Hlavní navigace

Střední třída foťáků

1. 3. 2005

Sdílet

Kvalitní digitální fotoaparát lze dnes koupit za relativně nízkou cenu. V našemtestu jsme se proto zaměřili na kategorii, v níž najdeme řadu dobrých přístrojů a zároveň se nejedná...
Kvalitní digitální fotoaparát lze dnes koupit za relativně nízkou cenu. V našem
testu jsme se proto zaměřili na kategorii, v níž najdeme řadu dobrých přístrojů
a zároveň se nejedná o žádný luxus pro bohaté.

Testované modely se od sebe často výrazně liší - každý z nich je určen pro jiný
typ uživatelů. Obecně je lze rozdělit do tří hlavních skupin. Do první z nich
patří miniaturní fotoaparáty, které zejména v posledních měsících získávají
značnou oblibu. Tyto přístroje vyhledávají a oceňují především zákazníci, jimž
záleží spíše na jednoduchém ovládání, stylovém designu, malých rozměrech a
hmotnosti než na vyspělých fotografických funkcích a technických parametrech.
Často se líbí především ženám - odtud populární označení "digitální šperk".
Zpravidla se vyznačují minimem ovládacích prvků -skromné množství funkcí se
většinou ovládá pomocí menu, příliš mnoho tlačítek by typické uživatele spíše
mátlo. Jen málokdy tyto fotoaparáty umožňují manuální nastavení základních
expozičních hodnot, tedy času a clony - majitelé jsou zvyklí na plnou
automatiku. Naopak typickým rysem je široká nabídka tzv. motivových programů, v
nichž přístroj nastaví expoziční hodnoty podle vybrané situace. Lze tak volit
mezi oblíbenými režimy pro fotografování krajiny, sportu, portrétů, nočních
snímků, ohňostrojů, večírků, koncertů, uměleckých děl, textů, pokrmů a mnoha
dalších. Fantazie výrobců při jejich tvorbě a pojmenování je očividně
nevyčerpatelná. Do této kategorie patří například Minolta X50, Panasonic FX7,
HP 707, Olympus AZ-2 či Olympus mju500.
Druhou velkou skupinu tvoří kategorie, která se do našeho cenového rozmezí
dostala teprve nedávno - ještě před rokem byli její zástupci podstatně dražší.
Jedná se o tzv. ultrazoomy, tedy fotoaparáty vybavené objektivy s velkým
rozsahem ohniskové vzdálenosti. Do nástupu digitální technologie byly aparáty
tohoto typu vyhrazeny prakticky jen profesionálním fotografům, cena objektivů
činila deset tisíc a více. Zatímco běžný kompaktní model nabízí zpravidla
trojnásobný či čtyřnásobný zoom, v této kategorii není ničím zvláštním ani
optická soustava s desetinásobným přiblížením. Na druhou stranu jsou ultrazoomy
mnohem robustnější a těžší než miniaturní modely, popsané v předchozím
odstavci. Do kapsy ani menší kabelky se zpravidla nevejdou a jejich majitelé to
po nich ani nechtějí. Mnohem více jim totiž záleží na fotografických funkcích a
možnostech. Ultrazoomy proto velmi často nabízejí plnou kontrolu nad nastavením
času a clony, rychlé sekvenční snímání potřebné pro fotografování sportu nebo
objektů v pohybu, různé systémy stabilizace obrazu apod. Výjimkou nejsou ani
konektory pro externí blesky nebo další příslušenství. Patří sem Canon S1,
Minolta Z3 a Z10, Panasonic FZ3, Olympus C765 apod.
Třetí kategorii tvoří fotoaparáty nacházející se někde uprostřed mezi
miniaturními modely a ultrazoomy. Zpravidla se vyznačují vysokým rozlišením a
slušnou nabídkou funkcí, zároveň ale nejsou zaměřené na tak vyhraněnou cílovou
skupinu uživatelů jako obě výše popsané kategorie. Jejich výhodou je
univerzální využití v nejrůznějších fotografických situacích v přírodě i v
interiéru. V našem cenovém rozmezí jich je ale stále méně - v poslední době je
firmy nasazují spíše do vyšší třídy fotoaparátů se šesti nebo sedmi megapixely,
které se prodávají za cenu mezi patnácti a dvaceti tisíci. Typickými zástupci
jsou v našem testu modely Canon S60 a A95.
