Hlavní navigace

Stranger - trochu jiná RTS

27. 2. 2005

Sdílet

Jste už znuděni neustálým přísunem klasických realtimových strategií? Toužíte po něčem originálním, co vás alespoň trochu překvapí? Zkuste nahlédnout pod pokličku kuchtíkům z Fireglow Games, kteří připravují lákavého Strangera.

Realtimové strategie v poslední době rostou jako houby po dešti. Nedávno jste měli možnost vyzkoušet opravdové klenoty v podobě Warhammeru 40,000: Dawn of War, Rome: Total War nebo The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth a přípravy dalších nadějných titulů jsou již v plném proudu. Ovšem jen pár z nich dokáže vystoupit ze zástupu klonů a pochlubit se originálními prvky. Mezi nejlákavější projekty se hrdě řadí i nová strategie od vývojářského týmu Fireglow Games.



Tito uznávaní vývojáři se proslavili především strategiemi z druhé světové války – například Sudden Strike či Sudden Strike II. Přestože mají zrovna plné ruce práce s nyní již třetím pokračováním zmiňované válečné série, pracují ještě na další realtimové strategii ze zcela jiného prostředí. Jmenuje se Stranger a zve hráče do neznámého fantasy světa, kde se odehraje další z řady hrdinských příběhů. Nečekejte ale obyčejný boj dobra a zla, klasickou nabídku kampaní a jiné známé prvky, na které jste si od vzniku první RTS již zvykli. Stranger je jiný a láká originalitou a netradičním přístupem.



Nemilosrdný zákon

Epický příběh se točí okolo skupiny hrdinů nacházejících se ve světě, kde platí přísný zákaz používání magie. Jedna z hlavních postav zapovězených kouzel využije, viník je však nejistý a podle zvláštního zákona trest postihne všechny podezřelé. Ti jsou za odměnu teleportováni do neznámé pustiny, kde mohou sami určit a potrestat hříšníka, který porušil svatý zákon a troufnul si vyslovit slova zaklínadel. Fantastický svět, v němž se skupinka ocitla, se ale pro společné rozjímání ani trochu nehodí – ve zdejším krutém prostředí neustále zápasí domorodé kmeny s nestvůrami, ukrytými v temných hlubinách. Pouhá přítomnost mocných hrdinů narušuje pomyslnou rovnováhu znepřátelených sil, a nastává tak boj o holý život, na jehož konci možná dojde k odhalení hříšného kouzelníka a návratu všech přeživších hrdinů zpět na rodnou hroudu.

Stranger je realtimovou fantasy strategií s důrazem na taktiku a RPG prvky. Příběh bude sice lineární, ale již na první pohled zaujme originalitou. Netradiční přístup je ostatně patrný v celém herním systému, a pokud by za touto novinkou nestáli zkušení vývojáři z Fireglow Games, možná bychom o možném úspěchu dosti pochybovali. Na začátku si nevyberete z několika kampaní jako obvykle, ale chopíte se ovládání pouze několika hrdinů, očividně vyjukaných z nového prostředí. Postupem času získáte nové přátele i nepřátele a začnete se v magickém světě pomalu ale jistě orientovat. Celé tažení by se mělo údajně skládat zhruba z patnácti až dvaceti misí, přičemž boje budou probíhat na několika mapách současně. Jak toho chtějí autoři dosáhnout? Jednoduše!



Plus pro fandy RPG

Kdyby Fireglow Games chystaného Strangera neplánovali ještě před vývojem prvního Sudden Striku, s chutí bychom je obvinili z opisování od Black Hole Games a jejich strategie Armies of Exigo. Nepodíváte se totiž pouze na zemský povrch, ale také do podzemních prostor, kterých jste si ve zmiňované novince rovněž užili až běda. Zdejší prostředí bude ovšem mnohem propracovanější a podzemní mapy se od klasických dosti odlišují. Zajímavé a velice časté budou v temných katakombách boje o zdroje světla. Pokud neuvidíte na cestu, tvorové zvyklí na život ve tmě získají v bojích citelnou převahu a hravě odrovnají i početnou skupinu žoldáků. V podzemí můžete najít i velké bohatství, chráněné obvykle ne zrovna přátelskými bytostmi, a ke slovu se dostane i využívání zdejších přírodních zdrojů.

Hlavní strategickou část hry silně ovlivní již zmiňované taktické a RPG prvky. Stranger nenabídne souboje početných armád, na které jste si zvykli například v Rome nebo Battle for Middle-Earth, místo nich autoři upřednostňují co možná nejdetailněji provedené potyčky menších skupin. Samostatnou kapitolou budou hrdinové, kteří získají zkušenosti mnohem rychleji než obyčejní vojáci a při postupu na úrovních si vylepší spoustu různých statistik. Širokou škálu schopností ovlivníte klasickým rozdělováním bodíků (jako ve většině RPG) a čas od času získáte nějakou novou dovednost. Abyste se nenudili, postaráte se o zbraně a brnění hrdinů, jež získáte od poražených nepřátel, koupíte u kovářů nebo si je sami vyrobíte.



Taktika nade vše

Klasické stavby základen si ve Strangerovi příliš neužijete. Vašimi jedinými jednotkami zpočátku budou pouze hrdinové, kteří postupem času získají přízeň některých kmenů. Na základě svého chování si najdete spoustu přátel, nebo nepřátel (můžete si dokonce znepřátelit všechny, ale opačný extrém je pochopitelně nemožný). Vzhledem k tomu, že jednotlivé kmeny preferují různé styly boje, při opakovaném hraní využijete odlišných strategií. Autoři do hry navíc chystají speciální přípravnou fázi, předcházející samotnému válčení. V té si údajně naplánujete bojovou operaci a připravíte jednotky na střet s pravděpodobnými nepřáteli. Důležitým prvkem by mělo být již zmiňované vyzbrojování, které se nebude týkat jen hrdinů, ale i většiny zbylých jednotek. Pak už přijde na řadu samotný boj, dosti ovlivněný mocnými kouzly. Hrdinové brzy zjistí, že neznámý svět je ovládán magií a naučí se ji využívat. Kouzla pak mnohdy zvrátí výsledek na první pohled prohrané bitvy.

V dnešní době plné úžasných grafických efektů většina hráčů touží po kvalitním vizuálním zpracování i v žánrech, kde dříve na grafice ani trochu nezáleželo. Konkurovat v této oblasti například nedávno vydanému Boji o Středozemi není zrovna jednoduchý úkol. Pokud však pohlédnete na několik záběrů ze Strangera, zjistíte, že se nemá za co stydět. Modely postav jsou detailní a při bližším pohledu lze rozlišit i jednotlivé části brnění vojáků. Navíc se můžete těšit na variabilní prostředí – jednou čelíte přesile nepřátel ve skalních soutěskách a jindy se vrhnete na dobývání hradů, v němž vám s trochou štěstí a diplomacie dopomohou podivná stvoření schopná lezení po zdech. Jak tedy vidíte, vývojáři z Fireglow Games mají opět velkou šanci vytvořit strategii, na kterou se jen tak nezapomíná, a rozhodně to nebude další kopie Duny II. Držte jim tedy palce, aby jim práce šla dobře od ruky a Stranger byl k dispozici přesně podle plánu – tedy již v květnu.

Autor článku