Trh s 3D displeji možná přesáhne pět miliónů

3. 5. 2010

Sdílet

 Autor:
Podle nových odhadů se prodá kolem čtyř miliónů 3D LCD televizí, hrozí však nedostatek 3D brýlí s aktivní závěrkou.

Odhady z počátku letošního roku hovořily o jednom miliónu prodaných televizí. Nicméně situace na trhu se k velké radosti výrobců hýbe rychleji, a tak jsou nejnovější prognózy optimističtější. Server Digitimes aktuálně předpokládá, že by se letos mohly prodat až čtyři milióny 3D televizí a k tomu 1,5 miliónu 3D počítačových monitorů.

Většina hlavních výrobců televizí používá své vlastní LCD či plazmové panely (Panasonic, Samsung, Sony...), nicméně Digitimes očekává v následujících měsících a letech vyšší zapojení tchajwanských výrobců LCD panelů. Společnosti jako AU Optronics (AUO) či Chimei Innolux Corporation (CMI) už nyní vyrábí Full HD LCD panely s LED podsvícením a obnovovací frekvencí 200/240 Hz, takže se zřejmě dočkáme i 3D televizí jiných značek právě s panely těchto firem. Zejména by mělo jít o střední a později i nižší modely 3D a svou cestu si zřejmě najdou nejen do televizí firem, které vlastní displeje nevyrábějí, ale právě i do televizí výše uvedených značek - ty si pak vlastní panely nechají pro vyšší modely.

CMI už má s výrobou 3D LCD své zkušenosti, dokonce je na první místě ve výrobě 3D LCD obrazovek pro počítačové monitory. Společně s CPT (Chunghwa Picture Tubes) by pak CMI měl být největší dodavatel 3D panelů pro notebooky.

Na obzoru se však rýsuje problém v nečekané oblasti a to nedostatek STN LCD panelů používaných v brýlích s aktivní závěrkou. Tyto speciální brýle jsou potřeba pro 3D obraz naprosté většiny současných 3D HD televizí i monitorů (pasivní a bezbrýlové displeje se objevují teprve pomalu), obvykle jsou u prodané televize dva páry v sadě plus se prodá jedna až dva navíc. To znamená letos potřebu 10 až 20 miliónu 3D brýlí (včetně těch pro monitory) a není vůbec jisté, že výrobci ji budou moci se současnými kapacitami uspokojit.