Testované modely se liší v mnoha funkcích a vlastnostech. K nejsledovanějším
parametrům u všech digitálních fotoaparátů patří rozlišení. Jde o počet pixelů
(světločivých buněk) na snímači, který v digitálních přístrojích nahrazuje
políčko filmu. Počet pixelů se běžně udává v miliónech, hovoříme tedy o
megapixelech. Některé inzeráty výrobců a obchodníků se snaží vzbudit dojem, že
kvalita fotografie závisí pouze a jedině na počtu megapixelů. To není pravda,
neboť ve hře je více faktorů, především optika. Rozlišení má přímý vliv jen na
množství zobrazených detailů a také na formát, v němž lze fotografii tisknout.
Pro tisk do velikosti 10 x 15 cm, při vydařených fotografiích i 13 x 18 cm
bohatě stačí tři megapixely. Kdo chce tisknout snímky větších rozměrů,
potřebuje vyšší rozlišení - formátu A4 odpovídá dnes běžná hodnota 5 Mpix.
Dalším důležitým faktorem je optika. Všechny testované přístroje jsou vybaveny
objektivy s optickým zoomem a umí tedy měnit ohniskovou vzdálenost, čili
přiblížit fotografovanou scénu (tzv. digitální zoom je pouhou softwarovou
úpravou obrazu, která na kvalitu optiky nemá vliv a nebudeme se jím zabývat).
Objektiv s trojnásobným zoomem dokáže základní ohniskovou vzdálenost
ztrojnásobit, s desetinásobným ultrazoomem můžeme - obrazně řečeno - číst
noviny přes rameno chodci vzdálenému několik bloků. Daní za schopnosti
ultrazoomů ale někdy bývá snížená obrazová kvalita a pomalé reakce přístroje.
V mnoha situacích (při fotografování krajiny, architektury apod.) navíc záleží
spíše na širokém než dlouhém ohnisku, což pro výrobce představuje mnohem tvrdší
oříšek. Fotoaparáty s nejširším ohniskem odpovídajícím 35 mm u klasického filmu
se považují za průměr, 28 mm už je slušný širokoúhlý objektiv. (Přepočet je
nutný vzhledem k různé velikosti snímačů.)
Konečně třetím důležitým kritériem výběru je ovládání a funkční výbava. U všech
modelů lze k vytváření kompozice využít LCD displej, mnozí ale dávají přednost
klasickému hledáčku. Ten je buď optický průhledový, nebo (hlavně u ultrazoomů)
elektronický - vlastně jde o miniaturní displej uvnitř těla fotoaparátu.
Výhodou elektronického typu je přesný obraz scény a také zobrazení
nejrůznějších údajů o expozici, nevýhodou pak horší obrazová kvalita. Některé
miniaturní modely nemají hledáčky vůbec a zobrazují obraz na displeji umístěném
v zadní části fotoparátu.
Co se funkcí týče, záleží především na tom, jaké skupině uživatelů je
fotoaparát určen. Náročnější zájemci se zaměřují hlavně na manuální ovládání
času a clony, možnost ručního ostření, vyvážení bílé barvy (to má zásadní vliv
na barevné ladění snímků), sekvenční snímání (fotograf tiskne spoušť a přístroj
pořizuje sérii záběrů v co nejkratším intervalu), bracketing (fotoaparát pořídí
sérii snímků s různými expozičními hodnotami), citlivost (udává se v jednotkách
ISO a vyjadřuje množství světla dopadající na snímač v daném čase) apod. Pro
mnohé uživatele má velký význam i kvalita videozáznamu. Obecně platí, že
ultrazoomy nabízejí mnohem více funkcí než miniaturní přístroje. S množstvím
funkcí souvisí i systém ovládání. Malému fotoaparátu se základní funkční
výbavou stačí několik tlačítek, ultrazoom jich potřebuje mnohem více - bylo by
nepohodlné nastavovat desítky parametrů pomocí menu. Značný význam má i
ergonomické řešení přístroje - zkušenější uživatelé potřebují přístroj ovládat
intuitivně bez velkého přemýšlení, proto je nutné, aby se jim při manipulaci s
fotoaparátem zbytečně nepletly prsty. Nejdůležitějším kritériem ale zůstává
obrazová kvalita. Bez ní ztrácejí smysl i sebelepší funkce. Podívejme se tedy,
jak jednotlivé fotoaparáty v testu dopadly.

