Trh s Blu-ray intenzivně roste, DVD však stále kralují

15. 1. 2009

Sdílet

Firmy, zaměřující se na prodej a půjčování Blu-ray disků a s ním spojeným obsahem zaznamenaly jen v USA za loňský rok ztrojnásobení svého obratu a to i na vzdory zuřící ekonomické krizi. Vyplývá to z reportu, který byl zveřejněn minulý týden v Las Vegas na Consumer Electronics Show.

Podle výzkumu Digital Entertainment Group (DEG) vzrostl trh s Blu-ray disky v USA z 270 milionů dolarů v roce 2007 na 750 milionů v loňském roce a to i při tom, že celkové výdaje spotřebitelů na domácí zábavu klesly o 5 % na celkových 22,4 miliardy dolarů. Z toho vyplývá, že Blu-ray disky zabraly loni 3 % z tohoto trhu.

DEG své údaje čerpá od velké řady výrobců optických disků, prodejců, fimlových studií i poskytovatelů obsahu.

Prodej přehrávačů Blu-ray disků (včetně Sony PlayStation 3) dosáhl množství 10 milionů prodaných kusu, přičemž jen ve čtvrtém čtvrtletí, které bylo v loňském roce ekonomicky nejslabší, se prodaly 3 miliony kusů. Co se týká příslušných disků, těch se v USA a Kanadě prodalo za minulý rok 63 milionů, zatímco v roce 2007 to bylo 18 milionů a roku 2006 jen jeden milion.

Počáteční pomalý růst Blu-ray byl dán soubojem s formátem HD TV, kdy řada uživatelů vyčkávala, který z nich vyhraje. Po odchodu HD TV však došlo k výraznému zvýšení zájmu o Blu-ray. Také konec analogového televizního vysílání v USA přiměl lidi k nákupu televizních přijímačů s podporou HD rozlišení, což pomohlo zvýšit zájem o digitální obsah v high definition.

Nicméně i přes tento posun je stále králem optických disků 10 let starý formát DVD. Podle údajů DEG bylo v loňském roce prodáno 25 milionů DVD přehrávačů a v USA je má již 92 % domácností. Rozhodujícím faktorem je nízká cena, i když podle podlesních informací prodeje již ochabují a narozdíl od Blu-ray zde došlo ve čtvrtém kvartálu 2008 k výraznému zpomalení a tento trend bude i nadále pravděpodobně pokračovat.