Trápí vás příliš mnoho dat? Nasaďte technologie...

4. 2. 2013

Sdílet

 Autor: © Tijana - Fotolia.com
Dnešní informační technologie nás dokáží dokonale zahltit informacemi. A pomoci nám mohou zase jen ony.

Pokud jste přetíženi daty z emailů, chatů, sociálních médií či novinových kanálů, můžete se jich vzdát a na nějakou dobu tyto informační zdroje prostě vypnout. Ale to nebude pravděpodobně možné, pokud na nich jen trochu závisíte. Možné je jiné řešení, nasadit více technologií, které by odfiltrovaly či potlačily šum. Horké tipy (a novinky) z této oblasti byly k vidění a vyzkoušení minulý týden na výstavě Macworld/iWorld v San Francisku, u stánků, ale především na workshopu „Jak se neutopit v datech“.

Klíčové je rozlišit ta daty a informace, které chceme a potřebujeme, a rozhodnout se, jak je upřednostňovat. Potom můžeme nasadit informační technologie, které podle našich kritérií data zpracují. U emailů experti doporučují používat emailové adresy z několika domén, pro důležité partnery si založit u příslušné firmy vlastní doménu a používat email například ve tvaru jméno@prijmeni.me. Takovou emailovou adresu lze potom používat doživotně. Riziko jejího přetížení spamem či nedůležitými informacemi se sníží, pokud pro specifické akce zavedeme v téže doméně specializované adresy, například konference1@prijmeni.me.

Pro logování do diskusních skupin a dalších služeb, kde je velké riziko následného spamování, potom můžeme nadále používat „spamovací emaily“ zakládané u společností jako je aol, u které platnost e-mailu po čase automaticky vyprší.

U sociálních médií je potom jasně stanovovat cíle své přítomnosti. Jaké zájmové skupiny vás skutečně zajímají, chce komunikovat se spolužáky nebo pouze s lidmi, kteří jsou pro vás důležití nyní. Vše mimo stanovený cílový okruh je třeba nemilosrdně odříznout. Takový Twitter je tady mnohem konfigurovatelnější než Facebook a doporučená strategie je omezit počet sledovaných lidí na 400 a používat aplikace Tweetbot na detailní organizování.

Omezení záplavy zpráv, blogů a podcastů lze postavit na dvou pomocnících, RSS a Google Readeru. Technologie RSS umožňuje přihlásit se k danému zdroji a nastavit, které aktualizace kterých témat vám mají být zasílány. Google Reader potom pohodlně agreguje zprávy, které vás zajímají, do přehledných nabídek.

Třetí možnost přichází v podobě aplikace FlipBoard, která pro uživatele iPadu organizuje sociální média a informační kanály do atraktivního formátu simulujícího papírový časopis. Stránky, které vás zajímají, ale dostanete se k nim až později, je možné uložit offline například pomocí aplikace InstaPaper, která navíc odstraní reklamy a další s vybraným tématem nesouvisející části.

Všechny tyto, a další nezmíněné, nástroje samozřejmě díky nezbytně potřebnému know-how na jejich konfiguraci, dále navyšují množství informací, které uživatel musí zvládnout. O výhodě budou technicky orientovaní jednotlivci, ale koneckonců ti bývají množstvím informací zahlceni nejvíce.