Trh s 3D tiskem v následujících letech rychle poroste

22. 6. 2014

Sdílet

 Autor: © M3D
Analytická společnost Juniper Research vydala novou studii, podle které se v roce 2018 celosvětově prodají 3D tiskárny a příslušenství za 1,2 miliardy dolarů; pro srovnání, letos se objem příslušného trhu odhaduje na 75 milionů dolarů.

Raketovému nárůstu poptávky po 3D tisku má pomoci tvrdý konkurenční boj společností vyrábějících tiskárny pro běžné spotřebitele, jako jsou HP či Epson. Juniper Research ve své nové studii s názvem Consumer 3D Printing and Scanning uvádí, že vstup tradičních výrobců tiskáren na nový trh spolu s rozšířením nabídky softwaru, aplikací a materiálů přesvědčí řadu uživatelů, aby si 3D tiskárny pořídili. „Aby se 3D tisk stal mainstreamovou záležitostí, musí se rozšířit počet dostupných aplikací, které nebudou zaměřené na profesionály, ale běžné uživatele,“ uvádí jeden z autorů studie Nitin Bhas.

bitcoin_skoleni

I když se prodeje 3D tiskáren drží na relativně nízké úrovni, takže ve střednědobém horizontu tento trh tak přitažlivý není, Juniper očekává, že poptávka se do roku 2020 znatelně zvýší. S tím souhlasí i největší současní výrobci 3D tiskáren jako 3D Systems a Stratasys.

Podle Juniperu největší poptávka po trojrozměrném tisku existuje v USA a Evropě. Firmy jako Staples či UPS již nyní testují služby 3D tisku, které by mohly nabízet ve svých obchodech, a umožnit tak zákazníkům využívat tuto novou technologii bez nutnosti vlastnit hardware. Juniper dodává, že stejně jako u ekosystému mobilních zařízení bude pro úspěch 3D tisku mezi koncovými uživateli kriticky důležité, aby byl dostupný uživatelský obsah. „Toho lze docílit například vytvořením aplikace či online portálu určeného k propojení s cloudem a nabídkou obsahu tak, jak to dělá společnost MakerBot skrze Thingiverse a Digital Store.“ Portál Thingiverse je největším zdrojem sdílení bezplatných 3D designů pro systémy CAD. Podle Jenny Lawtonové z MakerBotu „adopce 3D tiskáren mezi uživateli roste velmi dobře. Existuje řada důvodů, proč by poptávka po 3D tisku měla v tomto trendu pokračovat i nadále,“ uvedla Lawtonová. Nakonec i videokamery, počítače nebo obyčejné 2D tiskárny, byly nejprve cíleny pouze na úzkou skupinu firem či profesionálů a 3D tisk může dle Lawtonové vývoj těchto technologií víceméně kopírovat.