Troufl bych si říct, že na tomto světě není počítačového hráče, který by neznal Laru Croftovou, hlavní představitelku hry Tomb Raider. Když ji vývojáři z Core Design stvořili (zřejmě z žebra Indiana Jonese :o), vypukla mánie. Svět ji obdivoval a kdyby byla hmotná, zřejmě by ji i na rukou nosil. Poté se objevila podruhé a svět šílel. Tomb Raider 2 měl lepší grafiku, lepší zvuky a prsatější hlavní hrdinku. Ve stejném duchu se nesl i díl třetí. Když pak Core Design sdělili veřejnosti, že to byl již poslední, svět plakal. Jak však již dnes všichni vědí, poslední díl to rozhodně nebyl. Těžko ale říci, jestli zvítězila touha po vysokém výdělku či lítost k hráčské veřejnosti. Nedalo se však přehlédnout, že se Tomb Raider i s Larou Croftovou stával čistě konzumní záležitostí. Velká propagace a silácké řeči jaksi nepřinesli očekávaný výsledek. Čtvrtý Tomb Raider byl považován za průměrnou hru s průměrnou hratelností. Autoři slibovali definitivní konec, po kterém však následoval díl pátý, kde nám dokonce slečnu Croftovou zabili - pardon, zasypali sutinami a kamením. Prý to byla jediná cesta, jak sérii Tomb Raiderů ukončit. Nikoho však již nepřekvapilo další pokračování - několik přátel Lary Croftové totiž na hřbitově u jejího hrobu vzpomínalo na její zážitky, které hráči pak prožívali na vlastní kůži. Tento díl byl mnohými označován jako propadák. Člověk by si řekl, že už nemůžou dál nic vymyslet, ale opak je pravdou. Máme tu nový díl nazvaný Tomb Raider: The Angel of Darkness.
Lara nás navštíví znovu a vězte, že bude živá, zdravá a prsatá tak, jak ji známe. Ano, slyšeli jste správně – bude živá. Nebude to nabalzamovaná mumie ani kostlivec či její klon. Bude to originál! A jak je to možné? Sám nevím a autoři o tom nechtějí mluvit (možná proto, že ještě sami nevědí). V každém případě je Tomb Raider a Lara Croftová továrna na peníze a bylo by tuze hloupé nechat ji zemřít doopravdy. Lara nejspíš hromadu kamení na hlavě přežila a byla v bezvědomí. Poté ji někdo zachrání a příběh o pohřbu bude zřejmě pouhým špatným snem a noční můrou. Nebo se také může stát, že její zasypání bylo pouze předstírané kvůli nějaké důležité a tajné akci a pohřeb pouze fraškou. To se dozvíme zřejmě až ze samotné hry. Známé jsou však jiné zajímavosti. Tomb Raider: The Angel of Darkness už nebude čistě arkádovou záležitostí. Šestý díl bude mít silný příběh plný zápletek a nečekaných zvratů, kde nemusí bojovat pouze dobro proti zlu. Ještě než si něco řekneme o samotném příběhu hry, stojí za zmínku fakt, že Lara už není a nebude tou nudnou kráskou, co všechno ví, všechno zná, všechno umí, všechno rozluští a přepere najednou deset o metr vyšších chlapů, než je sama. Lara se stává osobností. Bude mít svůj charakter a nebude neomylná. Celý příběh bude mít spíše filmovou podobu plnou nástrah, léček a také různých možností. A o čem že nové pokračování bude?
Vše začíná tajemným telefonátem Von Croye, který Laru přivádí do Paříže. Oslovil ho totiž známý překupník a velké zvíře Eckhardt, který po učiteli chtěl nalézt pět vzácných maleb ze 14. století. Lara po příjezdu do Paříže nalézá svého učitele a rádce mrtvého. Jako na potvoru vedou všechny stopy k naší hrdince, a proto je obviněna z brutální vraždy. Namísto mumií a koster ji honí poldové a tajní agenti. Laře nezbývá nic jiného než utíkat a skrývat se. Kde ale začít? Odpověď se může skrývat právě v oněch pěti malbách, takže se je vydá hledat s nadějí, že tak vyřeší hádanku, očistí své jméno a najde vraha svého starého přítele.
Zde se příběh začne členit do tří velkých částí. V první se naše hrdinka převážně ukrývá a hledá stopy, kterých je opravdu poskromnu. Tato část je jakousi doposud nepoznanou stránkou Tomb Raidera - nachází se zde spousta RPG prvků, mezi které patří například rozhovory s NPC postavami, hledání stop a indicií, nekonečné chození v temných nočních uličkách apod. Zde se také utváří další RPG prvek, kterým je charakter. Budete moci dosáhnout nových možností v podobě nových pohybů, větší síly či rychlosti. Druhá část by se měla více podobat starému známému systému, který již máme tak dobře odzkoušený z předchozích dílů. To znamená více akce, hlavolamů a méně mluvení. Je zde však také jedna novinka. Lara potká svého starého známého a dobrodruha Kurtise Trenta, který jí bude doprovázet. Autoři tvrdí, že on bude ve hře znázorňovat sílu a zbrklost, zatímco Lara bude spíše tou rozumnou, rozvážnou a myslící postavou tohoto páru. Ve třetí kapitole se Kurtis stane nejen pomocníkem, ale i vámi ovládanou postavou. Je to zvláštní, že se chvílemi vzdáme ovládání Lary, ale určitě to hru v mnoha ohledech obohatí. Třetí část má být zároveň nejakčnější s mnoha překvapeními, které nás zavedou až do naší stověžaté Prahy.
Tomb Raider: The Angel of Darkness poběží na zcela novém enginu, který více využije výkonu nových technologií grafických karet a možností PlayStationu 2. Náročnost Tomb Raiderů na hardware nebyla nikdy vysoká a grafika se řadila vždy mezi mírný nadprůměr. To by však mělo být již minulostí. Například Lara, která dříve obsahovala asi 450 polygonů, nyní bude tvořena až z 5000. Z pětadvaceti animací, které "uměla", se do příští hry naučí až 180. Dosti velkých úprav dozná i zpracování okolí a zkrátka nepřijdou ani mozečky nepřátel. Pro ty je připraven zcela nový systém umělé inteligence, který se prý postará o zábavu na dlouhé hodiny hraní.
Ne nadarmo je Tomb Raider: The Angel of Darkness označován jako Tomb Raider NOVÉ GENERACE - nezůstane zde kámen na kameni. Dočkáme se silného příběhu s filmovým nádechem, plným nástrah a překvapení. Samotná hrdinka se stane skutečnou postavou se svými city a charakterem, což je určitě příjemná změna. Audiovizuální zpracování hry přinese mnoho skvělých zážitků, kterých jsme si niky příliš neužili. Poslední tři díly hry mě moc nenadchly, ale přiznám se, že na nové pokračování se docela těším. V současné době ho ale doprovázejí drobné potíže, které mají za následek již několikáté odložení vydání.