Canon PowerShot S60
Typickým rysem této řady je množství funkcí. Díky malým rozměrům se S60 snadno
vejde i do kapsy a nemusíme se bát poškození - v zavřeném stavu chrání objektiv
pevný kryt s kovovým povrchem. S60 není zrovna přístroj pro nenáročné
uživatele. Zkušený fotograf tu naopak najde prakticky vše, co potřebuje - kromě
automatického režimu lze použít prioritu času či clony a také plně manuální
nastavení. Samozřejmostí je volba způsobu ostření nebo měření expozice.
Opravdové nadšence jistě zaujme podpora profesionálního formátu RAW, v němž se
ukládají holá obrazová data. Z prohlížení menu nebo fotografií se dá do
pohotovostního režimu vrátit pouhým namáčknutím spouště. Nový objektiv nabízí
rozsah odpovídající 28-100 mm, což potěší milovníky snímků krajiny či
architektury. Všechno má ale dvě strany - širokoúhlé ohnisko se podepsalo na
snížené světelnosti, která na opačném konci zoomu činí f5,0, v šeru se tedy s
focením na větší vzdálenost nedá příliš počítat. Optika také není nejrychlejší
a v interiéru či v makrorežimu má S60 problémy se zaostřením. Velkou pochvalu
zaslouží ostré snímky plné živých barev - práce nového obrazového procesoru
DIGIC II. Výraznější chyby v kvalitě fotografií nenajdeme.
Cena vč. DPH: 14 390 Kč

Canon PowerShot A95
Tento fotoaparát nabízí podobné funkce jako model S60, je ale podstatně
levnější. Méně zkušení uživatelé ocení nabídku hned čtrnácti motivových
programů, náročnější fotografové mají k dispozici i poloautomatické či manuální
expoziční režimy. Pochvalu zaslouží výklopný a otočný displej - funguje na
stejném principu jako u dalšího modelu S1 IS, je ale výrazně větší. Ovládáním
se A95 nijak výrazně neliší od ostatních Canonů, má ale méně samostatných
tlačítek a uživatel proto musí častěji do menu. Na rozdíl od modelů řady S
nestačí při prohlížení snímků k návratu do pohotovostního stavu namáčknout
spoušť, je zapotřebí použít přepínač, což může při fotografování rychlých akcí
nepříjemně zdržovat. Zoom je poměrně pomalý a pohybuje ve velkých krocích, na
jemné přiblížení či oddálení fotografované scény tedy můžeme zapomenout. Model
A95 nenabízí zázračně světelný objektiv, při fotografování s dlouhým zoomem
potřebujeme buď hodně světla, nebo delší expoziční čas. O to víc překvapí, že
přístroj produkuje kvalitnější snímky v interiéru než venku - při fotografování
v denním světle nás nepříjemně překvapily nepříliš věrné a syté barvy. Canon
A95 je příkladem kombinace slušné výbavy a nižší ceny.
Cena vč. DPH: 11 690 Kč

Canon PowerShot S1 IS
Ultrazoom s výkonným optickým stabilizátorem zaujme kompaktními rozměry a
vyklápěcím otočným displejem. Pokud fotoaparát nepoužíváme, lze displej otočit
a přiklopit do těla přístroje, aby se nepoškrábal. Potěší rychlý náběh a
především mimořádně svižný pohyb zoomu. Uživatelé mají k dispozici kompletní
škálu expozičních režimů přes automatiku a priority clony a času až po plný
manuál, kromě toho mohou využít i spoustu dalších funkcí. Jen je škoda, že
přístroj nemá více samostatných tlačítek, takto je často zapotřebí procházet
menu i kvůli základním parametrům (citlivost, komprese apod.). Displej, podobně
jako elektronický hledáček, je navíc dosti malý. Na vysunutý objektiv nelze
během fotografování nasadit krytku. Milovníky akčních fotografií nepotěší
zdlouhavé ukládání snímků na paměťovou kartu. Naopak výhodou je rychlé a
spolehlivé automatické ostření i v interiéru, u ultrazoomů nepříliš časté.
Pochvalná slova ale mrznou na rtech při prohlížení fotografií. Slabší kresbu a
absenci detailů by člověk třímegovému ultrazoomu odpustil, horší je to se
všudypřítomnou chromatickou aberací a šumem, jehož vinou se volba ISO 400 stává
téměř zbytečnou - barevné tečky vadí i na monitoru, o tisku nemluvě.
Cena vč. DPH: 13 990 Kč

