 nebo e-maily do naší schránky mobilporadna@smsplus.cz. Na vaše otázky
se samozřejmě pokusíme najít odpověď.