Tablety jako standard, který „musí“ mít každý

14. 3. 2011

Sdílet

Když přišel na trh Apple iPad, mnozí se mu zezačátku smáli, že je to jen přerostlý iPhone bez telefonních a některých dalších funkcí. Jenže doba se změnila a letošnímu Mobile World Congressu v Barceloně už tablety doslova dominovaly.

K tabletům na systému od Applu přibyla i řada dalších na platformě od Google a pozadu nezůstal ani takřka proprietární WebOS. Jen Microsoft se drží stále opodál a ven pronikají pouze kusé informace o tom, že snad Windows 8 by mohly být určeny pro tablety. Co ale stojí za fenoménem jménem tablet s ve srovnání s desktopy nepříliš výkonnými procesory, ale o to atraktivnějšími funkcemi?

Mnozí z vás si asi pamatují na první tablety, tedy pokud se oprostíme od stejnojmenného polohovacího zařízení, které je na trhu už pěkných pár let. První tablety se systémem Windows XP Tablet PC Edition nebyly žádným zázrakem. Byl to vlastně jen neuvěřitelně drahý miniaturní notebook s otočným dotykovým displejem a operačním systémem doplněným o rozpoznávání psaného textu. Tehdejší tablety cílily na špičkové manažery, kteří neměli problém investovat 80 tisíc korun a více.

Displej, bez jakékoliv podpory dnes tak populárního vícedotykového ovládání, bylo nutné ovládat stylusem, který de facto pouze nahrazoval myš. Tablet byl tedy jen notebookem s hmotností mezi 1,2 a 1,5 kg, nezvyklou konstrukcí a Ultra Low Voltage procesorem, aby při svých malých rozměrech dokázal vydržet aspoň pár hodin. Celý koncept záhy téměř umřel a nikdo o něj neměl zájem.

Tablet dříve a tablet dnes

Tablet podle Apple na to šel ale jinak. Podobně jako iPod nebo iPhone se iPad 1 stylizoval do role luxusního doplňku pro majetné koncové zákazníky. Těm měl za relativně vysokou částku nabídnout domácí zábavu jak při prohlížení rodinných fotografií, tak při surfování po webu či sledování videí na YouTube. Nechyběl samozřejmě ani Apple Store, který se ukázal být pro úspěch iPadu klíčový. Vývojáři včas a správně identifikovali smysl iPadu a začali chrlit celou řadu zábavných aplikací, zejména pak her. Záhy se objevily i vzdělávací aplikace a hry, na rozdíl od těch pro PC a herní konzole, vhodné i pro malé děti – bez násilí a krve a plné kreslených postaviček a logických hříček.

Cesta, kterou se tedy iPad vydal, byla nabídnout všechno to, co nemůže nabídnout notebook – inteligentně zpracované a populární ovládání známé z iPhone, a jednoduché, ale rychlé aplikace, které jsou schopny uživatele zaujmout.

A právě Apple je také tím, kdo i nadále bude udávat směr v oblasti vývoje tabletů. Nedávné představení iPad 2 sice nepřineslo, vyjma zdařilého krytu displeje a stojánku v jednom žádnou revoluci, ale ukázalo na zajímavou možnost zvyšování výkonu s využitím „nedesktopových“ a energeticky nenáročných vícejádrových procesorů.

Nový iPad 2 totiž nabídne násobně vyšší výkon při menších rozměrech a stejné výdrži. A právě výdrž na akumulátory v kombinaci s téměř neomezenými možnostmi, které nabízí široká vývojářská základna a efektivně fungující obchodní model Apple Store, může znamenat další úspěch. Apple se navíc snaží svůj tablet prosadit i do komerčních aplikací a aktivně pracuje na rozvíjení partnerství s automobilovými společnostmi, výrobci spotřební elektroniky a dokonce i specializovanými firmami z oblasti zdravotnictví. Cíl Applu je přitom jasný – udělat ze svého iPadu standard, díky čemuž by si lidé už „museli“ iPad koupit, aby získali požadované funkce např. od svého auta nebo systému pro domácí kino. Do této strategie zapadá i oznámení o tom, že iPad by nově neměl být jen pro „bohaté,“ ale že by se měly postupem času objevit i levnější tablety s nakousnutým jablkem ve svém logu.

bitcoin_skoleni

A co konkurence?

Velkou neznámou však zůstává to, jak zareagují významní a ekonomicky silní konkurenti Applu jako je Google s platformou Android s gigantem jménem Samsung za zády anebo HP se svým WebOS. Větší naděje na úspěch má Google, a to díky poměrně dobře fungujícímu Android Marketu. Jenže zpoždění Googlu oproti Applu je opravdu velké a navíc Google, na rozdíl od Applu, nevěnuje marketingu a svému mobilnímu OS dostatek úsilí.

Je proto možné, že Apple iPad se opravdu stane synonymem pro tablet, jako se na západ od nás stal iPod synonymem pro MP3 přehrávač. A to může být i výborná zpráva pro resellery. Na rozdíl od Samsungu nebo HP má Apple skutečně výborně propracovaný systém prodeje nejen samotných zařízení, kde vám víceméně nadiktuje prodejní cenu, ale i extrémně široké škály příslušenství s velkými maržemi. Majitelé Apple produktů jsou za ně ochotni utratit nejméně stejně jako za zařízení samotné.


Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. Zajímá se především o moderní (nano)technologie a management.