Společnost IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA vykázal ve třetím čtvrtletí 2019 další pokles, tentokrát o 8,2 % na 10,9 milionu kusů. Trh se stále potýká především se slabou poptávkou ze strany spotřebitelů.
Pozitivní zprávou však je, že komerční využití tabletů stále stoupá – tento segment ve sledovaném období vykázal meziroční zlepšení o 4,2 %. Růst podporuje i pokračující digitální transformace.
„Apple v tomto kvartálu dokázal ještě zvýšit svůj podíl v regionu; nyní ovládá přes pětinu trhu,“ komentuje Helena Ferreiraová z IDC. „Nasycenost podporuje konsolidaci, o čemž svědčí i fakt, že v západní Evropě drží TOP 5 více než tři čtvrtiny trhu.“
Analytici dodávají, že celkový trh tabletů v západní Evropě meziročně poklesl o 6 %. Poptávka ve střední a východní Evropě, Blízkém východu a Africe (CEMA) se ovšem ve stejném období propadla o 12 %.
„Celkové ztráty v CEE a MEA prohlubuje pokles prodejů klasických tabletů. Propad jsme zaznamenali zejména u tabletů s obrazovkou do 10 palců, kterým výrazně konkurují chytré mobily s velkým displejem,“ vysvětluje Nikolina Jurišičová z IDC.
Jednotliví výrobci ve třetím kvartálu 2019 vykázali smíšené výsledky. Již zmiňovaný Apple posílil o 3,7 %, Lenovo vyrostlo o 5,1 % a sesadilo Huawei z pomyslné bronzové příčky a Amazon si připsal 8,4% růst.
Z uplynulého čtvrtletí naopak nemají radost Samsung a Huawei; ti totiž ve sledovaném období zaznamenali dvouciferný propad o 18,6 %, resp. o 18,9 %. Samsung se podle analytiků soustředí na svou řadu S, Huawei trápí ztráta důvěry spotřebitelů.
IDC odhaduje, že v posledním kvartálu a za celý rok 2019 trh tabletů v regionu EMEA poklesne o 10,2 %. Upadající spotřebitelskou poptávku budou podle analytiků mírně zlepšovat nové modely iPadů a tabletů Surface.
Komerční segment v regionu by měl do roku 2023 růst v průměru o 4,6 % ročně. „Z dlouhodobého hlediska očekáváme růst hlavně díky rozvíjející se mobilitě a širšímu způsobu využití tabletů v podnikové sféře,“ upřesňuje Jurišičová.
Výsledky trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)
Výrobce | Prodej 3Q19 | Podíl 3Q19 | Prodej 3Q18 | Podíl 3Q18 | Meziroč. změna |
1. Apple | 2,428 | 22,2 % | 2,347 | 19,7 % | 3,4 % |
2. Samsung | 2,053 | 18,8 % | 2,521 | 21,2 % | -18,6 % |
3. Lenovo | 1,207 | 11,0 % | 1,148 | 9,6 % | 5,1 % |
4. Huawei | 0,984 | 9,0 % | 1,213 | 10,2 % | -18,9 % |
5. Amazon | 0,881 | 8,1 % | 0,812 | 6,8 % | 8,4 % |
ostatní | 3,371 | 30,9 % | 3,859 | 32,4 % | -12,7 % |
Celkem | 10,923 | 100 % | 11,900 | 100 % | -8,2 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Prognóza trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)
operační systém | Prodej 2019 | Podíl 2019 | Prodej 2023 | Podíl 2023 | CAGR* '19-'23 |
1. Android | 29,794 | 69,6 % | 25,865 | 65,6 % | -3,5% |
2. iOS | 10,242 | 23,9 % | 9,639 | 24,5 % | -1,5 % |
3.Windows | 2,730 | 6,4 % | 3,634 | 9,2 % | 7,4 % |
ostatní | 0,042 | 0,1 % | 0,277 | 0,7 % | 60,0 % |
Celkem | 42,809 | 100,00 % | 39,415 | 100,00 % | -2,0 % |
* složená roční míra růstu
Zdroj: IDC