Trh s disky ve třetím čtvrtletí nečekaně rostl

8. 12. 2014

Sdílet

 Autor: © Santiago Cornejo - Fotolia.com
Prodeje diskových úložišť ve třetím čtvrtletí tohoto roku byly díky velké poptávce firem stavějících datová centra mnohem vyšší, než se očekávalo.

Podle analytické společnosti IDC se tržby ve třetím čtvrtletí tohoto roku zvýšily meziročně o 5,1 procentních bodů a dosáhly tak 8,8 miliard dolarů. Růst ve třetím čtvrtletí byl podle analytiků nečekaný, jelikož v první polovině roku 2014 byly prodeje v porovnání s minulým rokem spíše slabé.

Podle analytické společnosti IDC se tržby ve třetím čtvrtletí tohoto roku zvýšily meziročně o 5,1 procentních bodů a dosáhly tak 8,8 miliard dolarů. Růst ve třetím čtvrtletí byl podle analytiků nečekaný, jelikož v první polovině roku 2014 byly prodeje v porovnání s minulým rokem spíše slabé.

Prodeje serverových disků s velkými kapacitami byly ve třetím čtvrtletí o 10 procentních bodů vyšší. Jak uvádí IDC, velkou zásluhu na růstu měli poskytovatelé cloudových služeb, jimž dodávají disky napřímo neznačkové firmy (tzv. Original Design Manufactures, neboli ODM), které tak obcházejí tradiční značky. Na podobný trend poukazuje také studie společnosti Gartner týkající se analýzy serverového trhu z minulého týdne. Podle ní za růstem trhu ve třetím čtvrtletí stály především nákupy úložných zařízení Googlem a Facebookem pro jejich datová centra.

IDC tržby ODM zahrnulo do své analýzy trhu s úložnými zařízeními vůbec poprvé. Ve třetím čtvrtletí skupina ODM kolektivně vykázala největší tempo růstu - prodali o 22 procentních bodů více disků, než před rokem. I když podíl ODM na trhu čini v současné době pouze 11,6 %, ve třetím čtvrtletí dodali 43 % všech úložných zařízení. IDC jednotlivé ODM nejmenovalo, ti největší však sídlí na Tchajwanu a patří mezi ně společnosti Quanta Computer, Wistron Group či Inventec.

bitcoin_skoleni

ODM typicky nabízejí neznačkové produkty, které prodávají přímo poskytovatelům cloudových služeb jako Google, Facebook či Amazon. Ti se na ně kvůli úspoře nákladů totiž obracejí čím dál více namísto tradičních značkových firem. Podle IDC tradiční výrobci IT vybavení při těchto transakcích vystupují buďto minimálně, nebo zcela vůbec.

I když kvůli ODM celkový podíl tradičních výrobců disků na trhu o něco poklesl, v čele se stále drží EMC s 20,8% podílem a na druhém místě je HP s 14,6% podílem. Kromě IBM, jehož příjmy z prodeje úložných zařízení v meziročním srovnání ve třetím čtvrtletí poklesly o 7,2 procentních bodů, všichni velcí hráči na trhu v uplynulém čtvrtletí zaznamenali nárůst tržeb.