Casio Exilim Z55
Také Casio Z55 patří k fotoaparátům, za něž se fotografičtí estéti nemusejí
stydět. Jeho chloubou je bezesporu velmi rozměrný a nádherně ostrý displej, na
němž se během fotografování zobrazí expoziční hodnoty. Vzhledem k tomu, že
uživatel nemá možnost ovlivnit clonu a čas ručně, je to potěšující. Mezi hlavní
přednosti Casia patří vůbec nejširší nabídka motivových programů v našem testu
je jich 23, u každého z nich se navíc objeví podrobný popis a ukázka
příslušného obrazového efektu. Připočtěme mřížku pro snadnější tvorbu kompozice
a máme ideální přístroj pro nadšené začátečníky. Pokročilejší uživatelé pak
ocení pestrou nabídku způsobů ostření, mezi nimiž nechybí třeba zjednodušený
manuální režim nebo panning, tedy sledování objektů v pohybu. Vylepšit by se
dal systém ovládání. Na to, jak slušné množství funkcí fotoaparát nabízí, je
samostatných ovládacích prvků málo a uživatel tak musí každou chvilku do menu.
Ani ostření není úplně ideální - Casio ostří rychle, ale nemá přisvícení a v
šeru nebo ve tmě se tedy příliš neuplatní. Mnoha uživatelům bude chybět i
sekvenční snímání. Pochvalu zaslouží obrazová kvalita. Snímky jsou (s již
zmíněnou výhradou v šeru) příjemně ostré, barvy odpovídají realitě.
Chromatickou aberací fotografie nijak výrazně netrpí, jen v rozích snímku místy
dochází k úbytku detailů.
Cena vč. DPH: 15 290 Kč

HP PhotoSmart R707
Po několika nevýrazných modelech značky HP potěší malý R707 stylovým designem a
několika zajímavými funkcemi. Mezi ně patří například tzv. adaptive lighting,
což je softwarová úprava vyrovnávající přílišné kontrasty ve fotografii,
případně propracovaný systém odstranění červených očí, založený na barevné
analýze. Obě funkce mají své klady i zápory, například nárůst šumu. Pokud
uživatelům nevyhovují, dají se pochopitelně vypnout. Mezi další přednosti patří
ovládací systém se spoustou samostatných tlačítek pro přístup k nejrůznějším
funkcím. Fotoaparát nabízí dokonce i režim priority clony, což je u
miniaturních modelů unikát, rozhodně se ale nejedná o plnohodnotný režim -
clonu lze nastavit jen ve dvou stupních. Příznivce širokoúhlých záběrů zarmoutí
objektiv s nejširším ohniskem 39 mm, což je pro fotografování krajiny nebo
architektury málo. Ani makrorežim není nijak ohromující, přístroj v něm umí
zaostřit až od 18 cm. I reakce fotoaparátu jsou pomalejší než u některých
konkurentů. Na druhou stranu musíme opět pochválit bezproblémovou kvalitu
snímků. Jen barvy by mohly být živější a při ISO 400 je šumu příliš i pro tisk
do běžných formátů. Překvapivá je naopak velmi dobrá kresba a ostrost.
Cena vč. DPH: 8 290 Kč

