Svět v pohybu - Adobe After Effects 5.5

1. 10. 2002

Sdílet

Aplikací pro zpracování "pohyblivých obrázků" videa, je především díkyrozvíjejícímu se trhu digitálních kamer mnoho. Ovšem pokud okruh zúžíme na cenově dostupné programy, jež n...
Aplikací pro zpracování "pohyblivých obrázků" videa, je především díky
rozvíjejícímu se trhu digitálních kamer mnoho. Ovšem pokud okruh zúžíme na
cenově dostupné programy, jež navíc dokáží nabídnout služby na vyšší úrovni,
nezůstane jich na výběr již tak moc. Zvlášť pokud software na sestřih již
vlastníte a svůj zájem upřete na aplikaci, která by vám umožnila pracovat s
natočeným materiálem daleko pokročileji. My jsme se po takovémto nástroji
podívali a v rukou nám brzy uvízlo balení obsahující poslední verzi aplikace
After Effects 5.5 od společnosti Adobe.


K čemu?

Produkt Adobe After Effects zapadá mezi ostatní graficky orientované aplikace s
tím, že jeho přímým posláním je práce s obrazovým záznamem, tedy filmem či
videozáznamem, samozřejmě v digitální podobě. Na rozdíl však od známé Adobe
Premiere není AE5.5 nelineární digitální střižnou určenou k hrubé úpravě
natočeného materiálu, neboť After Effects se zaměřují na práci se speciálními
efekty. Obraz je oproti zvuku při zpracování dosti upřednostněn. Obecně lze
říci, že After Effects se hodí tam, kde obyčejná střižna již nestačí.


Poslušný program

Po spuštění aplikace se objeví klasická plocha vidíte okno knihovny, náhledu a
příruční panel nástrojů (Toolbar). Uživatelé, zvyklí na produkty Adobe, nemusí
nic řešit. Intuitivní ovládání se totiž týká i After Effects, tudíž pokud
pochopíte základní mentalitu GUI a logiku celého programu, zvládnete už vše a
dalším limitem bude jedině hranice vaší fantazie. Na druhou stranu je nutné
upozornit, že i přes intuitivní ovládání programu není tvorba digitálních
efektů naprosto jednoduchou záležitostí, a vrhnout se tudíž přímo do práce s
programem bez předchozího prolistování manuálu či zhlédnutí tréninkových lekcí
na přiloženém CD nelze příliš doporučit.


Pevně v rukou

Již zmíněné uživatelské rozhraní je výhodou, avšak současně v některých
ohledech i trochu slabinou. Lze je široce přizpůsobit potřebám uživatele a tak
si každý má šanci upravit pracovní plochu tak, jak sám nejlépe potřebuje.
Nevýhodou se pak ovšem stává, že se začnete ztrácet mezi mnoha okny a lovíte,
kam se vám které z nich schovalo. Určitě by pomohla funkce pro vyrovnání oken,
aby se využilo co nejvíce možného prostoru pracovní plochy. Nicméně podívejme
se na možnosti aplikace. Základním oknem je samozřejmě okno Timeline tedy
časová osa, neboli scénář s jednotlivými záznamy. Vrstvy s grafikou i videem je
možné klást přes sebe, tak jak uživatel potřebuje. Na každou vrstvu je pak
možno aplikovat libovolné množství nejrůznějších efektů, lze nechat působit
statické i pohyblivé masky atd. Dokonce si můžete u vrstvy zapnout 3D
zpracování, jednu z nejsilnějších zbraní celých After Effects. Pomocí tohoto
systému není problém vytvářet celé 3D kompozice a nejen rotovat vrstvou v
prostoru, ale nechat na ní aplikovat virtuální světla, stíny a mnohé další
vychytralosti. Například lze za pomocí linkování jednotlivých vrstev v prostoru
vytvořit prostorovou krychli, jejíž strany tvoří různé textury, nebo i běžící
video, takže vyrobit třeba znělku známého pořadu Videobox není pro AE problémem.

Pokud se ještě zdržíme u Timeline, je potřeba tvůrce pochválit, protože díky
rozbalovací stromové nabídce lze jednoduše přistoupit ke všem hodnotám jak u
vrstev, tak i efektů na ně aplikovaných. A to dokonce i s tím, že každou
hodnotu je možné v čase editovat. V praxi to znamená, že např. efekt odrazu
objektivu lze modifikovat tak, že se bude po obrazovce hýbat či zvětšovat.
Pokud by vám i toto bylo málo, mají AE ještě další specialitu: Expressions,
tedy výrazy, s nimiž je možné vytvářet programovatelné vazby mezi nejrůznějšími
hodnotami a volbami. Pomocí nich je hračkou vytvořit např. model sluneční
soustavy, kde se Země bude otáčet kolem Slunce a Měsíc se jen pomocí
naprogramovaného výrazu bude automaticky otáčet kolem Země. Podobných triků lze
vytvořit v AE skutečně nespočet a limitace, spíše než v programu, bude jen ve
fantazii a zkušenostech uživatele.

Připomeňme ještě další okna, jež AE nabízí. Mezi ty hlavní patří vyjma Timeline
i knihovna zdrojových materiálů (video, zvuk, hudba, grafika, titulky, atd...),
náhledové okno, příruční panel nástrojů, obsahující nejčastěji používané
funkce, a také okno pro nastavení vlastností efektů.


Zhodnocení

Je samozřejmé, že potenciál je obrovský a popis by zabral příliš prostoru, a
tak se omezíme už jen na závěrečné shrnutí poznatků, kterých jsme při práci s
AE 5.5 nabyli. O tvrzení, že jsou After Effects ve verzi 5.5 velmi zdařilým
produktem, nelze ani na okamžik pochybovat, a pokud jste navíc uživatelé zvyklí
na rozhraní od společnosti Adobe, nebude vám práce s AE činit pražádné potíže a
naopak jejich služeb s úspěchem začnete využívat. A toho, co AE nabízí, je
skutečně více než dost. Pokud by vám ani to nestačilo, lze se místo standardní
edice podívat i po tzv. Production Bundle, což je verze Adobe After Effects 5.5
obohacená ještě o řadu profesionálních pluginů, síťový rendering a další
vymoženosti.


Adobe After Effects 5.5

intuitivní GUI
velmi široké možnosti
K recenzi poskytla firma: Adobe Systems, zastoupení v ČR Amos Software,
http://www.amsoft.cz
Cena: cca 30 000 Kč