Kodak EasyShare DX7590
Ultrazoom značky Kodak má zajímavý design - jedná se o robustnější model pro
uživatele, kteří na pár gramů navíc nehledí. V ruce ale zjistíme, jak malý a
kompaktní ve skutečnosti je. Fotoaparát působí seriózním dojmem, nabízí
ovládání pomocí otočného voliče a příkazového kolečka, tedy systém známý ze
špičkových kompaktů a zrcadlovek. Náročnější fotografové využijí plnou sadu
expozičních režimů, začátečníci ocení 14 motivových programů s vysvětlením na
displeji. Všem pak bude určitě vyhovovat rychlé automatické ostření a
skutečnost, že se lze do pohotovostního režimu odkudkoli vrátit namáčknutím
spouště. Mezi přednosti patří i výkonná lithiová baterie a praktická kompaktní
nabíječka v základním balení. Nepotěší naopak na ultrazoom poměrně skromná
funkční výbava. Chybí histogram, režim pomalé synchronizace blesku, manuální
vyvážení bílé a hlavně ruční ostření, které by mělo smysl. Také ergonomie
pokulhává, prsty při práci blokují blesk. Zato fotografie jsou až překvapivě
kvalitní. Ani při ISO 400 není šum nijak fatální, živé barvy a ostré kontury
potěší na snímcích z interiéru i zvenku. Jen chromatické aberace bývá při
okrajích snímku místy příliš, to je ale problém většiny ultrazoomových kompaktů.
Cena vč. DPH: 11 990 Kč

Minolta DiMage X50
Miniaturní model za poměrně příznivou cenu potěší především velmi vydařeným
designem. Minolta X-50 vypadá opravdu exkluzivně a může se stát pozoruhodným
módním doplňkem. Zároveň je přístroj povedený i z fotografického hlediska.
Zaujme velmi rychlým náběhem a překvapivě svižným ostřením i v interiéru s
nejdelší ohniskovou vzdáleností. Ke stylovému fotoaparátu patří slušný
videorežim a X-50 si v této oblasti vede velmi dobře. Záznam ve formátu 320 x
240 bodů (pravda, to je trochu málo) se ukládá rychlostí 30 obr./s. Během
natáčení lze pohybovat zoomem, režim kamery umožňuje vlastní nastavení vyvážení
bílé a korekce expozice. Fotoaparát nabízí stejně rychlé sekvenční snímání jako
dražší Z3, vyrovnávací paměť ale pojme jen 11 snímků. Kromě LCD lze k tvorbě
kompozice použít i optický hledáček, práce s ním ale není příliš pohodlná - je
třeba vypnout LCD, jehož světlo řeže do oka. Při fotografování se na displeji
bohužel nezobrazí expoziční hodnoty. Fotografie občas jeví silný sklon k
podexpozici, šum je patrný už při ISO 100 (výrobci vědí, proč při automatickém
nastavení citlivost nikdy nepřesáhne hodnotu
ISO 160). V exteriéru ostří fotoaparát dobře, v interiéru mívá v horším světle
občas problémy.
Cena vč. DPH: 10 490 Kč

Minolta DiMage Z3
Plná škála expozičních režimů a dvanáctinásobný optický zoom se stabilizátorem
obrazu za cenu ve spodní třetině našeho rozmezí, to tedy stojí za pozornost.
Funkcemi se Minolta Z3 vyrovná nejvybavenějším modelům v testu, daní za nižší
cenu jsou ovšem ústupky v designu a provedení. Plastová tlačítka a vrzající
kryty milovníky stylovějších modelů opravdu nepotěší, dvířka na paměťovou kartu
vypadají, že se každou chvíli ulomí. Fotoaparát má však jiné přednosti. Kromě
výkonného ultrazoomu nabízí například výtečné supermakro (ostří už od 1 cm) a
také až překvapivě zdařilé sekvenční snímání - na 1,2 MPix - v tomto režimu umí
fotoaparát pořídit sérii až 15 snímků rychlostí 10 obr./s, což je hodnota
nedostupná i mnohým majitelům pravých zrcadlovek. Ke přednostem fotoaparátu
patří i rychlý pohyb zoomu a spolehlivé ostření, byť v horším světle trvá někdy
docela dlouho. Problémy někdy způsobí nepříliš vydařená ergonomie. Navigační
tlačítko se viklá tak, že se jednotlivé směrové šipky dají špatně stisknout,
ovládacích prvků je na těle poměrně málo a navíc nejsou příliš vhodně umístěny
- k nechtěnému stisku některého tlačítka dochází poměrně často. Jako u většiny
ultrazoomů jsou snímky z exteriéru obecně kvalitnější než z interiéru. Při
nízké citlivosti potěší zejména nízká hladina šumu a příjemně syté barvy.
Cena vč. DPH: 11 990 Kč

Minolta DiMage Z10
Minolta Z10 je levnější variantou Z3 a její cena často jen lehce překročí 7 000
Kč. Po prvním zběžném ohledání by člověk ani neřekl, že mezi oběma fotoaparáty
je velký rozdíl. Z10 paradoxně působí v jistém smyslu lépe než Z3, alespoň co
se provedení tlačítek týče - tolik se neviklají. Ve skutečnosti se ale nižší
cena projevila v mnoha ohledech. Z10 sice podle specifikací nabízí plnou škálu
expozičních režimů, clonu lze ale ovládat jen ve třech krocích. Také zoom má
pouze osminásobný rozsah, zmizelo rychlé sekvenční snímání (zbyla průměrná
frekvence 2 obr./s) i výkonný makrorežim. Pozoruhodné je řešení elektronického
hledáčku - zatímco běžné ultrazoomy prostě přepínají obraz mezi LCD a menším
displejem v těle hledáčku, Z3 má jen jeden displej a jeho obraz se do hledáčku
promítá pomocí sklopného zrcadla. Originální systém nebudí příliš důvěry, je
otázka, jak dlouho vydrží bez poruchy. Pokud jsme u Z3 kritizovali nevydařenou
ergonomii, je na tom Z10 ještě hůře. Blesk není výklopný, ale vestavěný a
nachází se přesně na místě, kde při fotografování instinktivně spočinou prsty
levé ruky. Pochvalu naopak zaslouží kvalita snímků - stejně jako u dražšího
modelu se daří zejména fotografiím z exteriéru.
Cena vč. DPH: 7 290 Kč

Nikon Coolpix 4800
Platí-li obecně, že ultrazoom rovná se bohatá funkční výbava a složité
ovládání, je Nikon 4800 výjimkou potvrzující pravidlo. Jeho funkce výrobci
ořezali až na nejnutnější minimum a práci s ním by zvládlo i malé dítě, výkonný
objektiv ale zůstal. Je to hodně nezvyklé, ale jistě existují uživatelé, kteří
nepotřebují složité nastavení a přitom si rádi hrají s ohniskovou vzdáleností.
Fotoaparát s trochu lacině působícím plastovým krytem se poměrně příjemně drží
v ruce, osminásobný zoom je rychlý a přesný. Potěší výkonný makrorežim od 1 cm
a optika se zde málokdy splete. To neplatí pro ostření ve zhoršených světelných
podmínkách, kde se (hlavně při delším zoomu) automatickému systému příliš
nedařilo. Jakékoli složitější funkce nahradila bohatá nabídka motivových
programů včetně tzv. Best Shot Selectoru - fotoaparát automaticky pořídí sérii
snímků a uloží ty nejpovedenější. Náročnějším uživatelům ale ani to nenahradí
možnost ovlivnit expoziční hodnoty. Nikon ani při fotografování neukáže na
displeji zvolený čas a clonu, uživatel se musí zcela spolehnout na automatiku.
Vzhledem k těmto skutečnostem jsou příjemným překvapením kvalitní snímky s
živými barvami a nulovým výskytem aberace. Jen šumu by mohlo být méně.
Cena vč. DPH: 12 490 Kč

Olympus AZ-2
Fotoaparát pro uživatele, kteří si nade vše cení kompaktní rozměry. Miniaturní
plochý model nabízí zajímavé řešení objektivu - sice obsahuje optický zoom s
2,8násobným přiblížením, ale nic se nevysouvá, díky důmyslné konstrukci zůstává
objektiv po celou dobu práce zapuštěný v těle přístroje. Minimální funkční
výbavou a ovládáním se AZ-2 podobá modelu mju500, nabízí ale méně tvůrčích
možností. Navíc je přístroj celkově pomalejší, zejména při zoomu, náběhu a také
na přenosu snímků do počítače. Zcela chybí závit pro stativ. Těch několik
funkcí, které fotoaparát nabízí, je zapotřebí ovládat pomocí menu, přitom by
stačilo přiřadit je jednotlivým směrovým tlačítkům jako u ostatních Olympusů.
Ergonomické řešení je na první pohled zajímavé, v praxi však mnoho výhod
nenabízí. Objektiv je atypicky umístěn v rohu přístroje, kde se při
fotografování zpravidla nacházejí prsty. Než si člověk zvykne, spoustu fotek
zkazí. Fotografie trpí podobnými neduhy jako snímky z později testovaného
sourozence mju500. Automatické vyvážení je mírně lepší, méně spokojeni jsme
byli s ostřením a příliš pochopení jsme neměli ani pro poměrně zřetelný šum při
ISO, který je dobře viditelný na monitoru i při případném tisku fotografie.
Cena vč. DPH: 9 990 Kč

Olympus Camedia C-765
"Sedmičková" řada Olympusu nabízí cenově dostupné ultrazoomy relativně malých
rozměrů, s bohatou funkční výbavou pro začátečníky i náročné fotografy. Model
C-765 je vybaven objektivem s rozsahem odpovídajícím 38-380 mm, což bohatě
uspokojí všechny milovníky teleobjektivů, naopak příznivci širokoúhlých záběrů
si s ním příliš neužijí. Co se funkcí týče, nabízí C-765 téměř všechno, na co
si člověk vzpomene. Chybí jen optický stabilizátor, který by pomohl zejména při
velkých ohniskových vzdálenostech. K dispozici je kompletní škála expozičních
režimů, několik motivových programů, histogram při fotografování i prohlížení
fotografií nebo třeba redukce šumu, kterou ocení zejména milovníci nočních
záběrů. Redukce pracuje osvědčeným a jednoduchým způsobem - porovná
vyfotografovaný snímek s referenční černou plochou a odstraní barevné skvrnky,
jimiž se šum projevuje. Je to velmi účinné, bohužel se redukce aktivuje až při
dlouhých expozičních časech. Vzhledem k množství funkcí je škoda, že výrobci
nevyřešili lépe ovládání - například hlavní volič režimů obsahuje jen jednu
společnou polohu pro prioritu času, clony a manuál, volbu konkrétního módu je
třeba provést v menu. Kvalita snímků je bohužel spíše průměrná - ruší zejména
časté chromatické aberace a šum při nastavení vyšší citlivosti.
Cena vč. DPH: 11 390 Kč

Olympus mju500
Tento přístroj zaujme miniaturním provedením a stylovým kovovým tělem odolným
proti prachu i vodě. Zadní straně dominuje rozměrný, jasný a ostrý displej,
naopak hledáček chybí úplně. Fotoaparát je očividně určen zejména nenáročným
uživatelům. Spartánská funkční výbava nenabízí žádné kreativní možnosti kromě
nastavení vyvážení bílé, korekce expozice, citlivosti a velikosti snímků.
Zvolené expoziční hodnoty při fotografování vůbec nevidíme. Velkou pozornost
naopak vývojáři věnovali motivovým programům - přístroj jich nabízí spoustu,
každý z nich je navíc na displeji stručně popsán (včetně fotografie typického
obrazového efektu). U modelu určeného hlavně k fotografování momentek záleží na
rychlosti. Náběh za jednu vteřinu potěší, slabší je to ale s ostřením a pohybem
zoomu. V horších světelných podmínkách se venku ani v interiéru občas Olympusu
nepodaří zaostřit. Někomu může vadit i příliš hlučný motorek. Automatika
funguje spolehlivě jen při fotografování výrazně kontrastních scén. Také
kvalita obrazu uspokojí jen nenáročné uživatele. Kromě problémů s ostřením může
pokazit výsledek práce i šum a tendence ladit snímky do chladných barev - na
vině je nespolehlivé automatické vyvážení bílé.
Cena vč. DPH: 11 690 Kč

Panasonic DMC-FX7
Tento miniaturní model v kovovém těle má mnoho předností. Na svou třídu nabízí
velmi slušnou funkční výbavu, výborný design a propracovaný systém ovládání -
na těle najdeme samostatná tlačítka pro stabilizátor, sekvenční snímání,
samospoušť, korekci expozice, bracketing a režimy blesku, otočný volič obsahuje
polohu pro makro a motivové programy. Plnou kontrolu nad expozičními režimy
nelze u miniaturního modelu čekat, na velkém a ostrém displeji se ale alespoň
během fotografování zobrazí aktuální clona a čas. Správnou expozici lze hlídat
pomocí histogramu, na displeji lze zobrazit mřížku pro snazší tvorbu kompozice.
Pochválit musíme rychlé a přesné ostření ve všech světelných podmínkách. Díky
asistenčnímu přisvícení umí FX7 ostřit i do prakticky úplné tmy. Někoho odradí
absence hledáčku, nám více vadila rychle klesající světelnost objektivu (při
nejdelším ohnisku činí f5). V šeru se tedy neobejdeme bez blesku nebo zvýšení
citlivosti. Při ISO 100 jsou fotografie téměř bez šumu, na ISO 400 šum vcelku
naroste. Jinak fotografiím prakticky není co vytknout, výborně pracuje bodový
režim ostření. Pochvalu zaslouží věrné barevné podání. Právě proto jsme
fotoaparát označili jako TOP PRODUKT.
Cena vč. DPH: 14 790 Kč

Panasonic DMC-FZ3
Dvanáctinásobný zoom značky Leica se stabilizátorem a světelností f2,8 v celém
rozsahu? Člověk nemusí být odborník, aby v něm tato informace vzbudila radostné
očekávání. FZ3 skutečně vypadá jako hodně zmenšená zrcadlovka. K přednostem
fotoaparátu patří množství funkcí, plná škála expozičních režimů a spolehlivé
ostření ve všech podmínkách včetně šera v interiéru, o které se stará výkonné
asistenční světlo. Mnoha funkcím přiřadili vývojáři samostatné ovládací prvky,
práce s clonou a časem pomocí tlačítka Exposure je ale trochu matoucí.
Zkušenější fotografové ocení histogram a poměrně rychlé sekvenční snímání (4
obr./s v plném rozlišení), začátečníci si mohou na displeji pro usnadnění
kompozice zobrazit praktickou mřížku. Problémem může být pro někoho malé
rozlišení - pro zobrazení na monitoru nebo tisk stačí, milovníci formátu A4
mají ale smůlu. Litovat lze i absence ručního ostření, sáněk pro externí blesk
či samostatných tlačítek pro některé parametry, třeba pro citlivost či vyvážení
bílé. Potěší vysoká obrazová kvalita. Přístroj dobře ostří, barvy jsou živé a
věrné, chromatická aberace se objevuje jen výjimečně a mimo hloubku ostrosti.
Ani šumu není mnoho, dokonce ani při ISO 400.
Cena vč. DPH: 12 990 Kč


Slovníček pojmů
Priorita času a clony Poloautomatické režimy, v nichž uživatel nastaví jeden z
parametrů a druhý z nich se nastaví automaticky tak, aby expoziční hodnota
zůstala konstantní. Čím vyšší hodnota clony, tím delší musí být expoziční čas,
a naopak.
Citlivost Udává množství světla dopadajícího v dané časové jednotce na snímač.
Čím vyšší citlivost nastavíme, tím kratší čas stačí k dosažení požadované
expoziční hodnoty. Se zvýšením citlivosti ale zpravidla klesá obrazová kvalita.
Světelnost Minimální hodnota clony objektivu.
Měření expozice Systém, který změří expoziční hodnoty a v automatickém režimu
nastaví odpovídající clonu a čas.
Náběh Doba mezi zapnutím fotoaparátu a okamžikem, kdy je přístroj připraven k
práci.
Formát paměťové karty Paměťové karty se vyrábějí v mnoha nekompatibilních
formátech. K nejpoužívanějším patří CompactFlash, MemoryStick, xD nebo SD
Picture card.
Režimy blesku Blesk se může odpálit automaticky podle světelných podmínek,
povinně, v režimu pomalé synchronizace, nebo jako předblesk k redukci tzv.
červených očí.
Stabilizátor obrazu Zařízení, které pohybuje optickými členy objektivu
(případně snímačem) a kompenzuje tak otřesy fotoaparátu při expozici.
Histogram Graf rozložení jasů a stínů ve fotografii.
Chromatická aberace Fialové kontury na přechodech mezi jasy a stíny, nepříjemná
vlastnost mnoha objektivů kompaktních fotoaparátů.
Makro Režim umožňující detailní záběry. Některé fotoaparáty dokáží ostřit již
na vzdálenost 1 cm.
Komprese Zmenšení datového objemu obrazového souboru za cenu určité ztráty
kvality.
Hloubka ostrosti Oblast, v níž se objekty na fotografii zobrazují ostře. Může
jít o několik centimetrů i o stovky metrů.
RAW Profesionální obrazový formát ukládající holá data. Barevné podání,
kontrast a další parametry vytváří do značné míry uživatel sám úpravou v
počítači.